Socialmedia-advertenties worden lachwekkend

Giraffen kunnen lang zonder water

Socialmedia-advertenties worden lachwekkend
, MCB
@evlems

Ik heb een nieuwe hobby: inhakken op socialmedia-advertenties. Nou ja, alleen die van LinkedIn dan. Maar daar kan het ook, want bij de advertenties van LinkedIn kun je gelukkig comments plaatsen, bij die van Facebook is dat vakje vaak weggewerkt. En die advertenties van LinkedIn vragen er ook een beetje om, daar zie je mooi dat de merken die het totaal niet begrijpen de meeste bagger over zich heen krijgen: "Waarom heet het sponsoring als het gewoon ordinair reclame is? Annoying......." Ik schaam me trouwens ook helemaal niet om mijn hobby, want zoals ik het zie, betaal ik er ook gewoon voor. Ik heb een premium-account van LinkedIn en tot mijn verbazing krijg ik dan toch gewoon reclame te zien, vrij uniek in internetland. Maar ik besef nu dat LinkedIn me een plezier doet hiermee. Want socialmedia-advertenties zijn eigenlijk gewoon een nieuwe vorm van humor.

Geen bedrijven op Facebook svp

"Social media zijn voor mensen, niet voor bedrijven", socialmediagoeroe Gerrit Heijkoop zegt het mooi. Net als ik verbaast hij zich over de reactie van marketeers op de recente veranderingen bij Facebook. Want Facebook laat de opmerkingen van bedrijven steeds minder vaak zien en die van echte mensen steeds vaker. De enige 'logische' manier om dit op te lossen voor een marketeer is om maar te gaan adverteren, betalen dus om vaker gezien te worden. Het lijkt wel een soort boete die je betaalt omdat je je medewerkers achter je merk blijft verstoppen.

Want Gerrit wijst ons er terecht op dat we met zijn allen gewoon mensen zijn - jawel, ook marketeers. Marketeers die het zelf ook best irritant vinden, die 'voorgestelde berichten' in je timeline. Niemand vertrouwt ze ook. 
En dus is de oplossing voor ons marketingprobleem heel simpel: gedraag je alsof je een mens bent.

Gerrit adviseert kleinere ondernemers om hun bedrijfspagina op Facebook op te heffen en hun persoonlijke pagina's gewoon ook zakelijk te gebruiken: "Je bedrijfspagina kan zelfs tegen je werken. Weg met die pagina, hoera voor je persoonlijke profiel!" Gerrit adviseert om op die persoonlijke pagina niet teveel over jezelf te praten, maar vooral over wat de mensen in je doelgroep interesseert. Zo adviseerde hij een dierenarts om haar kinderfoto's maar via WhatsApp te delen en haar Facebookpagina zakelijk in te zetten: "Plaats hier berichten die relevant zijn voor je netwerk: waar ze om kunnen lachen, van kunnen leren of die de relatie versterken. De hondennaam top-10 of tips om vlooien te bestrijden. Maar vooral: reageer op anderen waar het gaat over huisdieren, geef advies, complimenten. Deel je liefde voor het vak."

Prachtig toch? Volgens Maël Roth is dat het enige wat werkt in contentmarketing je passie, niet je budget.

Ondanks dat ik dus premium-LinkedIn-lid ben, heb ik dus al veel advertenties voorbij zien komen. En ik kan ze nu eigenlijk in drie categorieën indelen: product, toepassing en behoefte. En vooral de eerste twee zijn grappig.

Een kameel zit vol inkt

De meest absurde advertenties op LinkedIn zijn die waar het product nog ontzettend centraal staat en de meest creatieve geesten worden ingehuurd om er nog een sociaal acceptabele draai aan te geven. Denk bijvoorbeeld aan de mensen van HP, die besloten een advertentie te plaatsen met de vraag: "Wie denk je dat er langer zonder drinken kan, een giraf of een kameel?" Je vraagt je inderdaad af wat dit met HP te maken heeft, maar het feit dat de bijgaande link niet eens klikbaar was, deed al vermoeden dat dit geen toonbeeld van marketingschoonheid ging worden.

En inderdaad: volgens HP was het antwoord (een giraf) "verrassend" en is het net zo verrassend dat "bij veel printen inkt goedkoper kan zijn dan laser". Zucht.

Ik heb in een eerder blog al eens betoogd dat we over een paar jaar lachen om het plakken van advertenties op social media, omdat dit een voorbeeld is van het horseless carriage syndrome (gebrek aan creativiteit: de eerste auto's leken op karren zonder paard). Maar er zit ontwikkeling in...

Censuur door Philips?

Iets logischer LinkedIn-advertenties richten zich niet op de producten, maar op hun toepassingen. Zo heeft Philips onlangs een LinkedIn-advertentie over haar licht-oplossingen geplaatst, waar duidelijk werd gekeken naar de toegevoegde waarde voor scholen. De reacties waren ook vrij positief en normaal, zij het dat een van hen aangaf dat ze een dergelijk Philips-systeem op de school van zijn kinderen hebben geïntroduceerd, maar dat hij "geen verschil" zag.

