Viral van Lotto: Millionaire The Film

4 september 2007, 10:15

Een gewaagde interactieve viralcampagne van Lotto (‘Het grootste risico om miljonair te worden’). Hij duurt wat lang, ik geloof ongeveer 8 minuten, dus je moet er wel even voor gaan zitten. De film heet ‘Millionaire’. Het idee: hoe voelt het om miljonair te zijn. Tim Oliehoek is de regisseur (via: Molblog), al eerder aangekondigd op Quotenet.

De lengte is opvallend: ik denk dat er nog wel wat mensen tussendoor zullen afhaken. Het lijkt allemaal op een korte en soms leuke bioscoopfilm maar het is allemaal wel een erg lang voorspel richting climax. Wel aardig: als kijker krijg je op bepaalde momenten in de ‘film’ zelf de regie. Kies je auto (een Rolls of een Lamborghini) en kies je vrouw (brunette of blond).

De film is hier te bekijken. Wat zeggen we er van?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

16 Reacties

    mangold

    Prachtig gefilmd, schitterende locaties en prima casting. Maar het is inderdaad wel een beetje flauw geknipt – de trailer is veel pittiger – en dat buikdanseresje overacteert nogal.

    Als ze die film nog even naar 3 minuten zouden knippen, en in het begin alleen om een naam vragen, wordt ’t echter topper. Nu blijft ie steken bij ‘behoorlijk oké’.


    4 september 2007 om 11:26
    Bram van Essen

    Ook voor de buikdanseres gegaan Carl :-). Mooie film inderdaad! Ik ben niet helemaal objectief, want Lotto is mijn vorige werkgever.

    Bij Lotto weten ze wel hoe ze mooie films moeten maken. Ik ben wel heel erg benieuwd naar de resultaten. Ga ik binnenkort maar eens achteraan 🙂


    4 september 2007 om 11:40
    olifier

    idd te lang. Verder mooi gefilmd. lijkt me overigens een dure film. Ben benieuwd of de kosten van zo’n film gaan opwegen tegen de opbrengsten. Overigens is dit alleen voor mannen. Is er geen vrouwenversie gemaakt? Vrouwen kopen zeker geen lotto loten?


    4 september 2007 om 12:16
    Carlo Kempers

    Ben niet onder de indruk. Wie willen ze hiermee bereiken. Viral hoort niet langer dan 1 minuut te duren of pakkend te blijven beide gaan niet op voor deze korte film…

    Mooie vrouwen dat zeker, maar het heeft mij niet overtuigd van het gevoel dat je hebt wanneer je binnen bent.

    Als dat het geval was geweest had ik geen keuze hoeven maken maar had ik beide wagens en beide dames (misschien zelfs de bad girl)in kwestie letterlijk en figuurlijk genomen.

    Duur denk ik ook niet. Waarschijnlijk hebben ze nog geld ontvangen ook voor productplacement lees: Quote, Hummer, Lamborghini en RR.


    4 september 2007 om 12:37
    evroekel

    Inderdaad mooie film, maar te lang. Ik mis een echte call2action naar Lotto in het geheel. Maar er wordt inmiddels wel lekker over geklets op verschillende blogs, dus (positieve) exposure levert het in elk geval wel op.

    @Bram: zou mooi zijn als je wat resultaten kon verkrijgen!


    4 september 2007 om 14:41
    Arne Hulstein

    Leuke film, maar zoals al eerder gezegd, veel te lang en daardoor ook te langdradig. Een beetje meer snelheid had zeker wel gemogen. En een directe koppeling om een paar loten te kopen zou ook wel mooi zijn. Als je de film zo lang hebt uitgelezen, dan wil je daarna wel weer eens wat kunnen doen.


    4 september 2007 om 16:57
    Marc G.

    Best leuk. Je kunt zeggen dat 8 minuten wat lang is voor een viral. Je zou ook kunnen zeggen dat Lotto zijn kop boven het maaiveld durft uit te steken met deze poging. En ik betwijfel of het merendeel van de kijkers vroegtijdig afhaakt.

    Als mensen dan eenmaal acht minuten de tijd nemen om naar je film te kijken, moet er wel meer mogelijk zijn in attitudeverandering ten opzichte van het product. Ik ben zelf nog niet overtuigd. De film had nog wat sterker aangezet mogen worden en het merk had vaker terug kunnen komen. Waarom trouwens niet gewoon beginnen bij het begin: het kopen van een lot en het ontdekken dat je zojuist miljonair bent geworden?

