Twitter breidt pre-roll-advertising uit

23 januari 2016, 09:00

Twitter is naarstig op zoek hoe ze het platform aantrekkelijker maken voor adverteerders en meer inkomsten kunnen genereren. Vannacht werd bekend dat Twitter test met pre-rolls van 15 of 30 seconden. Is dat de juiste weg vooruit?

In juli stapte ceo Dick Costolo op omdat het al langere tijd niet goed ging met het bedrijf. Gebruikers haakten af en de inkomsten uit het platform bleven achter. Daarom presenteerde Twitter een aantal nieuwe features zoals Twitter Moments, eventtargeting en de mogelijke uitbreiding van 140 naar 10.000 tekens. Een nieuwe mogelijkheid voor adverteerders is nu dus de uitgebreide pre-roll.

Video-advertenties op Twitter

Het was al langer mogelijk om als adverteerder pre-rolls in te zetten op Twitter, maar deze waren beperkt tot 6 seconden. Twitter wilde hiermee voorkomen dat gebruikers zich gingen ergeren aan te dominante commerciële uitingen op een platform dat bekend staat om de snelheid waarmee je nieuws en informatie tot je kunt nemen.

In de praktijk bleek echter dat veel adverteerders hun 15- of 30-secondenspot niet wilden aanpassen voor Twitter. Ze zetten hun pre-rolls wel in op kanalen als YouTube en Facebook, maar Twitter viel buiten de boot. Hiermee liet Twitter een grote kans liggen om extra inkomsten te generen.

Skippable pre-roll

Het compromis lijkt nu gevonden door langere pre-rolls aan te bieden en de gebruiker de mogelijkheid te geven om een pre-roll weg te klikken. Hiermee hoopt Twitter de irritatiefactor bij de gebruiker klein te houden en toch meer adverteerders aan te trekken. In tegenstelling tot YouTube, waar je voor een weggeklikte advertentie niet hoeft te betalen, ga je bij Twitter betalen voor video-advertenties die minstens 3 seconden gezien zijn.

Volgens Twitter-coo Adam Bain gaat het nog om een test, maar diverse adverteerders melden volgens Digiday.com dat de langere pre-rolls komende week officieel gelanceerd zullen worden.

Kort en krachtig in de eerste seconden

Dankzij deze uitbreiding kunnen adverteerders hun tv-commercials ook op Twitter inzetten, maar is dat wel effectief genoeg? In tv-commercials is meer tijd beschikbaar om de boodschap te communiceren, terwijl gebruikers bij Twitter de commercial kunnen wegklikken. Daarom wordt het voor adverteerders belangrijk om, net als bij YouTube, de commercial toch aan te passen, zodat in de eerste paar seconden de boodschap duidelijk is. Mocht iemand dan toch wegklikken, dan is de boodschap in ieder geval gecommuniceerd.

Als de commercial wel verder bekeken wordt, kun je in de overige seconden de boodschap verder onderbouwen en je merk laden. Een andere mogelijkheid is de commercial zo aan te passen dat je in de eerste seconden getriggerd wordt om te blijven kijken.

Verliest Twitter zijn identiteit?

Met de mogelijke uitbreiding van het maximale aantal tekens in een tweet en de nieuwe ‘like’-button schoof Twitter al meer op in de richting van Facebook om het aantal gebruikers te laten groeien. Bij de kwartaalcijfers die in juli werden bekendgemaakt leek dat ook het geval, maar in oktober bleek de groei minimaal. Met de langere pre-rolls wordt het socialmediakanaal interessanter voor adverteerders, maar de grote vraag is natuurlijk: hoe zullen de gebruikers erop reageren?

Jeroen Roozendaal
Manager Cli?nt Services / Account Director bij Adwise - Your Digital Brain

Marcom-professional met passie voor online, digital en tech. Vanuit mijn brede marketingcommunicatie achtergrond adviseer ik bedrijven, organisaties en instellingen over strategie en concept en vertaal dit door naar zowel offline als online executie, die aansluit bij de business ambitie van de opdrachtgever en afgestemd is op de touchpoints in de user of customer journey.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!