• Mobile
    wordt gesponsord door

Wie zei dat de QR-code dood is?

Wie zei dat de QR-code dood is?

De QR-code. Voor wie dacht dat deze technologie allang dood en begraven is: niets is minder waar. De QR-code is zelfs weer aan een opmars bezig als we kijken naar toepassingen en gebruik. Veel marketeers hebben de QR-code inmiddels uit de plannen geschrapt. De vraag is of dat qua gebruiksgemak wel zo verstandig is. 

Aan het einde van december melden zowel de Volkskrant, de Telegraaf en andere nieuwsmedia dat het mogelijk wordt om met iDEAL mobiel te betalen via een QR-code. Wat is daar nieuw aan vraag je je misschien af? Betalen via een QR-code met Paypal en Bitcoin is in Nederland tenslotte al langere tijd mogelijk. Paypal lanceerde in 2013 al het concept van QR-shopping.

Ook de Belgische banken als KBC (2011!) en Dexia (2014) waren er al veel eerder achter dat betalen via de QR-code perspectief zou bieden. Niet alleen banken, maar recent heeft ook het Amerikaanse Walmart aangekondigd de QR-code te integreren als betaalsysteem in hun app.

Toch zegt dit 'nieuws' iets over de waarde, veelzijdigheid en vooral ook de robuustheid van QR-codes ten opzichte van veel nieuwere technologieën. De QR-code blijkt namelijk eerder te floreren dan aan populariteit in te boeten.

Volgens dit onderzoek in januari 2015 van onderzoeksbureau Flycatcher werd er in 2012 door 37 procent van de Nederlanders wel eens een QR-code gescand. In 2015 is dat opgelopen naar 50 procent. 75 procent van de Nederlanders weet hoe een QR-code werkt, onder jongeren was dat zelfs 90 procent.

Ook opvallend zijn de uitkomsten in de door MediaScience uitgebrachte Mobile Marketing Monitor 2015, een onderzoek onder de top1000 adverteerders in Nederland. Uit dat onderzoek blijkt dat QR-codes door ruim 75 procent (meting begin en medio 2015) van de Nederlanders worden gescand en dat de QR-code als toepassing voor mobiel door adverteerders zelfs op de tweede plaats staat.

 

Hetzelfde onderzoek laat zien dat QR-codes apps verdringen in gebruik onder adverteerders. QR-codes staan nu op de tweede plaats met een toepassing van 95,2 procent. Apps, die in 2014 nog hoog scoorden, vinden we nu pas terug op de zesde plaats,

Onterechte kritiek?

Deze cijfers stroken niet met het beeld van de QR-code als lelijke eend onder de mobiele marketingtools. Die negativiteit komt eerder voort uit de vraag welke content of actie er nu aan zo'n QR-code moet hangen. Betalen lijkt hiervoor een hele logische use case.

Uit de hiervoor genoemde onderzoeken blijkt dat de toepassing en het gebruik van QR-codes, ook in vergelijking met veel jongere alternatieven als RFID, NFC en beacons, zich niet alleen weet te handhaven, maar zelfs tegen de stroom in weet te floreren.

Dat is wat mij betreft niet vreemd, want er is nog steeds geen enkel goed alternatief voor wat er met de eenvoud en laagdrempeligheid van de QR-code allemaal kan. De veronderstelling dat QR-codes een kortstondige bloei zouden hebben, weerspiegelt eerder de nog steeds voortdurende scepsis van marketing- en reclamemakers ten aanzien van QR codes, niet de cijfers.

Het aanbieden en gebruiken van QR-codes zal nog steeds toenemen. Zeker nu ook de Nederlandse banken hebben besloten de QR-code te omarmen en te integreren voor het versnellen en vereenvoudigen van mobiele betalingen.

Het publiek kan hierdoor weer meer vertrouwd raken met de QR-code en hun QR-app behalve voor het betalingsverkeer, ook weer meer gaan gebruiken voor andere op mobiel gebruik gerichte toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan meer productinformatie of het bekijken van productvideo's in winkels.  

Bron: Grafieken door Adfogroep

Credits afbeelding: Bill Couch, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
1


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • "Ruim driekwart (76%) van de adverteerders zet QR-codes in" zie ik op de website van MediaScience staan over het uitgebrachte Mobile Marketing Monitor 2015. Dat is iets heel anders dan driekwart van de Nederlanders.

    De cijfers laten wat mij betreft alleen zien dat QR-codes nog niet dood zijn voor adverteerders.

    Het ligt wat mij betreft aan de technologie zelf. QR-code is oude technologie en niet handig. De consument moet een QR scanner app openen/downloaden om interactie te hebben.

    Vraag je daarom af wanneer een consument bereid is die stappen te nemen. Een QR-code naar de homepage is niet aantrekkelijk genoeg.