De vraag is nu natuurlijk of het antwoord van deze man door Philips gecensureerd gaat worden. Want volgens iemand die onder een andere LinkedIn-advertentie reageerde, gebeurt dat wel vaker: "Ik had hier onlangs vrij negatief op gereageerd en mijn reactie was op een bepaald moment verdwenen."

Wees een platform

De derde categorie zijn de advertenties waarvan het je verbaast dat ervoor betaald wordt. De bedrijven die ze plaatsen, presenteren zichzelf als een platform waarop interessante mensen ongecensureerd interessante kennis delen over een bepaald onderwerp. De keuze van dat onderwerp is dan ook de enige vorm van 'controle' die bedrijven als Microsoft toepassen in hun 'advertenties' op LinkedIn, verder bieden ze een erg open platform en dat zie je in de comments ook terug: weinig of geen gezeik.

Maar de meest nobele categorie van advertenties zijn - natuurlijk - geen advertenties. Het zijn gratis artikelen ('blogs') die niet uitgaan van het product van de leverancier, maar van de behoefte van de klant. De klant wil immers een gat en geen boor. Zoals bij het eerder genoemde voorbeeld van Gerrits dierenarts moet je mensen vooral helpen met de kennis die bij ze ontbreekt over de behoefte die jij bevredigt. Het is goed dat je over jezelf praat, mits je jezelf gebruikt als voorbeeld in de problematiek van je klant. En jezelf niet als de ultieme oplossing presenteert, zo geweldig ben je niet.

Nu ik het zo op een rijtje zet ben ik best blij dat ik mag betalen om de advertenties op LinkedIn te mogen zien, misschien mogen gratis gebruikers niet eens reageren. Bij deze wil ik LinkedIn dan ook bedanken dat ook premium-abonnees gewoon advertenties mogen zien en erover mogen klagen. Ik verheug me nu al op de volgende.


Delen

0
4


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Edwin, Edwin, het was weer een groot genoegen te lezen hoe jij van iets negatiefs iets positiefs weet te maken. Je hebt blogs en blogs. Die van jou vind ik echt een feest om te lezen. Van metaalgroothandel MCB heb ik even niets nodig, maar als dit niet een mooie én onbetaalde advertentie is voor het 'merk' Edwin Vlems ....

    geplaatst op
  • Edwin toch, waarom zou je je ergeren aan reclame? "Everyone lives by selling something", of het nu producten, diensten, ideeën of jezelf betreft. Wat mij betreft mag iedereen daar reclame voor maken, ook op Social Media. Wat is het verschil tussen een blog waarmee iets op een zachte wijze wordt verkocht of een advertentie die klip en klaar zegt waar het omgaat, de vorm is anders maar het doel is toch hetzelfde? Daarbij geloof ik ook in het kapitalistische idee waarbij alles toch een funding nodig heeft. LinkedIn heeft haar verdienmodel gebouwd rondom betalende abonnees en advertenties. Ook ik ben zo'n betalende abonnee en ik ben blij dat er ook een advertentiemodel is waardoor mijn abonnement een relatief lage prijs heeft, (los daarvan adverteer ik ook een beetje op LinkedIn, dus ik betaal aan beide verdienmodellen). Bloggers zijn geen betere mensen dan adverteerders, ze hebben allebei een rol in ons systeem. Bloggers kunnen ook niet zonder adverteerders. Voordat ik deze blog kon lezen kreeg ik ook een grote pop-up van BMW te verwerken, voor mij natuurlijk geen probleem...

    geplaatst op
  • AdBlock gebruiken. Een fantastische oplossing tegen al die hinderlijke reclame op internet. Geen reclame meer van BMW, dat de door internet-gebruikers bevochten pop-up onderdrukker in browsers omzeilt. Ik heb die BMW-pop-up niet gezien. En Linked-In is ook maar zo'n social hype site. Daar moet je niet eens op willen adverteren.

    geplaatst op
  • @Irene Bedankt, laat ik 'advertentie' in dit kader maar als compliment zien :-)

    @Paul Helaas, ik ga me niet neerleggen bij de maatschappelijke relevantie van advertenties, al geef ik toe dat er gradaties zijn. Ik irriteer me vooral aan alles wat me onderbreekt bij wat ik leuk vind en waardoor het dus niet werkt, maar beter dan ik kan Gary Vaynerchuck dat uitleggen: https://www.youtube.com/watch?v=HpqLcufrxQo
    Dat LinkedIn advertenties laat zien aan betalende leden is eigenlijk absurd. En het is maar een klein deel van hun omzet als ik me niet vergis, dus ze kunnen best zonder :-)

