• Usability & design
    wordt gesponsord door

Wat is gamification nou eigenlijk?

Wat is gamification nou eigenlijk?

Een tijd geleden vroeg Danny Oosterveer me voor het Marketingfacts Jaarboek 2013/2014 een stuk te over gamification te schrijven. In deze blog wil ik dit verhaal ook online met jullie delen. Er wordt online best veel geschreven over gamification, maar dat is lang niet altijd juist. In deze blog komt aan de orde wat gamification is, wat het behelst (en vooral wat niet) en welke gamification-technieken je als marketeer ter beschikking hebt.

Deze blog is onderdeel van het hoofdstuk Usability & Design van het Marketingfacts Jaarboek 2013/2014. Meer informatie over het Marketingfacts Jaarboek en bestelinformatie vind je hier.

Wat is gamification?

Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Het principe van gamification is niet nieuw, we spelen al eeuwen spelletjes. 72% van de huishoudens speelt inmiddels video games. Daarin ervaren we hoe effectief games zijn in het verleiden, vastgrijpen, motiveren en binden van hun spelers. Die technieken toepassen in de echte wereld is waar gamification over gaat. Bij gamification staat centraal dat je gedrag wilt stimuleren. Dit doe je door in te spelen op de intrinsieke motivatie. Dit is de motivatie die uit een persoon zelf komt. De achterliggende redenen die mensen hebben om bepaalde dingen te doen. Bijvoorbeeld leren, status of erkenning.

Het draait niet om de wortel, maar om de jacht

Veel aandacht in gamification gaat uit naar de beloning. Maar in mijn ogen draait gamification juist niet om die feitelijke beloning. Net als in games zou het om de jacht moeten draaien, niet om de wortel. Games zijn motiverend vanwege de uitdaging, actie, progressie en feedback. Niet vanwege de uiteindelijke beloning.

Kijk maar naar Super Mario. Het uiteindelijke doel is om de prinses te redden. Maar de beloning, de prinses, is niet waar het spel over gaat. Het is de uitdaging, de wondere wereld, de obstakels, de muntjes en de vijanden die het spel een beleving maken. Die prinses zou net zo goed een pizza kunnen zijn waar Mario trek in heeft!

Het spectrum van gamification

De mate waarin je gamification toepast kan sterk verschillen. Hele kleine en simpele gamification technieken kunnen al voor een groot resultaat zorgen. Denk bijvoorbeeld aan de Linkedin progress bar. Een balkje op je Linkedin profiel dat aangeeft hoeveel procent van je profiel is ingevuld. Als je nog maar op 25% zit is dat toch frustrerend! Linkedin erkent dat en geeft je direct tips hoe je je status kunt verhogen.

Als je meerdere gamification technieken in één omgeving gaat toepassen zul je meer aandacht moeten besteden aan het daadwerkelijke gamification design. Dan krijg je net als game-ontwikkelaars te maken met aspecten als Flow, de juiste balans van speltechnieken en het verhaal. Een website waar lukraak spelelementen op geplakt zijn zonder dat het aansluit op de intrinsieke motivatie van de gebruiker zal niet tot motivatie maar frustratie leiden.

Kansen voor online gamification

De kansen voor online gamification zijn letterlijk overal. Van loyaliteitsprogramma, tot reviewsysteem en boekingsproces. Gamification is echter niet altijd zo makkelijk als het lijkt, zeker als je een effect op de lange termijn wilt bereiken. Maar met de volgende tips kom je een heel eind!

1. Keep it simple

De kracht van een spel zit in de eenvoud. Het spel is uitdagend maar het doel en de regels zijn helder. Denk bijvoorbeeld aan Pac man of Tetris. Een extreem simpel concept maar door de uitdaging blijft het leuk om te spelen.

2. Draag bij aan de intrinsieke motivatie

Gamification gaat niet om het controleren en sturen van je doelgroep. Gamification moet hun ervaring verrijken en ze helpen om hun doelen te bereiken. En als ze dat doen, dan profiteer jij daar ook van. Daarom is het belangrijk om de drive, de intrinsieke motivatie van je doelgroep te vinden en daar op in te spelen. Een handig model hiervoor is het Bartle player types model. Wil je doelgroep socializen, exploren, achieven of killen?

3. Kijk uit met extrinsieke motivatie

Door mensen met prijzen te belonen stimuleer je de motivatie op de korte termijn maar daalt de intrinsieke motivatie. Een voorbeeld hiervan is de ‘dog poo lottery’ uit Taiwan. Als je je hondenpoep opruimt en er een foto van mailt naar de gemeente werd je foto een lot waarmee je een prijs kon winnen. De actie was een succes, maar voor daadwerkelijke gedragsverandering heeft het niet gezorgd. Sterker nog, na de actie lieten mensen hun hondenpoep weer vrolijk liggen. Waarom zou je het opruimen als er niets te winnen is? Prijzen dragen niet bij aan de intrinsieke motivatie maar maken klanten en jezelf verslaafd.

4. Gebruik de juiste SET-technieken

Er zijn talloze speltechnieken die je onder kunt verdelen in System, Elements en Tools. Niet iedere speltechniek past bij jouw gebruikers of doel dus het is belangrijk dat je de juiste technieken kiest. Kijk daarbij verder dan alleen badges, punten en leaderboards. Denk bijvoorbeeld eens aan easter eggs (verborgen boodschappen), epic meaning (iets onmogelijks mogelijk maken), status en de kracht van samenwerking (community collaboration).

