Ruud Hendriks (Startupbootcamp): “Ik kan alleen maar fulltime werken”

1 december 2014, 15:00

DJ, serieondernemer, mediaman, innovator, bedrijvenversnellen, investeerder. Ruud Hendriks doet het allemaal. Ruud ontwikkelde al jong een passie voor media. Hij werkte als DJ en nieuwslezer voor de zeezenders Radio Mi-Amigo en Radio Caroline en vanaf zijn 18e tien jaar lang freelance voor Studio Sport. Daar versloeg hij onder andere de Elfstedentocht van 1986 en presenteerde hij de Olympische Spelen van Seoul in 1988.

In de jaren ’80 werkte hij als radio- en TV-verslaggever voor de Veronica Omroep Organisatie. Hendriks introduceerde er het eerste non-stop nieuwsformat van Nederland ‘Veronica Nieuwsradio’ en de TV actualiteitenrubriek ‘Nieuwslijn’ waarin een voor die dagen revolutionaire vormgeving samen werd gebracht met een gedegen journalistieke inhoud.

Hendriks is een van de grondleggers van commerciële radio en televisie in ons land. Medio jaren ’80 schreef hij de business plannen voor onder andere Sky Radio, Radio 10, RTL4 en RTL5. Al deze stations richten zich in eerst instantie vanaf het buitenland op Nederland.

Ruud was de eerste programmadirecteur van RTL Nederland en verliet de organisatie toen hij benoemd werd tot managing director van NBC Europe in Londen. Hij reorganiseerde er fors en vormde NBC Superchannel om tot CNBC Europe.

Joop van den Ende en John de Mol vroegen Hendriks in 1993 hun tv-productiebedrijf Endemol internationaal uit te bouwen. Hendriks was als lid van de Raad van Bestuur medeverantwoordelijk voor de groei van 3 naar 18 landen. Hij was betrokken bij de beursgang, 28 overnames en ook verantwoordelijk voor alle interactieve en online diensten van de grootste onafhankelijke TV producent in Europa.

In 1996 functioneerde hij kortstondig als CEO bij het door hem en John de Mol bedachte Sport 7 dat de tv-rechten voor het Nederlandse voetbal had gekocht. Sport 7 staakte – na veel maatschappelijke onrust – al na 4 maanden uitzenden z’n activiteiten.

In 2000 werd Endemol verkocht aan Telefonica. Hendriks vertrok er een jaar later. In de daarop volgende jaren was hij onder andere aandeelhouder van Radio Nationaal en SLAM!FM en voorzitter van de Raad van Commissarissen van Radio 538, UBF en van het bestuur van de Stichting het Nieuwe Parool.

Tussen 2007 en 2009 was hij samen met Derk Sauer, Harry de Winter en Frits Barend eigenaar van Het Gesprek, een tv-zender die zich richtte op een hoogopgeleid publiek. Het viertal verkocht de zender eind 2009 aan beleggingsmaatschappij Egeria dat ook NRC Media had verworven. Hendriks was daardoor kortstondig aandeelhouder van NRC Media.

Tegenwoordig is hij commissaris bij Theodoor Gilissen Bankiers en lid van de Raad van Advies van onder andere (reclamebureau) BSUR, AIMGen, Mobitto, Diitit.com en Toogethr. Hendriks presenteert freelance voor BNR NIeuwsradio en schrijft een column voor Emerce. Daarnaast spreekt hij regelmatig op evenementen over innovatie, media en ondernemen.

Ruud hendriks is co-founder van Startupbootcamp, een accelerator die de komende jaren 30 startende ondernemingen intensief gaat begeleiden. Aandeelhouders zijn onder andere Vodafone, ABN-AMRO en Boer & Croon. “Ik ben wel online, maar zo druk dat ik niet alles kan bijhouden.”

Hendriks bekleedde in zijn carrière vele topfuncties in besturen. “De oude media als industrie vind ik niet zo spannend meer”, zegt hij. “De kaarten zijn geschud, kranten en tijdschriften verdwijnen en televisie verandert.”

Officieel ging hij daarom op zijn 42e met pensioen. “Is het niet tijd om weer naar de toekomst te kijken”, zei zijn vrouw na een tijdje. Dus ging Hendriks weer aan de slag. “Maar wel all the way. Ik kan alleen maar fulltime werken.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!