    @Hans Worst (?) Als ik ooit op andermans computer zit ben ik ook altijd blij dat ik overal Ad-blockers geïnstalleerd heb. Zielig voor al die media, maar als een verdienmodel niet meer werkt moeten we er niet uit medelijden aan vastklampen maar op zoek gaan naar een nieuw model, atomen bijvoorbeeld: http://www.marketingfacts.nl/berichten/betaald-worden-voor-content-wat-zijn-jouw-atomen

    geplaatst op
  • @Edwin, het was niet mijn bedoeling dat jij je ergens bij neer moet leggen. Ik weet dat je dat toch niet doet (en gelijk heb je). Iedereen is vrij om ad-blockers te gebruiken. Ik doe dat niet en daarom zie ik terwijl ik dit schrijf de nieuwe BMW 1 serie (standaard met 8-traps automaat en 20% bijtelling) door het beeld rijden. Mooie auto. Werkt dat? Ja, dat werkt, maar niet voor iedereen. Wel voor Marketingfacts die daardoor dit mooie platform in de lucht kan houden, wel voor BMW die haar boodschap aan mij kwijt kan en indirect ook voor jou. Aan de andere kant begrijp ik ook dat reclame soms ergerlijk kan zijn.
    Bedankt voor het artikel Edwin, altijd stof om over na te denken.

    geplaatst op
  • Advertenties zijn over 3 jaar zo ouderwets dat je ze niet meer zult tegenkomen. Vooruit, ik ben weer iets te visionair: over 13 jaar dan. AdBlocker: inmiddels heb ik een blinde vlek voor ads en popups. Het werkt echt! Wat ook werkt is linkbuilding ... en Edwin, daar hielp je genoemde bedrijven zojuist een beetje mee. Gratis en nog wel op een quality website. Nu ja, over 13 jaar zullen de meeste bedrijven weten (door meten) dat hun budgetten beter aan content dan aan adverteren besteed moet worden. Fijne dag!

    geplaatst op
  • @Paul Natuurlijk is het persoonlijk, mijn Adblocker laat porno-advertenties wel zien bijvoorbeeld. Stukje intelligentie. Marketingfacts heeft een enorm sterke merkwaarde die ook op andere manieren verzilverd kan gaan worden, bijvoorbeeld in de vorm van Workshops. In het najaar overwegen we zelfs een Workshop Inbound Marketing! En daar komt dit onderwerp ook weer terug.

    @Albert Mee eens, natuurlijk.

    geplaatst op
  • Ik denk dat er best wel veel mensen bereid zijn advertenties toe te staan bij het surfen over internet. Mits met mate, niet opdringerig knipperen, niet over de tekst heenklappen, niet het hele beeldscherm in bezit nemen, etc. Dan wordt er misschien ook nog wel eens op geklikt. De reclamewereld heeft het door de overdaad voor zichzelf verpest. Het resultaat is dat reclamemakers met nog meer reclame komen en steeds nieuwe manieren verzinnen om opdringerig te zijn. Zo wordt de irritatie steeds groter.

    geplaatst op
  • Mooi samengevat eh Hans.

    geplaatst op
  • "De klant will immers een gat en geen boor" - ik weet niet of dit een gangbare uitdrukking is maar ik vind hem prachtig. Dat ga ik even ergens opslaan.

    Voor de rest ben ik het met de algemene strekking eens: social is social. Het wordt echt een beetje gênant als een adverteerder de klant kennelijk als dom aanziet. Mensen weten heus wel dat je uiteindelijk wat wil verkopen, maar je krijgt die kostbare seconden alleen maar als er een waarde aan vast hangt zoals een HOWTO (dat kunnen we nog nét zeggen in onze literatuur) ofwel een goede lach (en da's ook hard werk want humor hangt van publiek en situatie af). Ik moet in deze context als zijspoortje ook even opmerken dat ik me erger aan Apple events na Jobs, kunnen ze nou in Godsnaam niemand vinden die 20x "excited" kan zeggen met een gezichtsuitdrukking die daarbij past (zelfs als ze het niet menen)? Zeker als je met close-ups werkt moet je eraan denken dat micro-expressions geen geheim meer zijn (zeker niet na "Lie to me" op TV). Het helpt natuurlijk ook niet dat ik als Nederlander een ietsje drogere kijk op het leven heb..

    geplaatst op
  • @'Fred': en dat kun je doortrekken, want eigenlijk zit niemand te wachten op een gat in de muur, maar gewoon op een schilderij of lampje *aan* de muur.

    geplaatst op
  • @Fred: naast de treffende opmerking van Bram wil ik nog benadrukken dat de quote van het gat en de boor niet van mijzelf is maar van Theodore Levitt, en dat deze zelfs al 50 jaar oud is. Mijn eerste blog ging erover:
    http://metaalmarketing.wordpress.com/2011/07/02/marketing-door-een-metalen-bril/

    geplaatst op
  • @Edwin, bedankt voor de link :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.