Websites Amerikaanse IT-bedrijven kunnen beter

7 april 2004, 04:03

Een derde van de Amerikaanse IT-bedrijven reageert niet op vragen die klanten via de website stellen. Bijna een even groot deel stelt de klantgegevens beschikbaar aan derden zonder de klant hiervan op de hoogte te stellen. Dat concludeert The Customer Respect Group, een onderzoeks- en adviesbureau op het vlak van klantenbejegening via het web.

The Customer Respect Group onderzocht de websites van 61 Amerikaanse IT-bedrijven op de aspecten eenvoud van navigatie, privacybewaking, klantgerichtheid, snelheid van reageren en gehanteerde principes op het vlak van klantgegevens. Uit de scores op deze elementen destilleert de onderzoeksgroep een rapportcijfer tussen 1 en 10. Om tot een beoordeling te komen, houdt het bedrijf enqu?tes onder internetters en onderzoekt het de sites in kwestie ook zelf.

Gemiddeld krijgen de onderzochte IT-bedrijven een 6,8. De beste score behalen HP en Science Applications International Corporation, die een rapportcijfer van 9,5 behalen. Ook bedrijven als IBM, Lexmark en Xerox scoren goed met cijfers rond de 9.

29 bedrijven scoren slechter dan gemiddeld. Meest opvallende verschijning in deze groep is Siebel Systems – dat customer relationship management op de kaart heeft gezet – met een beoordelingscijfer van 5,1. De allerlaagste waardering krijgt Brighpoint, dat producten voor mobiele communicatie distribueert, met een 2,6.

De lijst (pdf) is in te zien op de website van The Customer Respect Group.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!