SpinAwards: Pakman

3 april 2006, 05:59

SpinAwards: PakmanDe vierde genomineerde in de categorie beste online campagnes voor de SpinAwards 2005 is Pakman.

In opdracht van Suitsupply ontwikkelde Achtung! een high?end advergame gebaseerd op traditionele Pacman. Spelers van het online spel kruipen in de huid van Pakman, die gehuld in slechts een onderbroek in een onbekende stad aan zijn lot is overgelaten. Uit alle hoeken van de stad dreigt het gevaar van de Fatmen, uiterst agressieve en stijlloze types, die het op Pakman gemunt hebben. Gelukkig helpt Suitsupply hem een handje met een strak aangemeten outfit, die Pakman de superpower geeft om te vliegen en iedere Fatman tijdelijk naar het rijk der hemelen te sturen. Pakman heeft één doel: Angel, de liefde van zijn leven, redden uit de handen van Fatman en zo snel mogelijk deze gevaarlijke omgeving verlaten.

Door de hoofdpersonen Pakman, Angel en Fatman in video te besturen, beleven spelers de avonturen van Pakman op een bijzonder realistische wijze. Wie Pakman zijn superpower teruggeeft en de mooie Angel in alle drie levels weet te redden uit de handen van Fatman, krijgt van Suitsupply een compleet nieuw pak.

Pakman, Angel en Fatman komen tot leven door het gebruik van echte modellen in plaats van virtuele characters. Zij werden met bluescreen?techniek op digitale video opgenomen in de studio om vervolgens in de 3D contouren van de stad te worden geïntegreerd.

Het spel is zonder enige vorm van advertising gelanceerd. Via persberichten aan weblogs in binnen en buitenland en een mailing aan het bestand van Suitsupply, speelden ruim 230.000 unieke bezoekers het spel. Publicaties van het spel verschenen behalve op diverse Nederlandse blogs en nieuwsbrieven, op blogs over de hele wereld, waaronder Japan, US, Rusland, Oekraine, Zweden, Italie, Spanje en Israel.

Zoals ik destijds al aangaf een verrassende en spraakmakende campagne. Gezien de vele reacties die ik heb mogen ontvangen is het wel een beetje flauw dat het zo goed als onmogelijk was om het laatste level te halen. Ben dan ook benieuwd naar de reactie van de bedenkers op deze vraag a.s. donderdag tijdens de SpinAwards Day.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!