Snelle ontwikkeling van het internet in Oekraine

31 oktober 2007, 10:25

Conferentie voor Oekraïnse marketeers in MontenegroTwee weken geleden schreven we over het internet in Rusland. Nu is het andere Oost-Europese land aan de beurt – Oekraïne. Dit is het op één na grootste land van Europa, met 46 mln. inwoners. De economie groeit de laatste twee jaar met 5-8%. Dit maakt Oekraïne interessant voor westerse bedrijven. Dus ging ik naar Montenegro om meer informatie in te winnen over nieuwe media en het internetgebruik in Oekraïne.

Ja, de marketing conferentie voor Oekraïense bedrijven vond plaats in Montenegro. Nadat ik naar Dubai was uitgenodigd om Russische adverteerders te spreken over internet marketing, vond ik deze locatiekeuze niet meer verrassend:-) Oekraïne is in het westen bekend dankzij oranje revolutie van 2004, kernramp van Tsjernobyl, voetballer Andrei Shevchenko en polsstokspringer Sergei Bubka. Ik was vooral benieuwd naar ontwikkeling van het internet en online marketing in dit land.

De internetpenetratie in Oekraïne is op dit moment circa 13% (ofwel 6 mln. mensen) en is veel lager dan in Rusland en Wit-Rusland (rond 20%). De penetratie groeit overigens met 35-40% per jaar! Online media worden gedomineerd door de portalen Ukr.net en Bigmir.net. Deze portalen bieden alle mogelijke diensten – van nieuws tot video en job search – en fungeren vooral als een startpagina voor (beginnende) internetgebruikers. De marktleider Ukr.net vertelt zijn klanten dat ze niet verder hoeven te zoeken, want Ukr.net heeft de beste sites voor ze geselecteerd. Deze situatie is enigszins vergelijkbaar met de Nederlandse van eind jaren 90 van de vorige eeuw:-) Maar Oekraïners hebben toegang tot de informatie en moderne technologie, en zullen de afstand veel sneller verkleinen dan menigeen denkt.

Eerste bewijzen zag ik in mei, toen ik in de jury zat van het reclamefestival in Kiev. Op de short-list van Interactive stond de website van de mobiele operator JEANS, die als online community was opgezet. Op de JEANS Invaders site kun je een profiel aanmaken, een blog schrijven en je foto’s delen. Daarnaast kun je reageren op meningen van experts over films, muziek, boeken en events. En meedoen aan allerlei wedstrijden en acties van JEANS. Is dit wat Heineken bedoelde toen ze aankondigden dat Heineken.nl een community wordt in 2008? Hieronder zie je de populairste foto’s van de JEANS Invaders community.

De meest populaire foto's op de site JEANS Invaders

Er zijn ook broertjes en zusjes van Marketingfacts in Oekraïne. Reklamaster.com is opgezet door het reclamebureau Dialla. En Sostav.ua is een dochter van de Russische marktleider Sostav.ru.

Wat ik zeer opmerkelijk vind is dat de Oekraïense markt voor zoekmachines door Google wordt gedomineerd, en niet door de Russische Yandex. De meeste Oekraïners spreken Russisch en zijn vaak te vinden op de Russische sites. Yandex is de absolute marktleider in Rusland en heeft veel meer diensten in het Russisch dan Google. En toch is Google populairder dan Yandex in Oekraïne. En aangezien zoekmachine marketing steeds belangrijker wordt voor de Oekraïense adverteerders en online media, zie ik kansen voor Nederlandse Search Engine Marketing specialisten. Er zijn veel hoogopgeleide IT’ers in Oekraïne, en Google AdWords in het Russisch ziet er hetzelfde uit als de Nederlandse versie. Ik heb ook begrepen dat men behoefte had aan een betrouwbare dienst waarmee je sitebezoek kunt meten en analyseren. En ik hoorde dat men bezig was met doelgroepgerichte sites als alternatief voor brede portalen. Kortom, genoeg kansen in de snel groeiende Oekraïnse markt!

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Patrick Nijhof

    Interessant om te lezen dat er genoeg kansen zijn in de Oekrainse markt. Maar is de Oekraine ook interessant voor het uitbesteden van ondermeer web development en 3D?

    Heeft iemand hier ervaring mee?


    31 oktober 2007 om 11:09
    media

    Dank voor de update Serge, top!


    31 oktober 2007 om 13:04
    Michiel van der Meer

    Ik heb zelf afgelopen jaar in de Ukraine gewerkt en daar de site emarket.ua voor De Telegraaf gebouwd en gelanceerd. Het is inderdaad een grote markt met veel kansen en onderschrijf 90% van het betoog. Wat ik echter niet kan onderschrijven is dat Google in de Ukraine groter is dan Yandex. Mij is verteld dat het een nek aan nek race is en uit mijn eigen statistieken blijkt dat ik beduidend meer verkeer krijg uit Yandex (zelfs na correctie; als ik het russische verkeer er aftrek). Maar het is een interessante markt, waar met de Westerse ervaringen en een goed netwerk daar veel te bereiken is in het komende decennium.