    Gelukkig vertelt Bram ons binnenkort de resultaten.


    4 september 2007 om 17:19
    media

    Over aandacht hoeft deze viral in ieder geval niet te klagen, kom ‘m inmiddels overal tegen. Knap gedaan van Red Urban.


    5 september 2007 om 03:06
    Annemieke de Groot

    Leuk gedaan en met lef!

    Ben benieuwd hoeveel mensen afhaken op de lengte… dat kan een probleem verzorgen maar ja, ik heb hem ook helemaal afgekeken! De humor mag nog wel iets beter, nu net niet grappig genoeg naar mijn mening.

    Ik vind het als vrouw erg jammer dat ik als man door het geheel moet lopen… ik wil wel uit twee mannen kiezen en die verbouwen 😉

    De call to action mag ook iets beter, nu is het meer een interactieve en lange reclamespot. Toch zeker buzz eromheen dus in dat opzicht geslaagd maar als de buzz alleen in marketingblogs blijft dan valt het nog een beetje tegen.

    Ik ben benieuwd maar hou zeker van dit soort experimenten! Kritiek leveren is altijd makkelijk van de zijlijn en tuurlijk zijn er verbeterpunten maar ze dóen het wel even!


    5 september 2007 om 04:43
    wytske postma

    De opening vind ik erg sterk. De drempel om je e-mail achter te laten is erg laag.

    Jammer is dat deze film alleen voor mannen is. Waarom zou ik een vrouw willen kiezen om mee uit te gaan?

    De film zal het goed doen voor het geenstijl publiek (man, 25-35 wo), maar ik twijfel eraan of deze doelgroep de hele film gaat bekijken. Hun aandachtsboog is vrij klein.


    5 september 2007 om 05:39
    Marco Ophof

    Qua totale productie natuurlijk prima gemaakt, en goed gefilmd.

    Op een aantal punten slaat dit echter volledig de plank mis. Belangrijkste probleem is dat de interactieve film overduidelijk voor en door mannen is gemaakt. Schiet absoluut in het verkeerde keelgat bij veel vrouwen, reken daar maar op. En terecht.

    Daarnaast is er wel sprake van interactiviteit maar die is erg voorspelbaar, en het ‘voelt’ niet interactief omdat het gewoon een erg lange film is….

    En de humor vind ik zeer twijfelachtig…waar hebben ze die ADHD buikdanseres vandaag gehaald?

    Kritiek geven is wel altijd gemakkelijk. In ieder geval complimenten aan RedUrban voor de productie!


    5 september 2007 om 06:29
    hans

    8 minuten is gewoon te lang. Dit soort zaken worden vooral tijdens werktijd bekeken. Mensen haken gewoon af. Niet goed over nagedacht


    5 september 2007 om 06:42
    maarten

    De humor is belegen en zie je van mijlen ver aankomen. Maar wellicht dat de doelgroep deze grappn met een baard kan waarderen. Sowieso snap ik de claim-to-fame van Oliehoek niet helemaal. Vet Hard mag dan aardig film zijn, maar het is ook een 1-op-1 remake van Deense film Gamle mænd i nye biler.


    5 september 2007 om 08:49
    imm.nl

    In eerste instantie lijkt het inderdaad leuk, lijkt ook nog iets interactiefs in te zitten. Maar per saldo als je het eindresultaat bekijkt is het een zeer armzalige poging om interactief te zijn. Er had veel meer in gezeten, begint leuk met je ochtendjas – waarom komt mijn naam dan niet verderop nogmaals terug?- waarom wordt ik niet meer getrokken naar een lottoachtig iets, zou toch beter passen- maar daar blijft eigenlijk dan ook bij. Jammer, helemaal als je weet wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.


    5 september 2007 om 17:29
    Ruben

    Imm.nl, misschien moet je de film gewoon even afkijken. Je naam komt namelijk meerdere malen terug in de film….Dus een tip voor de volgende keer, kijk even de film af voordat je commentaar geeft.


    6 september 2007 om 06:01
    mee

    @imm.nl

    Heb je de film wel verder gekeken dan de eerste scene? Je naam komt namelijk wel vaker terug. Jammer van je reactie, vooral als je weet dat mensen tegenwoordig alleen maar kunnen schoppen ipv waardering tonen voor mensen die eens wat anders proberen te doen dan de gebaande paden te volgen. Vertel eens, hoeveel van dit soort producties heb jij op je naam staan?


    9 september 2007 om 11:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!