Rutger van Zuidam: “Ik wil het met microwebshop Senanga beter doen dan banners”

Rutger van Zuidam: “Ik wil het met microwebshop Senanga beter doen dan banners”

Ook Rutger van Zuidam weet het zeker: internetbanners zijn irritant. “Als iemand anders op je computer heeft gezeten en naar een bepaalde webshop is gegaan, achtervolgen die producten je nog weken, zo niet maanden. Het is cookies, big data, realtime bidding, een grote black box aan data waar heel veel slimme koppen mee bezig zijn, maar wij zien niet dat het gebruikersgemak voor de consument toeneemt.” Dat komt met name omdat veel van de informatie die wekenlang ongevraagd blijft opduiken op dat moment niet (langer) relevant is. Het is informatie waar je niet op zit te wachten. Senanga wil dat anders doen. “Let’s make e-commerce awesome”, luidt hun motto. 

Senanga is kort en simpel een ‘embeddable microwebshop’. De webshop is een relevante miniversie van een oorspronkelijke verkoopsite als bol.com, Zalando of een andere kleine niche-site. Door de microwebshop op je blog te plaatsen, wat geregeld kan zijn in één minuut, krijg je commissie als iemand via jouw site een aankoop doet. Die commissie loopt uiteen van 5 tot soms wel 30 tot 40 procent van de verkoopprijs. De eigenaar van het blog mag daarvan 70 procent houden, Senanga krijgt de overige 30.

“Op die manier kan iedereen eraan verdienen, terwijl de consument er wel vrolijk van wordt.” Vrolijk omdat die niet langer wordt lastiggevallen door willekeurige advertenties, maar alleen aanbiedingen te zien krijgt die samenhangen met de inhoud van de door hem of haar bezochte website. Daarbij zorgt Senanga ervoor dat je de website of het blog ook niet hoeft te verlaten om tot aankoop over te gaan. De hele transactie vindt plaats in een klein venster onder of naast de site die je bezoekt.

“Je moet het ook een beetje hebben van de gunfactor”

Inmiddels hebben de eerste blogs ervaring opgedaan met Senanga, zoals te zien op discover.senanga.net. En hoewel de cijfers nog te beperkt zijn om echt keiharde conclusies te trekken, zijn de eerste resultaten opvallend. “De interactie is gigantisch: tussen de 15 en 35 procent van de lezers doet iets met de shoplet.”

Dat wil niet zeggen dat dat altijd tot aankopen leidt: de verkoopconversie blijft op dit moment steken op 4 tot 8 verkopen op 1.000 bezoekers. Daarbij is duidelijk verschil te zien tussen duurdere consumptiegoederen die langer meegaan of zogenaamde impulsaankopen. “Een wasmachine is bij uitstek een product dat je gaat vergelijken en waar je voor een paar tientjes ook wel naar een andere website gaat. Daarvoor heb je Beslist en Kieskeurig. Maar als je het hebt over belevings- of impulsaankopen: een boek, kleding, kinderproducten, beauty, noem maar op, dat is andere koek. Daar is de interactie het hoogst.”

Grote interactie leidt tot meer verkoop. Een gegeven waar je als blogger rekening mee zou kunnen houden en zelfs de inhoud van je blog op aan zou kunnen passen. Van Zuidam relativeert: “Een breed scala aan onderwerpen kan goed werken. Overal worden wel boeken over geschreven. Wat vooral belangrijk is, is dat je een community hebt die het leuk vindt wat jij schrijft. Dat je daar een binding mee hebt en het dus graag iets bij je kopen. Je moet het ook een beetje hebben van de gunfactor.”

Daarnaast is hoe relevant de shoplet is ook heel belangrijk. “Ik moet ook elke keer denken aan die stand waar je na het concert cd’s of t-shirts kunt kopen. Dat is Senanga in het echt. Die stand is op die plek relevant. Je hebt het concert gezien, je bent er vol van en wil een aandenken meenemen naar huis. Dat werkt.”

“Dit is wel een volumebusiness”

De vraag is: waarom zouden bestaande webshops de techniek die Senanga nu aanbiedt niet zelf gaan bieden? Volgens Van Zuidam is de techniek ingewikkelder dan het misschien op het eerste gezicht lijkt. Daarmee is het niet onbereikbaar voor de grote sites als bol.com, maar is het voor kleinere nichesites vrijwel onmogelijk om het zelf aan te bieden. Bovendien neemt Senanga het managen van het bloggersnetwerk heel serieus. Zo is het eenvoudig om blogger en relevante webshop aan elkaar te koppelen.

Bol.com biedt op dit moment al een widget aan voor bloggers. Maar wanneer je die op de pagina plaatst, leidt die je in één klik weg van het blog, regelrecht naar de verkoopsite. “Bovendien werken zij ook met een percentage dat vaak is hoger dan dat van ons. En ze gebruiken cookies, tracking en dergelijke en dat doen wij niet. Wij werken transparant, dus je weet gewoon 100 procent zeker welk artikel op welke blog dat product heeft verkocht en dat levert bruikbare data op.”

Wat in het jaar dat Senaga nu bezig is in ieder geval duidelijk is geworden, is dat om een behoorlijke omzet te kunnen draaien je afhankelijk bent van de grote aantallen. “Dit is wel een volumebusiness. Je hebt een lange adem nodig, maar dat is niet erg. Dit jaar zijn we gefocust op Nederland om de shoplets optimaal te krijgen, te zien of de interactie goed werkt, de betaling klopt, het aanbod uit te breiden te leren van de ervaringen van de consumenten.” Als het allemaal klopt, volgt vrijwel zeker uitbreiding naar het buitenland. “We zijn al beschikbaar in het Nederlands en Engels, maar daar voegen we natuurlijk dolgraag Duitsland aan toe.”


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.