Wat kan big data nu betekenen voor retailers? #ADV

Wat kan big data nu betekenen voor retailers? #ADV

Eén ding is zeker, in de media is de term 'big data' onvermijdelijk geworden. Het ziet er dan ook niet naar uit dat dit snel gaat veranderen. Als het aan Gartner ligt, is big data de hype reeds gepasseerd. De verwachtingen van big data zijn volgens Gartner onrealistisch hoog geworden. Het risico bestaat dat de technologie meer belooft dan kan worden waargemaakt. Als big data alleen maar als technologie wordt aangevlogen dan kan dat zomaar eens realiteit worden. Aan de andere kant is big data een technologisch gedreven ontwikkeling. En technologie is immers de drijvende kracht achter innovatie. Partijen als Google en Facebook hebben deze technologieën bedacht, ontwikkeld en publiek gemaakt via opensourceprojecten. Met cloudpartijen als Amazon (AWS), kunnen nu veel meer organisaties laagdrempelig ermee aan de slag, waardoor er nu enorm veel mogelijk is. Maar wat dan precies?

Deze blog is geschreven door Rutger Wetzels – medeorganisator van Data Donderdag en managing partner Anchormen

Als je benieuwd bent naar het antwoord, kom dan vooral 30 oktober aanstaande naar Data Donderdag. In deze #5 editie gaan we weer dieper in op de toepassingsgebieden van big data voor retailers, zowel on- als offline. Al jarenlang is binnen de retail een verschuiving aan de gang waarbij de macht en invloed verschuift naar de consument. Shoppers kunnen eenvoudig op onderzoek en kunnen producten en prijzen vergelijken vanaf elk apparaat, zelfs tijdens het bezoek van een winkel.

Tevreden of niet, delen ze gemakkelijk hun mening via social media, waarmee andere potentiele klanten worden beïnvloed. Retailers concurreren met elkaar in deze multi-channel omgeving en moeten strategieën ontwikkelen voor het aantrekken en behouden van klanten. Bigdatatechnologie biedt retailers de kans een diepere verbinding te leggen met klanten via ieder relevant kanaal. Hoe? Door slim gebruik te maken van die enorme hoeveelheid gegevens die vandaag de dag beschikbaar zijn.

Big data en Hadoop

Bigdatatechnologie als Hadoop, helpt retailers met het integreren, opslaan en analyseren van een breed scala data, zowel online als offline data - bijvoorbeeld e-commerce transacties, clickstream data, e-mail, point of sale (POS)-systemen, socialmedia- en callcentergegevens - en dit allemaal vanuit 1 centrale opslaglocatie. Bedoelen we hier dan niet het datawarehouse (DWH)? Ja en nee.

Ja, want deze datawarehouse-omgevingen kunnen ad-hoc-vragen in relatief korte tijd beantwoorden. En nee, een DWH biedt geen inzicht in individueel consumentengedrag en voorkeuren waardoor gepersonaliseerde aanbevelingen in realtime kunnen worden gegenereerd. Wil je deze stap zetten dan komt Hadoop als geroepen, waarmee je je voorraad en prijzen kunt optimaliseren die zijn afgestemd op individueel klantgedrag en voorkeuren.

Use cases

Hieronder een paar use cases die illustreren hoe bigdatatechnologie als Hadoop, wordt ingezet door retailers om diepere relaties met klanten te ontwikkelen. Retailers worden hierdoor competitiever en ze creëren hiermee een geheel nieuwe shopervaring.

Up-sell/cross-sell aanbevelingen

Het doen van aanbevelingen voor up-sell en cross-sell is een big data use case, die al op grote schaal wordt ingezet binnen de retail. Deze aanbevelingen zijn meestal gebaseerd op wat soortgelijke klanten hebben gekocht. Hadoop biedt veel meer realtime mogelijkheden, zodat aanbevelingen op de juiste tijd, plaats en device worden gedaan. Ook worden aanbevelingen gedaan op basis van een bredere context, door meer data in de analyse te betrekken. Het doel: het verstrekken van een relevante, gepersonaliseerde online ervaring vergroot de loyaliteit van klanten en verhoogt de omzet.

Social media analyses

Sociale media worden door consumenten gebruikt om invloed op een retailer uit te oefenen op het merk en de producten. Retailers bewaken het online sentiment en reageren realtime op berichten of komen met aanbiedingen. Bigdatatechnologie helpt bij de realtime verwerking van streaming data van bijvoorbeeld Twitter.

Naast het online gedrag en eerdere transacties van consumenten, moeten retailers ook inzichten halen uit de sociale netwerk activiteit. Snelheid is hier vooral belangrijk waardoor je daadwerkelijk relevant kunt zijn. Als je te laat bent, of je reageert niet, dan kan zoiets zomaar een ‘big thing’ worden in de media en dat wil je nu juist voorkomen.

Dynamic pricing over meerdere kanalen

Kleine verschillen in de prijs maken vaak het onderscheid bij een aankoopbeslissing. Dynamic pricing via meerdere kanalen is daarin geen nieuws. Alleen met bigdatatechnologie wordt het mogelijk nog meer verfijnde indicatoren te hanteren in deze prijselasticiteit.

Traditioneel wordt tijd en beschikbaarheid gebruikt om met de prijs te spelen. Andere indicatoren, als het weer, de locatie van de klant, inzicht in koopgedrag en sociale aanwezigheid kunnen nu meegenomen worden. Hadoop stelt retailers in staat nieuwe modellen te ontwikkelen die rekening houden met deze nieuwe variabelen en ze in te bouwen in realtime pricing-strategieën.

Clickstream analyse

Online kunnen retailers inkomsten vergroten door een betere online ervaring te bieden. Het analyseren van alle kanalen, search, advertenties en weblogs levert bruikbare inzichten. Door het analyseren van de clickstream kunnen retailers nog beter begrijpen hoe consumenten tot aankoopbeslissingen komen, hiermee kunnen webpagina’s geoptimaliseerd worden. Uiteindelijk verhoog je hiermee de conversie en zijn er minder verlaten winkelwagens. Bigdatatechnologie versnelt de analyse-cyclustijd en waardoor je  sneller kunt reageren.

Er zijn nog veel meer use cases bekend van big data binnen de retail. Daarom organiseren wij aankomende wij de #5e editie met als thema Retail. De sprekers zijn dit keer Rob Anderson van MapR Technologies, die ons zal meenemen in verschillende klant use cases waarin Hadoop organisaties kan helpen.

Hierna start Diederik Meijerink van Schiphol Groep, deze ministad in Nederland is al een tijdje bezig met big data. Diederik zal toelichten hoe Schiphol dit proces heeft aangepakt de afgelopen 2 jaar. De startup-pitch komt dit keer van Martijn van Moock van DIME. Deze veelbelovende startup heeft een unieke visie op persoonlijke data en de verhandeling daarvan.

Deze 5e editie van Data Donderdag wordt mede mogelijk gemaakt door MapR. Het evenement begint om 18:30 uur en sluit af met een netwerkborrel. Opgeven voor Data Donderdag is mogelijk via de Meetup van Data Donderdag. Maar wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.