SoLoMo: dé trend in travel

Maar wat is het precies?

       @AnneliesHulshof    25017 x bekeken

SoLoMo: dé trend in travel

Een term die we steeds vaker voorbij zien komen in de reisbranche is SoLoMo, kort voor social, local en mobile. Blogposts op EyeforTravel en KMP Digidata  geven aan dat dit dé trend op het gebied van travel is in 2012. De drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. Maar wat is SoLoMo precies en hoe speelt de reisbranche hier op dit moment op in?

Social

Sociale interactie heeft een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. De mening van vrienden en kennissen wordt hoog gewaardeerd als het gaat om keuzes. Met name bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen staan de aanbevelingen van bekenden hoog op het lijstje. En deze aanbevelingen komen voor een groot deel via sociale media. 

Een grote groep reizigers maakt ook tijdens het reizen gebruik van sociale media. Zo geeft een onderzoek van Google aan dat maar liefst 53% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen online foto’s delen met vrienden en familie. 40% geeft aan via postings op sociale media de familie en vrienden op de hoogte te houden van zijn of haar avonturen. 

Jetpac

Jetpac is een initiatief dat gebruikmaakt van het feit dat reizigers graag van vrienden en kennissen tips krijgen over nieuwe vakantiebestemmingen. Je Jetpac-account wordt gekoppeld aan Facebook, waardoor jouw informatie inzichtelijk wordt, maar ook die van al je Facebookvrienden, zonder dat zij zich hoeven aan te melden. Jetpac maakt gebruik van de foto’s van jou en je vrienden en de locaties die daarbij aangegeven zijn. Je kunt direct zien hoeveel procent van de wereld jij en je vrienden al hebben gezien, maar de foto’s geven de inspiratie. Zo kun je bijvoorbeeld alle foto’s uit Australië bekijken die je vrienden hebben gemaakt, en kun je doorklikken op plaatsen of personen. Al na een paar minuutjes rondkijken staan er zo weer tien landen bij op mijn bucketlist.

Local

Tijdens het reizen geven locatiegebaseerde diensten als Foursquare de exacte locatie van de reiziger aan. Dit inchecken in hotels, vluchten en andere toeristische plekken gaat steeds vaker gepaard met aanbiedingen en tips over de omgeving. Door deze trend kunnen lokale reizigers naar een hotel of andere attractie worden gelokt tijdens het reizen, en niet meer alleen in de planningsfase.

The History Channel

The History Channel heeft op Foursquare een brandpage die je als Foursquare-gebruiker kunt volgen. Wanneer je incheckt op plaatsen als Times Square in NY of City Hall in London krijg je van Foursquare een pop-up in je scherm met een leuke geschiedenis of fun fact over de ingecheckte plek. Dat maakt een rondje lopen door een onbekende stad toch een stuk informatiever.

Mobile

De reiziger wordt steeds mobieler, en de mobiele apps voor reizigers schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Vele platformen kennen hun iPhone-app of mobiele website die het leven van een reiziger gemakkelijker, overzichtelijker en betrouwbaarder maken door onder andere gebruik te maken van locatie gegevens. Volgens Google gebruikte maar liefst 27% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen van een smartphone, dat is 9% meer dan in 2010. En deze trend zet door. De smartphones worden onder andere gebruikt om in te checken, onderzoek te doen naar nieuwe bestemmingen en reviews te bekijken van andere reizigers.

Ontdek Delft

Delft heeft onlangs de app 'Ontdek Delft' gelanceerd met een een nieuwe functionaliteit 'Make My Day'. De app is bedoelt om bezoekers en inwoners al het moois van Delft te laten zien en geeft anwoord op de grote vraag: "Wat kan ik vandaag doen in Delft?" Met één druk op de knop krijg je in 'Make My Day' unieke suggesties voor een fijn dagje Delft. Het mooie van de app is dat je in de middag andere hotspots krijgt dan in de avond. Zo krijg je 's middags een leuke optie voor een leuk lunchtentje en 's avonds de gezellige plekjes voor een borrel. Zo sta je nooit voor een dichte deur en heb je gegarandeerd een grandioze dag in Delft.

Nederland

Er zijn erg veel voorbeelden te vinden op dit gebied die afkomstig zijn van Amerikaanse gronden. Ik ben erg benieuwd wat Nederlandse reisorganisaties nu doen of in de toekomst gaan doen met de trend SoLoMo, er is volgens mij nog een wereld te winnen! Een interessante case? Laat hem zeker even achter in de comments!

7

Gepost in: Mobile marketing

4 Reacties

Hoorde gister over de radio van een nieuwe app: Repudo, knap staaltje SoLoMo al zeg ik het zelf.. Check even deze website voor meer info over de app: http://www.repudo.com/annefrank

geplaatst op om 09:58 uur

Social, Local & Mobile, klinkt als het heden waar ik onderdeel van ben. Naast inchecken via Foursquare en Facebook, het delen van foto's waarbij je gps-locatie wordt gekoppeld en het delen van relevante lokale informatie is er in de voorbereidende fase ook nog een schat aan nuttige informatie.

Wij van de Europeesche hebben de "Hulp op zak"-app gelanceerd. Deze app geeft je met name informatie over vaccinaties, medische tips en beschikt over een beknopt woordenboekje.

Ook na een vakantie/reis zijn er tal van leuke app's die je belevenis vergroten en verlengen. Denk hierbij aan bv. het samenstellen van een fotoalbum via Albelli.nl

geplaatst op om 10:44 uur

@Ingmar, Repudo is inderdaad een erg leuke app van Nederlandse grond waarin alle aspecten terug komen. Dank voor je toevoeging.

@Alex, SoLoMo is zeker al in volle gang, voor de reiziger zelf zeker, echter lijken soms de organisaties een beetje achter te blijven hierin. Leuk om jullie initiatief te zien en ik ga je toevoegingen zeker even bekijken. Thanks!

geplaatst op om 11:09 uur

Een andere local mobile app welke gebruikt maakt van social is Avoid The Shopping Crowds.

Te vinden op http://www.avoidtheshoppingcrowds.com

De gebruiker krijgt in een oogopslag te zien op welke winkeldistricten binnen Amsterdam druk zijn en welke rustig.

De web app maakt gebruik van social media check-ins zoals Foursquare.

geplaatst op om 13:51 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.