    31 oktober 2007 om 14:47
    Peter van Schaik

    Hi

    Zelf heb ik een eenvoudige site over Odessa, zie http://www.odessa.eu. Als iemand nog een Russisch of Oekrainse vertalingen nodig heeft, laat maar weten!


    31 oktober 2007 om 14:59
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Michiel

    Mijn gegevens zijn gebaseerd op de cijfers van Bigmir.net van dit jaar: Google heeft 63% van de Oekraïense zoekmachine markt, Yandex 16,1%, Meta 6,3%, Rambler 6,1%. Google ondersteunt zoekopdrachten in het Oekraïns vanaf 2002, en heeft net (in september) zijn kantoor in Kiev geopend.

    Ik vond het verschil tussen Google en Yandex zeer opmerkelijk en heb directeur van 1 van de Top 3 portalen gevraagd of dit klopte. Hij zei dat het verschil veel kleiner was maar dat Google uiteraard meer traffic naar zijn portaal genereerde dan Yandex.

    Hoe dan ook, het blijft opmerkelijk dat Google niet in de buurt van Yandex kan komen in Rusland, maar zo’n stevige positie heeft veroverd in Oekraïne.


    31 oktober 2007 om 17:03
    loket

    Wat mij opviel tijdens mijn project in Kiev vorige maand is de hoge prijs voor access. Dit in vergelijking met de gemiddelde levensstandaard. Het tweede was het hoge denkniveau van de markt in combinatie met de diverse tools die lokaal zijn ontwikkeld in de markt. Gemius en AdOcean (beiden van Poolse komaf) hebben met schijnbaar groot gemak Westeuropese/Amerikaanse tools nagebouwd en aangepast aan de Oekraiense markt. Tekenend voor de snelle inhaalslag die daar aan de gang is.


    31 oktober 2007 om 19:24
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ja, Peter, de prijs voor internet toegang is nog te hoog, maar is snel aan het dalen. Dit zal de groei van internetpenetratie verder versnellen.

    En ik heb begrepen dat er plek was voor de westerse Webanalytics en Webstats software. Men heeft vooral behoefte aan betrouwbare meting van de traffic op verschillende websites.


    31 oktober 2007 om 20:35
    loket

    Ik denk dat Gemius een goede kans maakt die plek in te nemen. Moeten ze wel de grote portals als Ukrnet en Bigmer meekrijgen. Maar ook zonder die twee komen ze een heel eind.


    31 oktober 2007 om 20:43
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ukr.net was niet echt overtuigd door Gemius. En Bigmir heeft een eigen ratingsysteem van websites. Een ander probleem is dat sommige websites bezoekcijfers ‘opblazen’.

    Kortom, wat ze nodig hebben is een onafhankelijke en betrouwbare partij die metingen gaat verrichten. Zoals TNS Ukraine dit doet om populariteit van Oekrainse merken te meten. Een kans voor STIR?


    31 oktober 2007 om 20:51
    loket

    Yo, STIR goes Kiev!


    31 oktober 2007 om 20:59
    Hugo Messer

    @Patrick: Oekraine is een hele interessante markt om web development uit te besteden en ook 3D-werk. Wij hebben een eigen vestiging in Odessa en hebben een breed netwerk aan leveranciers (bijna allemaal web development en 2 grote 3D/gaming bedrijven). Ik ben heel tevreden met de kwaliteit, de mentaliteit en de samenwerking met de mensen in Oekraine. Waar ben je precies naar op zoek?

    @Serge: volgens mij is prijs niet het belangrijkste in outsourcing? En ‘wit russen zijn beter’…wat houdt dat in?!?!?!


    1 november 2007 om 16:54
    serge.fenenko@novocortex.com

    @Hugo

    We waren toen op zoek naar internetbureaus met goede (Flash) designers. En toen (3 jaar geleden) wonnen Russen en Wit-Russen de meeste prijzen op locale reclamefestivals.

    Ik ben het met je eens – de kwaliteit van programmeurs is in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland hetzelfde. Het verschil zit hem in de prijs. In Wit-Rusland zijn de prijzen lager omdat je daar geen interne markt hebt. En omdat het land redelijk geïsoleerd is. In Rusland kunnen IT specialisten voor grote banken, verzekeraars en industriële bedrijven werken. En dit zorgt voor snel groeiende salarissen. Oekraïne zit qua kosten ergens tussenin, en ook daar worden goede IT’ers schaars.

    En 1 van de belangrijkste redenen voor ons om uit te besteden was juist de prijs. En is nog steeds. Een andere reden is dat Oost-Europese designers en programmeurs bereid zijn om hard te werken. En met verbetervoorstellen komen. Dat (initiatief tonen) zie je bij bv. Indiërs minder vaak.


    1 november 2007 om 17:41
    Illya Starikov

    Serge, leuk overzicht. Volgens mij zitten wij al op 16% internet penetratie en het gaat nu explosief groeien met dalende tarieven in steden buiten Kyiv.

    @Patrick: wellicht kunnen wij je ondersteunen bij het outsourcen naar Oekraine, wij werken voor Nederlandse bedrijven in Oekraine en hebben ook ervaring met ict.


    9 februari 2008 om 19:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!