De volledige Gamification SET en andere handige gamificationtips vind je in de gamification-infographic op http://pinterest.com/pin/286893438734081440.

Afbeelding: VFS Digital Design (cc)


Delen

0
14


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • 'Er wordt online best veel geschreven over gamification, maar dat is niet altijd juist.'
    Die zin, samen met correctie definitie, liet me hopen dat dit een artikel was met correctie informatie. Ik vind het dan ook jammer dat de enige correcte voorbeelden van gamification LinkedIn en de dog poo lottery zijn, aangevuld met spelletjes. En dus niet 'niet-game omgevingen waarin gamedenken en gametechnieken zijn toegepast'
    Eerder dit jaar schreef ik op basis van een literatuuronderzoek (want er zijn wel een hoop goede boeken en artikelen over dit onderwerp, en een aantal inspirerende TED talks) een artikel over dit onderwerp:
    http://bit.ly/1aHatTD

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Margot. De enige twee voorbeelden van gamification in het artikel zijn inderdaad de progress bar en de lottery. Mario, Tetris en Pacman zijn voorbeelden van games en dus niet gamification. Ze dienen ter illustratie van wat goede games in zich hebben en wat gamification ook in zich zou moeten hebben (maar vaak vergeten wordt). Sorry als dat niet helemaal duidelijk was.

    Ben ontzettend benieuwd naar jouw wetenschappelijke onderzoek maar je linkje doet het trouwens niet.

    Om met linkjes te werken: zie ook mijn eerdere artikelen op M! Bijvoorbeeld dit artikel uit 2011 over wat gamification niet is: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110725_wat_gamification_niet_is/

    geplaatst op
  • Dag Rutger, fijn dat je reageert! Wat ik bedoel, is dat je schrijft dat er al veel artikelen zijn die niet altijd kloppen. Dit schept bij mij de verwachting dat in dit artikel duidelijk staat uitgelegd wat het fenomeen inhoudt: wat je in je eerdere artikelen wel deed overigens.
    Vervolgens schrijf je 'Het principe van gamification is niet nieuw, we spelen al eeuwen spelletjes.' dat haalt voor mij onderuit wat je hiervoor zegt. Het spelen van spelletjes is geen gamification, zoals je met me eens zegt te zijn.

    Voor de url: Ik had met underscores moeten werken tijdens het genereren van de link/niet via mijn iPad moeten reageren op je post. Hopelijk werkt de link nu wel, wanneer het nog niet werkt kun je de complete url (tot en met .pdf) kopieren en in je browser plakken.

    geplaatst op
  • In het artikel maak je (zo lijkt het) extrinsieke motivatie evenredig aan functionele beloningen aangeboden vanuit een derde. Killers en achievers gedijen juist bij deze functionele beloningen, dat is hun hoofdreden om te spelen (intrinsiek).

    Tegelijkertijd hebben explorers de behoefte (intrinsiek) om ervaringen te delen ter behoeve van sociale erkenning. Een ranglijst systeem wordt vervolgens als extrinsieke motivatie aangeboden.

    Een interessante theorie die je binnen Gamification kan integreren is designing engagement & desire engine http://www.nirandfar.com/2013/02/new-video-hooked-the-psychology-of-how-products-engage-us.html

    geplaatst op
  • Het is een leuke introductie voor de mensen die inderdaad nog nooit van de term hebben gehoord, maar ik moet zeggen dat er een aantal aspecten is dat mij een beetje stoort.

    1. Bartle's MUD-theorie is volledig gebaseerd op MMORPG-gamers. Nu weet ik niet of je zelf een gamer bent, maar dit soort gamers is totaal anders dan de persoon die je wilt benaderen met gamification. Daarnaast is het een overgebruikte theorie die van wetenschappelijk artikel naar wetenschappelijk artikel wordt overgedragen zonder dat het écht iets toevoegt.

    2. Met 'keep it simple' richt je je op ouderwetse games (zie je voorbeelden). Over het algemeen klopt dit natuurlijk wel (zie Farmville, Candy Crush, Angry Birds), maar een grote groep gamers zal daardoor afhaken. Maar inderdaad, de 72% van de huishoudens die gamen zijn voor het grootste deel niet gamers (ook erg misleidende informatie als argument voor gamification).

    3. Is erkenning nou echt intrinsiek? Pas op met extrinsieke motivatie, klopt, maar het blijft een zeer belangrijk aspect om het simpel te houden. Het zijn de richtinggevers van de intrinsieke signalen.

    geplaatst op
  • gamification,staat gelijk aan het begrip andragogy.
    Emile Rousseau

    geplaatst op
  • Gamification is meer dan het bovengenoemde. Gamification is een effectief middel om gedrag van medewerkers te beïnvloeden. Serious Games sturen op intrinsieke motivatie, willen in plaats van moeten. Status, competitie en fun zijn belangrijke actoren die een serious game succesvol maken. Vaak worden de meeste punten verkregen door het resultaat van de gewenste gedragsverandering. Hierbij zijn de bevindingen van Dan Pink heel erg toepasselijk en het 70/20/10 Model, want online elementen moeten gelinked worden aan een offline beleving. Voor meer informatie over Serious Games/ Gamification: http://www.athand.nl of kijk op https://www.youtube.com/channel/UCttbSGPVZH7uXU-S7T_rOzw

    geplaatst op
  • Kan iemand mij uitleggen wat de relatie tussen gamification and nudging is?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.