“Voor mijn 40ste alsnog een HBO-diploma” #ADV

26 augustus 2014, 10:30

Florian van Harten, Salesmanager/Teamleider bij Reed Elsevier

“Moe, maar voldaan.”

Dat is het overheersende gevoel nu Florian van Harten’s eerste jaar van de deeltijdstudie Commerciële Economie erop zit. Moe, omdat het na jaren uit de schoolbanken best pittig was opnieuw een leerritme te ontwikkelen. Voldaan, omdat de selfmade salesmanager bij Reed Business dankzij zijn opleiding aan de HAN eindelijk op weg is naar dat felbegeerde HBO-diploma.

“Nu of Nooit”

“Zo gauw ik mijn havo diploma op zak had, ben ik gestopt met school. Of dat slim was, heb ik me in de jaren daarna vaak genoeg afgevraagd. Maar destijds leek het de beste beslissing. Ik weet nog dat ik tegen mijn vader zei: pa, ik ga eerst een jaartje werken; daarna zie ik wel verder. Maar dat ene jaar werden er steeds meer. Ik rolde van het ene in het andere baantje: van verkoper van luchtreinigers tot manager bij een telecomwinkel.”

Wat zijn school- en werkcarrière betreft, heeft Florian van Harten (35) jarenlang geen gericht doel gehad. “Niet dat ik er met de pet naar gooide. Integendeel, ik heb altijd baantjes gehad en hard gewerkt. Maar een concreet doel was er nooit. De vraag ‘wat wil ik worden’ bleef daarmee lange tijd onbeantwoord. Bij toeval rolde ik in de commercie, de sector die het beste bij mij past. Waar mogelijk volgde ik interne trainingen en cursussen om hoger op te komen. Maar wanneer ik van baan wisselde, merkte ik bij sollicitaties het gemis van een HBO-diploma.”

Om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, besloot Florian terug naar school te gaan. “Een ‘nu of nooit’-moment”, verklaart hij die keuze. “Nu ben ik 39 wanneer ik afstudeer. Nog net onder de 40. Daarna was ik waarschijnlijk niet meer aan een studie begonnen. Alsnog was er even twijfel: ga ik een reguliere 4-jarige deeltijdopleiding volgen? Of kies ik voor deelcertificaten? Om bij mijn huidige werkgever, Reed Elsevier, hogerop te komen, zijn deelcertificaten voldoende. Maar wanneer ik ooit nog van baan wil wisselen, is een diploma handiger.”

De keuze

Een ander twijfelmoment was de studiekeuze. Bedrijfskunde of Commerciële Economie. Florian: “Bedrijfskunde is echt voor degene die wil ontdekken hoe een organisatie in elkaar zit. Commerciële Economie focust zich meer op marketing en het bestuderen van de consument. Gezien mijn baan als salesmanager voor mij net iets interessanter dan Bedrijfskunde.”

Dat het de HAN zou worden, was hem overigens al wel gelijk duidelijk. “Ik woon op tien minuten fietsen van de hogeschool in Arnhem. Lekker dichtbij dus. Bovendien hoorde ik goede verhalen van mijn broer, die er ook een studie naast zijn werk heeft gevolgd, en mijn zus die er werkt als gastdocent. Ook ideaal: het door de HAN opgerichte Instituut Werken en Leren, dat werkende studenten veel individuele aandacht en ondersteuning geeft.”

Een nieuwe opleiding, een nieuwe baan en nog meer ambitie!

September 2013 is Florian gestart met zijn opleiding. Tot dusver bevalt het hem prima. “Twee maanden nadat ik met de opleiding begon, werd ik gevraagd om de taken van mijn oude salesmanager over te nemen. De beslissing om weer terug naar school te gaan, betaalde zich dus direct al uit”, grapt hij.

“Wel moest ik erg wennen aan het opnieuw leren studeren. Op de bank hangen na een drukke werkdag is er niet meer bij. Wil je geen achterstand opbouwen, dan moet je ’s avonds en in het weekend echt met je neus in de boeken duiken. Zelfs tijdens het WK Voetbal, na de monsterzege van Nederland op Spanje, zat ik braaf thuis om te leren voor een tentamen. Maar inmiddels heb ik me daarbij neergelegd. Ik zie het als een investering in mijzelf. Mijn doel is om na de bachelor Commerciële Economie nog een Master Bedrijfskunde te gaan volgen. Wat dat betreft, heb ik de smaak te pakken.”

Meer weten over Werken en Leren op bachelor, post-hbo of – master niveau bij de HAN? Neem contact met ons op WerkenenLeren.FEM@han.nl (026-3691300) of kijk op http://www.han.nl/cursussen-en-trainingen/.

Als HAN investeren we in onderwijs en onderzoek. Vanuit de campussen in Arnhem en in Nijmegen verzorgt de HAN voor ongeveer 31.000 studenten meer dan 80 bachelor- en masteropleidingen. De synergie tussen onderwijs, beroepenveld, onderzoek en maatschappij is daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Categorie

1 Reactie

    Reinder Koornstra

    Ik heb altijd de hoogste bewondering gehad voor mijn deeltijdstudenten, ondanks mijn eigen achtergrond als deeltijdstudent. Waarom?

    Ik had veel te veel ballen in de lucht om een goede universiteitsstudent te zijn. En dan kies je ook nog een studie die je voor het verkeerde beroep opleidt. Dán maar gewoon aan het werk, met een studie ernaast. Ik weet niet anders, mijn vrouw niet, mijn kinderen niet. Uiteindelijk, na twee interne opleidingen bij V&D (Middenkader, Jongerencommissie) en een woud van externe cursussen en trainingen (o.a. Nima-C) uiteindelijk op mijn 57e ook nog mijn Masters gehaald.

    Jarenlang lesgegeven bij de ISW marketingopleidingen, opleidingen vernieuwd, cursussen geschreven, en voor het NIMA examencases. Veel studenten, betrekkelijk weinig geslaagden, en uiteindelijk op het (toen nog) HEAO-CE terecht gekomen (nu Avans Den Bosch) Daar met een collega de hele deeltijdopleiding CE opnieuw opgezet en herschreven, die opleiding vervolgens gecoördineerd tot deze binnen Avans uit de ‘normale’ opleiding werd overgeheveld naar een aparte academie voor deeltijd. Naar mijn inzicht nog altijd een strategische fout, maar enfin, in strategie gaf ik alleen maar college!

    Waarom nu mijn bewondering? Zelf heb ik altijd ‘van klus tot klus’ gewerkt, steeds een overzichtelijke periode. Deeltijdstudenten HBO committeren zich voor en periode van vier tot vijf jaar, en als ze dat niet volhouden, hebben ze helemaal niets. Dat is dus veel lastiger dan ik zelf meemaakte, ik vraag me zelfs af het ooit zelf gedaan te hebben.

    Deze man staat nog aan het begin, en heeft toch al een heel jaar gestudeerd. Hij moet nog drie jaar, minstens, en daarbij wens ik hem, en zijn collega’s, op welke hogeschool dan ook, alle sterkte.


    3 september 2014 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!