Wehkamp haalt 50% omzet via internet

4 april 2005, 09:30

Wehkamp haalt 50% omzet via internet

Afgelopen zaterdag kon bovenstaande tabel aan de hand van een artikel uit de Financiele Telegraaf worden opgemaakt. De tabel laat de omzetverdeling bij Wehkamp zien over de verschillende kanalen en vergelijkt het jaar 1995, waarin Wehkamp actief werd op internet, met de verdeling in anno 2005. In 10 jaar tijd is internet het belangrijkste kanaal geworden van het in 1952 opgerichtte postorderbedrijf. Met name de omzet via de bestelkaarten uit de catalogus en het voice response systeem is in 10 jaar tijd fors terug gelopen.

Het bereiken van een omzetaandeel van 50% voor het internetkanaal betekent voor het bedrijf een mijlpaal.

Alles draaide binnen het bedrijf om de samenstelling van de catalogus. De webwinkel een status aparte. Gezien het omzetverdeling gaat het internet nu het hart van de organisatie vormen met de nodige gevolgen. Het assortiment zal veel vaker wijzigen en artikelen moeten nu gedurende een langere periode leverbaar zijn. De catalogus gaat een internetondersteunende rol krijgen en er zullen de nodige experimenten worden uitgevoerd met formaten, frequentie en differentiatie naar doelgroepen.

Op 1 juli verschijnt de traditionele catalogus, bij Wehkamp genaamd ‘de Dikke’, nog op normale manier, maar of er een vervolg komt is nog onbekend. Peter van Diepen, directeur Marketing & Sales, durft geen voorspellingen te doen. Het is een kwestie van “Gooi je je oude schoenen weg als je nieuwe hebt gekocht, of als je je nieuwe schoenen hebt ingelopen’. Dat de dikke catalogus gaat verdwijnen staat vast, maar een papieren variant blijft bestaan, want internet-only ziet Wehkamp niet zitten.

Als ik naar mijn omgeving kijk is het toezenden van de catalogus, het moment waarop bestellingen worden geplaatst inderdaad veelal via internet. Ik ben benieuwd of Wehkamp bijvoorbeeld via gebruik van aparte bestelnummers ook weet in hoeverre de catalogus de omzet op internet genereerde. We weten immers allemaal dat de klant verschillende kanalen gebruikt om zijn zaken te doen. ‘De Dikke’ zou dan ook weleens verantwoordelijk kunnen zijn voor een fors deel van de omzet in het internetkanaal. Dat alleen al maakt de wijzigingen die Wehkamp gaat doorvoeren interessante kost voor marketeers.

Bron: Telegraaf 2 april 2005.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    evroekel

    Adformatie 7 april 2005:

    Bij concurrent Neckermann komt 1/3 via online kanalen binnen.

    In het artikel wordt tevens aangegeven dat sinds 1 april Wehkamp een RSS-feed zou hebben met de aanbiedingen en uitbreidingen van het assortiment. Ik kan echter werkelijk nergens op de site een RSS-feed vinden.


    7 april 2005 om 15:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!