    Ten tweede kan je als je twijfelt over de QR-code, het aantal gebruikers meten door de QR-code naar een unieke pagina te sturen. Dit kan door middel van een Bitly link of met een website statistiekenprogramma zoals Google Analytics.

    geplaatst op
  • Goed verhaal Frans! Ik wacht op het moment dat de reclamebranche zelf ook eens inzet dat die 'lelijke' QR code met de nodige creativiteit zo wordt vormgegeven dat ie wel degelijk past in de uiting. En dat er echt slimme toegevoegde waarde aan gehangen wordt. En dan bedoel ik dus niet een linkje naar een hopelijk mobielvriendelijke website. Kijk naar verpakkingen en andere convenience goederen of diensten. Kom op adverteerders en branche, bedenkt slimme toepassingen en anders roep je de professionals in die er verstand van hebben, bijvoorbeeld Frans Hendrikx.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je compliment en de aanmoedigingen Guido.
    Context en content, daar gaat het uiteindelijk om. De QR code is niets meer, maar zeker ook niets minder dan een slimme schakelaar tussen die twee, de materiële en de virtuele wereld van het internet. Maar wel eentje die je niet met natte vingers moet aanraken. Dat is levensgevaarlijk! De ongelukken zijn alom bekend. Ik heb er al veel over geschreven en uitleg gegeven over zowel de voordelen als de nadelen, de voetangels en klemmen. Desondanks blijkt het niet mee te vallen om excitement bij de toepassing te bedenken en voor goede aansprekende content te zorgen. Een kleurloze zwart-wit QR code zomaar in een uiting plempen bijvoorbeeld doet al vermoeden dat er over de rest ook niet is nagedacht en laat je het scannen achterwegen.
    De lessen zijn geleerd -zo verwacht ik tenminste- en kan de QR code opnieuw aan een nieuwe succesvolle vlucht beginnen.

    geplaatst op
  • Mooi stuk weer echter krijg ik vaak minder goede reacties op QR code functies in een app.

    Klanten, vooral MKB, vinden QR codes in spaarfuncties vaak achterhaald en laten deze links liggen. Door het inderdaad te blijven inzetten en zeker voor banken hoop ik dat het nog blijft groeien.

    Houd dit zeker in de gaten!

    geplaatst op
  • Het maakt niet uit waarvoor de QR code wordt ingezet. Er zijn talrijke mogelijkheden, maar je moet wel weten waar je aan begint.
    Vooral binnen het MKB is de scepsis ten aanzien van de QR code het grootst. Dat is verklaarbaar. Bij deze ondernemersgroep zijn de opgelopen teleurstellingen door ondoordachte en foutieve inzet van de QR code ook het grootst geweest. Velen hebben zich laten verleiden door de eenvoud van het maken van een QR code en niet in de laatste plaats door de geringe kosten. Vervolgens hebben ze het er te hooi en te gras mee rondgestrooid. Geen wonder dat het vooral daar is misgelopen.
    Grote bedrijven hebben al sneller ingezien dat er meer komt kijken om een QR code succesvol in te zetten. Hierbij gaat het vooral om relevantie. Over de vraag: Hoe relevant is de QR code eigenlijk? Zijn er goede alternatieven om een koppeling te maken die sneller is of gemakkelijker? Zo ja, dan is een QR code niet relevant en kun je het beter weglaten. Als de voorspelde waarde -een cadeautje, korting, waarde/spaarcoupon of een prijs e.d.- het scannen van de code de moeite waard maakt, dan is een QR code relevant.
    Beschouw de QR code als een stapje in de customer journey. Een call to action. Als die call maar krachtig genoeg is komt de action wel tot stand en kan een QR code een relevante bijdrage leveren aan het welslagen van een campagne.

    geplaatst op
  • Precies Frans, de onderste zinnen zijn precies wat ik hen ook probeer uit te leggen. Maar het blijft lastig.

    Bedankt voor je snelle reactie en bij deze een ode aan de QR code ;)

    geplaatst op
  • @iMediastars,
    Geen dank.
    We zijn vooral Denso Wave industries dank verschuldigd, omdat ze de QR code niet gepatenteerd hebben en zodat iedereen vrijelijk gebruik (en dus ook misbruik) kan maken van de QR code.
    En natuurlijk iedereen, die kennelijk tegen de stroom in, blijven geloven in de kracht van dit zo vaak geminachte zwart/wit geblokte stukje dynamiet.

    geplaatst op
  • @ Frans Hendrikx
    QR code is wel degelijk gepatenteerd. Het mag vrijelijk gebruikt worden indien het niet afwijkt van de JIS of ISO standaard. Een plan die wij vorig jaar hadden om iets aan te passen aan de QR code is door Denso Wave afgekeurd.

    Verder ben ik het helemaal met je eens. De QR code is een kleine mogelijkheid in de customer journey. Je hoeft het als consument niet te gebruiken, maar het aanbod is er. Hetzelfde geldt voor NFC tags. Ook een ondergeschoven kindje in de customer journey. Toch wordt er veel gebruik van gemaakt. Voor één FMCG product met een winactie hebben wij vorig jaar 115K QR scans en 32K NFC scans mogen noteren. Ik ben er dus van overtuigd dat zowel QR en NFC tags nog prima jaren meekunnen ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.