ReclameReview: Fietsmodus app

ReclameReview: Fietsmodus app
, Hardcopy
@davidbrinks

Als automobilist ken je het wel: fietsers die vooral druk zijn met hun smartphone en niet met het verkeer. Daar valt nog veel winst te behalen op veiligheidsgebied. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de telecom operators KPN, T-Mobile, UPC, Vodafone en Ziggo willen dat gebruik van de smartphone goed samengaat met veilig verkeer. Daarom gaan zij intensief samenwerken bij de campagne ‘Aandacht op de weg’ in 2014, 2015 en 2016. Het eerste wapenfeit van deze samenwerking is de lancering van de Fietsmodus app. 

Credits

Bureau: N=5
Creatie: Gebroeders Janssen, Tomas Rouw, Olaf van der Geld (CD) en Zwier Veldhoen (CD)
Account: Merel Hoogendorp, Marieke Fernhout en Willemijn Reuvers
Strategie: Silvia van Hooft en Jos Ahlers
Verantwoordelijk bij klant: Koos Tamis (IenM), Monique Taal (DPC) en Toiny van der Palen (DPC)
Productie: Jasper Baartmans en Michiel de Vos
Animatie: Kreukvrij.com en Renoud Netjes
Illustatie: Iwan Smit
Design: Marcel Berghuis
Techniek: Elements en Steve Stomp
Geluid: Haai Faai Deluxe, Guy van der Hoop
Graffiti: Spray Art

De doelstelling

Fietsers overtuigen om hun smartphone niet te gebruiken in het verkeer.

De uitwerking

Op basis van deze drie weetjes is de Fietsmodus app ontwikkeld:

  • Uit het online onderzoek van het 1V Jongerenpanel blijkt dat twee op de drie jongeren wel eens op het scherm van hun telefoon kijken tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld om te sms’en of te navigeren. Hoewel ze bijna allemaal erkennen dat het hun fietsgedrag beïnvloedt, ziet slechts de helft van hen hier een gevaar in. 
  • Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid concludeerde dat bij jonge fietsers belonen van het gewenste gedrag naar verwachting effectiever is dan een campagne die risico-gedrag ontmoedigt.
  • Onderzoek van PanelWizard toont aan dat maar liefst 78,1 procent van de 12- tot 21-jarigen bereid is, zijn of haar telefoon 2 uur niet te gebruiken tijdens het fietsen om voor één van de cadeaus te sparen.

In de commercial wordt gecommuniceerd welke prijzen er te winnen zijn door de gratis Fietsmodus app te gebruiken.

Het oordeel

Als uit onderzoek blijkt dat jongeren graag op een positieve manier op hun gedrag aangesproken willen worden én ze willen best sparen voor prijzen in ruil voor het niet gebruiken van hun smartphone op de fiets, dan moet de Fietsmodus app wel een hit worden, toch?

Tja, als het zo makkelijk was, dan bedacht ieder bedrijf alleen nog maar bestsellerproducten. Maar natuurlijk is het wél fijn dat er een wetenschappelijke onderbouwing is voor deze campagne. Dan weet je in ieder geval al ongeveer wat en hoe je moet communiceren met de doelgroep.

Zelf werd ik meteen getriggerd door de geluiden van allerlei social media die gebruikt worden in de commercial. En dan realiseer ik me ineens hoe geconditioneerd ik ben. Als de fietsersdoelgroep (helaas, ik fiets amper) dat nu ook als een soort wake-up call ervaart, is de eerste slag al gewonnen.

De gebruikte illustratiestijl lijkt mij heel geschikt om de doelgroep mee aan te spreken. De te winnen prijzen zijn misschien niet heel origineel, maar het zijn wel prijzen waar iedereen iets aan heeft. Ik ben benieuwd of deze manier van gamification zal aanslaan bij de jeugd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik heb de app gedownload en probeerde het, maar volgens mij mag je de app niet eens sluiten of je telefoon uitdrukken....... toen gaf ie bij mij namelijk al aan dat ik mijn telefoon had gebruikt.

    Hadden ze wel wat beter over na mogen denken.. ik ga mijn telefoon toch niet aan laten staan terwijl ik hem in mijn tas of broekzak heb.

    geplaatst op
  • Ik vroeg me inderdaad al af hoe dat zou werken. Blijkbaar is daar nog een update voor nodig.

    geplaatst op
  • Ik heb geen problemen met de app. Nadat hij aanstaat lock ik het scherm en start ik met fietsen. Zodra ik weer stil sta unlock ik het scherm en zet ik de modus uit. Geen problemen

    geplaatst op
  • Ja, bij mij geeft ie nu ook geen problemen meer. Misschien was het een bug, of drukte ik toch per ongeluk op de home button! Alleen de uit-knop kan wel. Maar de app moet dus wel blijven draaien, je mag niet naar het homescreen. Dan straft ie je wel af!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.