Social vs traditionele media: the best of both worlds?

Verslag van SMC070, 21 november 2013

Social vs traditionele media: the best of both worlds?
, Freelance
@tjans

Of het nu kwam door de intocht van de Goedheiligman weet ik niet, maar vol verwachting klopte mijn hart. Wat brengen social media meer dan de traditionele media? En wat kunnen social media leren van de gevestigde orde? Van traditionele media zoals de NOS? Thijs Sprangers van Live on Demand en Youssef Eddini, hoofd marketing & communicatie van de NOS, zorgden bij mij voor hooggespannen verwachtingen voor een spetterend #smc070-avondje. Oud versus nieuw; een verslag.

Dit verslag is geschreven door Debora de Laaf, manager communicatie Nederland bij AEGON.

Thijs Sprangers, co-founder van Live on Demand, trapte de avond af. Langs de elementaire, maar simpele vraag "Wie bepaalt eigenlijk wat ik zie?" heeft hij de afgelopen maanden geëxperimenteerd met ‘crowdfunding platforms for live performances’. In goed Nederlands: met je socialmediavrienden zorgen dat de meest interessante sprekers, artiesten of andere optredens een podium krijgen.

Men neme een groepje gelijkgestemden

Het concept is eenvoudig en briljant tegelijk. Je neemt een fan van een spreker, muziek of bij wijze van spreken een bonsaiboom. Die wil een event organiseren rondom die spreker, muzikant of bonsaiboom-expert. Maar die fan wil daarbij geen risico lopen of weet niet hoe hij het moet aanpakken. Hij schrijft zich in voor een Live on Demand-event. Hij zoekt zijn ‘beste vrienden’ bij elkaar die ook heel graag de desbetreffende sprekers, muzikant of bonsaiboom-expert willen zien en bombardeert deze tot Golden Ticket–members. Deze groep van goudentickethouders zoekt weer ieder 5 geïnteresseerden. Et voilà: de spreker, muzikant of bonsaiboom-expert wordt geregeld en het event wordt georganiseerd.

Nooit meer een oninteressant verhaal

Hoe lekker is dat? Nooit meer een event of spreker die je niet aanstaat! Altijd een interessant evenement of spreker. Wie wil dat niet?

Thijs Sprangers vertelt het verhaal van Anne Hofstede die graag Alfie Kohn naar Nederland wil halen omdat hij een briljant verhaal heeft over het opvoeden van kinderen. Anne wil graag dat haar vrienden en de rest van Nederland het verhaal van Alfie horen. In de ‘seeding fase’ regelt ze 65 mensen (golden ticket members) die ook graag dit verhaal willen horen. Deze mensen regelen allemaal geïnteresseerden die ook graag meer willen weten. En uiteindelijk wonen ruim 200 mensen het verhaal bij in de Rode Hoed in Amsterdam.  

Het klinkt misschien simpel, maar mensen met elkaar verbinden en social media gebruiken om ‘live’ met elkaar een gemeenschappelijke interesse te beleven, is wat Thijs Sprangers beweegt om dit experiment verder uit te bouwen.

Bescheiden vertelt Thijs over zijn experiment dat inmiddels 3 van de 30 events tot leven heeft gewekt. En er gaan er zeker nog een paar door, waardoor gemiddeld 1 op de 7 events doorgaat. Niet zo slecht voor crowdfunding. En het verhaal is nog niet klaar. Er zitten nog veel meer potentieel interessante live events in de pijplijn. Zo wil Frank Meeuwens Clay Shirky naar Nederland halen. En wil Thijs Sprangers zelf een eigen held volgend jaar laten spreken.

Offline verlangen groeit naarmate online toeneemt

Hij gelooft in het concept omdat met de toename van digitaal er meer behoefte is om elkaar live te ontmoeten. Daarbij moeten in zijn beleving wel online mogelijkheden (vooral social media) ingezet worden om offline ontmoetingen te realiseren.

Thijs Sprangers liet zien hoe je muziek- en theaterland weer nieuw leven in kunt blazen. Door niet zelf de regisseur te zijn, maar mensen te laten regisseren. Door social media te gebruiken om gemeenschappelijke interesses bij elkaar te brengen. Door niet zelf te zenden, maar daar te zijn waar mensen met die interesse zijn: in de timelines. En door dat zo goed mogelijk te faciliteren.

Het experiment Live on Demand geeft veel nieuwe mogelijkheden voor crowded content en trekt nu al veel geïnteresseerden uit de corporate wereld. En ik begrijp dat wel. Ik heb morgen weer nieuwe invalshoeken voor onze ‘owned media-strategie’, die eigenlijk niet owned, maar crowd moet zijn.

Macht regisseur bij the crowd

Waar Thijs Sprangers social media in de regisseursstoel zet, redeneert Youssef Eddini van de NOS de andere kant op. Hoe maken we hoogwaardige journalistiek aantrekkelijk voor de crowd? Wat heeft de traditionele mediapartij geleerd van zijn verleden en de socialmediaontwikkelingen? En hoe zorg je dat de regisseur van een tv-programma iets doet dat de kijkers/crowd aanspreekt?

Een invalshoek die begon bij beeldvorming en de veranderende wereld van de NOS. Een wereld waarin budgetten onder druk staan. TV en internet integreren. De concurrentie moordend is. Het steeds drukker wordt in het land van de digitale tv en zenders. Het publiek vergrijst. Saillant detail: wist je dat de gemiddelde achtuurjournaal-kijker maar liefst 58 jaar is? Kortom: jongeren worden niet bereikt.

Natuurlijk blijft de NOS sterk op radio en tv als het echt groot nieuws is. Maar ook op langere termijn? Onderzoek laat zien dat NOS saai, afstandelijk, niet spraakmakend is. Weliswaar een soort Superman als het gaat om onafhankelijk nieuws, maar een ongelofelijke nerd als het gaat om beeldvorming en imago.

Nerdy superman stapt in nieuwe wereld

Aan de hand van hilarische bloopers en – eerlijk is eerlijk – traditionele wetten van merkdenken, zoals een sound logo en fotografie, laat Youssef zien hoe hij stappen zet om de nerdy Superman de nieuwe wereld in te leiden. Met een gezonde dosis zelfspot vertelt hij over zijn lessen en fouten en waar de NOS nu staat.

Bevlogen staat hij stil bij de NOS-app versus de NU-app. Vertelt hij over de handgeschreven tweets versus de een-op-een geplaatste koppen. En over de poging tot interactie op social media met vragen als "Wat wil jij over dit onderwerp weten?". Stuk voor stuk goede, maar toch redelijk traditionele stappen, die in schril contrast staan met de totaal andere aanpak van Live on Demand.

Het echte vuurwerk dat ik verwachtte bleef uit. Maar het was desondanks een heel vermakelijke avond. Met nieuwe inzichten van Live on Demand en traditionele, wijze lessen van de NOS. Waarbij Live on Demand de slagkracht en professionaliteit van de NOS miste. En NOS de vernieuwingskracht van Live on Demand. Heren Thijs Sprangers en Youssef Eddini, het was een boeiende avond. Een Social Media Club 070-bijeenkomst met een mooie mix van vermakelijke degelijkheid en experimentele nieuwsgierigheid. Zou het wat zijn om het beste van die twee werelden wat meer te mengen?


Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Goed verslag, Debora! Ik ben het zeer eens met je conclusie. Zat me ook af te vragen of de twee heren niet iets van elkaars verhaal konden leren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.