Viral Friday: The Machine is Us/ing Us

9 februari 2007, 06:47

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Tips en ideeën kun je sturen naar {encode=”viralfriday@marketingfacts.nl” title=”viralfriday@marketingfacts.nl”}.

Het was deze week niet moeilijk om de nummer één te kiezen. In Nederland was Frank-ly één van de eerste blogs die het oppakte kort daarna gevolgd door vele anderen. Ik heb het natuurlijk over DE web 2.0-viral van deze week ‘The Machine is Us/ing Us’. De overige virals van deze week waren wat lastiger te kiezen want we hadden de Super Bowl dat een groot aantal potentiële virals opleverde maar ook de Boston-viral deed het erg goed.

Benieuwd naar de complete top 10 van deze week? Kijk dan snel verder! Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar jullie reacties. Veel plezier.

Meer

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Opnieuw een prachtige lijst Paul! Helemaal met je keuze voor de eerste plaats eens; de web 2.0-viral is briljant!

    Wat me wel opvalt is dat er weinig goede Nederlandse virals voorbij komen. Betekent dat dat we in Nederland minder virals produceren? Zijn we onvoldoende creatief? Hebben we toch een te klein taalgebied om een kritische massa te bereiken voor de virals?


    9 februari 2007 om 06:54
    evroekel

    Mooie lijst. Toch wel frappant dat het plaatsten van pakketjes in Boston je 2 miljoen kan kosten maar daadwerkelijk een bom in een Deense rivier gooien minder een probleem is. Die ‘how to shower’ is erg herkenbaar 😉


    9 februari 2007 om 07:09
    ronaldtervoert

    Een erg leuke verzameling deze week. Heb al weer kostelijk gelachen 😉

    Ben benieuwd of de Deense surfdudes gelijkgestemden weten te vinden in Amsterdam. Wordt vast een leuk weekend 😉 op de gracht….

    Slimme move bij de Virgin viral om continu te moeten aangeven of je meer wilt zien, ik werd toch benieuwd hoe t zou aflopen en heb de hele sequence gekeken. Over betrokkenheid gesproken.


    9 februari 2007 om 08:16
    media

    Maarten, je bent er wel erg vroeg bij. Jullie zitten vanuit Juice Promotions toch niet achter het Vlaggen-mysterie in Ilpendam? 😉


    9 februari 2007 om 08:35
    ronaldtervoert

    @maarten: ik mag hopen dat de vlaggetjes ergens symbool voor staan, anders lijkt t me iig een nachtkaars-campagne. Er staan weleens vaker vlaggetjes somewhere, van een nuon of KPN of wat dan ook. De vraag ‘Maar hoe komen ze daar? ‘ is momenteel dan ook irrelevant voor mij. Denk niet dat iemand buiten Ilpendam benieuwd is naar een antwoord op deze vraag.


    9 februari 2007 om 08:45
    mangold

    Hilarisch, die Aqua Teen Bombers. ‘Hair today, gone tomorrow’ 😉


    9 februari 2007 om 09:06
    Wouter Vendrig

    Echt top om iedere week een top 10 te maken van de beste virals! Zeer bruikbaar en zeker hilarisch…ik vind de bom in de deense rivier van Quicksilver zeker de beste!


    9 februari 2007 om 10:15
    jorn

    Hands van de VW Phaeton, easy! 🙂 Alhoewel ik ze deze keer allemaal bijzonder goed vind. De virgin uitvoering vind ik wel leuk, maar ik denk dat de boodschap iets te ‘far-fetched’ is voor de consument.. Overigens is de ‘how to shower’ viral een directe ripoff van een mail die al jaren rondgaat en waarin precies dit scenario wordt verteld.


    9 februari 2007 om 11:48
    brandyourbrand@gmail.com

    Lekker zo’n virus op de vrijdag.

    Ik vond de ‘snowvertising’ de opvallendste viral van de week.

    Een oude, maar dus opvallend dat MF deze week besmet werd.


    9 februari 2007 om 14:06
    Ronald ter Voert

    volgens ons (ik en een aantal collega’s) is de ‘dynamite syrfing’-variant deels fake. De golven die ontstaan in de getoonde vijver zouden niet zo kunnen breken als ze nu doen, zonder dat er iets is ondergronds om dit te veroorzaken. Een vijverachtige omgeving heeft geen dergelijke obstakelige ondergrond. Volgens ons is het dan ook een combi van 2 filmpjes, zie ook in het midden van viral, wordt t een beetje blurry……


    13 februari 2007 om 11:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!