Papieren krant en krant online even populair

18 november 2005, 09:13

Managers en professionals lezen hun krant steeds vaker op internet. En slechts de helft van de Nederlandse organisaties biedt de mogelijkheid om digitaal te solliciteren. Dit zijn twee opmerkelijke conclusies uit de nieuwste Ernst & Young ICT Barometer, waarvoor 606 directeuren/managers en professionals zijn ondervraagd.

De opmars van de digitale editie van het dagblad blijkt overduidelijk uit het onderzoek. Respondenten tussen 20 en 35 jaar lezen relatief vaak digitale dagbladen, terwijl respondenten ouder dan vijftig jaar relatief vaak (betaalde) papieren dagbladen lezen. Het bereik van (gratis) dagbladsites is vergelijkbaar met die van papieren dagbladen: circa zestig procent. Betaalde, papieren dagbladen worden wel frequenter gelezen dan online dagbladen. Slechts een klein deel van de ondervraagden (twaalf procent) maakt wel eens gebruik van een betaalde dagbladsite.

Abonnementen papieren dagbladen nog niet opgezegd

De digitale dagbladen worden gemiddeld met een 7 beoordeeld. Hoewel de verschillen klein zijn, scoren de sites van het NRC en Trouw iets beter dan de andere dagbladsites. Het digitale dagblad vormt op termijn een bedreiging voor het papieren dagblad; dertien procent van de abonnementhouders geeft nu al aan dat de komst van digitale dagbladen een reden is om het papieren abonnement op te zeggen. Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership staat perplex: ?Het moet voor alle, zichzelf respecterende dagbladen een must zijn om in 2006 hun digitale versies dusdanig aantrekkelijk en qua bannerinkomsten interessant te maken dat er een betaalde digitale versie van hun dagblad verschijnt!?.

Helft Nederlandse organisaties digitaal onbereikbaar voor sollicitanten

Uit de ICT Barometer blijkt tevens dat slechts de helft van de ondervraagde organisaties de mogelijkheid biedt om digitaal te solliciteren. Hieronder wordt onder meer verstaan het digitaal versturen van een sollicitatiebrief en CV en het online invullen van een sollicitatieformulier. Van de ondervraagde organisaties beschikt 23 procent over een digitaal sollicitatieformulier waarmee een voorselectie gemaakt kan worden. Voornamelijk in het MKB is de mogelijkheid om online te solliciteren beperkt. Binnen de dienstverlenende sector zitten de meeste organisaties waar sollicitanten online kunnen solliciteren. Slechts een beperkt deel van de organisaties (acht procent) maakt gebruik van online assessments. Over het algemeen geldt dat hoe groter de organisatie is hoe meer de sollicitatieprocedure is gedigitaliseerd.

Jacob Verschuur: ?Het is verbazingwekkend hoeveel organisaties achterblijven op dit gebied. Hier ligt een mooie uitdaging voor ICT-dienstverleners. Het eenvoudigweg niet reageren op de respons van digitale sollicitaties heeft niets met techniek maar met de cultuur van de onderneming te maken.? Online assessments bieden enerzijds een voordeel voor de sollicitant omdat deze de test op elke tijd en plaats kan afnemen. Aan de andere kant biedt het volgens de ondervraagde managers en professionals voordelen voor de organisatie in de vorm van snelheid, efficiency en kostenreductie. Als belangrijkste nadeel van online assessments noemen de ondervraagden het onpersoonlijke karakter. Daarnaast noemt 44 procent als nadeel dat de test niet voor iedereen beschikbaar is en een kwart twijfelt aan de kwaliteit van online testen.

Bron:

http://www.ey.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!