SpinAwards: El Tiempo Honcho

30 maart 2006, 10:10

SpinAwards: El Tiempo HonchoWat houdt Nederland in de zomer het meest bezig? Precies, het weer. Heineken en bureau Qi presenteerde daarom afgelopen jaar het zomerste weerbericht van Nederland: El Tiempo Honcho! Iedere dag het actuele Nederlandse weer gepresenteerd door de charismatische Mexicaan Fernando Gomez Velasquez, rechtstreeks vanuit Zihuatenejo, Mexico. Zijn lieftallige assistente Penelope toonde daarbij – op bijna charmante wijze – met behulp van de Heineken Honcho of het handdoek- of ponchoweer zou worden.

Op www.hetweer.tv stond continu het laatste weerbericht (via een realtime feed). De weerberichten in de uitzendingen van Fernando waren altijd accuraat via een ingenieuze koppeling met de weerfeed. Dat gold ook voor de voorspelling voor de volgende dag. Geheel in lijn met de rest van de site werden de uitzendingen in gebrekkig nederlands ondertiteld. Bezoekers van de site konden het aantal zonuren per dag voorspellen en zo kans maken op een Heineken Honcho. Een gratis weerbericht (in gebrekkig Mexicaans/ Nederlands) via sms of e-mail ontbrak uiteraard niet. Het hilarische design en de eigenaardige teksten maakten het Mexicaanse sfeertje compleet.

Evenals in de campagne voor Chatman, is ook in deze campagne flink gebruik gemaakt van offline middelen. Offline werden dagelijkse actuele IM’s geplaatst op de weerpagina’s van Spits en Metro. De IM’s gaven aan of het Honcho of Poncho weer werd. Voor televisie zijn een tweetal commercials gemaakt door TBWA Neboko Campaign. Deze commercials werden op de site vertoond tussen de weerberichten van Fernando door. En tot slot is in samenwerking met Radio538 een Mexico week gehouden. In deze periode zijn de weerfilmpjes doorgeplaatst op radio538.nl waardoor extra exposure is verkregen. Ondanks dat ik in eerste instantie erg kritisch was over de campagne, heeft de Honcho in een periode van slechts drie weken een bekendheid van maar liefst 75% bereikt onder de doelgroep.

Beeldmateriaal van de campagne is hier te vinden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    jacob

    geniaal! en hij doet het nog steeds, geeft nog steeds de juiste voorspelling weer..


    30 maart 2006 om 11:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!