Online in 2020 goed voor een derde van de Nederlandse consumentenbestedingen

Online consumentenbestedingen in 2020 goed voor 27 miljard euro

Online in 2020 goed voor een derde van de Nederlandse consumentenbestedingen

Consumptieve bestedingen zullen na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Naar verwachting groeit de totale B2C-verkoop van producten en diensten van 65,9 miljard in 2012 naar 70,1 miljard euro in 2017 (+6%) en naar 73,6 miljard euro (+12%) in 2020. De versmelting van online en offline verkoopkanalen is de toekomst van de retail. Het online aandeel van alle B2C-verkopen via smartphone, tablets, etcetera is dé grote aanjager voor de toenemende consumptieve bestedingen, thuis en in de winkel. Dat blijkt uit expertonderzoek van GfK in opdracht van het onderzoeksprogramma Shopping2020.

Groei online aandeel 2012-2020 naar 27 miljard euro

Vorige week werd bekend dat er in de eerste helft van 2013 5 miljard euro is omgezet in online retail. De online bestedingen groeien volgens de experts door naar 27 miljard euro, goed voor 36% van de totale consumptieve bestedingen in 2020. Dit is een bestedingsgroei van maar liefst 145% ten opzichte van 2012. Verwacht wordt dat de bestedingen in de fysieke winkels tot 2020 verder afnemen tot een kleine 47 miljard euro (-15%). De consumptieve groei van bestedingen komt dus volledig voor rekening van de online kanalen.

De totale B2C-sector groeit na een neergang in 2013 naar 73,6 miljard euro in 2020. Online is hierbij dus onmiskenbaar de grote accelerator – zowel thuis als in de winkel – die ervoor moet zorgen dat de consumentenbestedingen weer gaan toenemen. Dit blijkt goed mogelijk, want crosschannel-kopers zijn weliswaar minder loyaal aan een aanbieder, ze geven wel meer geld uit dan pure offline, enkel op de winkel gerichte consumenten.

Webwinkel blijft dominant

In 2020 blijft de webshop het dominante online aankoopkanaal (60% aandeel in 2012, 56% in 2020). In-store online aankopen worden in de toekomst steeds belangrijker: aankopen van producten en diensten in de winkel die op afstand geleverd worden. Ook social media zullen als online aankoopkanaal hun plaats meer gaan opeisen.

Experts verwachten dat directe verkoop in 2020 via veilingsites (7%), social media (6%) en kortingssites (4%) een beperkte rol blijft spelen. Binnen de webshops wordt wel een verschuiving verwacht. Het bestedingsaandeel van online warenhuizen als generalistische aanbieders (19% in 2020), groeit ten koste van de webwinkels van merken en producenten (24%).

Meeste aankopen in 2020 via tablet

Laptops (-17%) en desktops (-21%) maken in 2020 plaats voor tablets en smartphones als online aankoopdevice. 21% van de aankopen zal in 2020 gedaan worden via een smartphone en 33% via tablet. Opvallend is dat experts geen explosieve groei verwachten van directe aankopen via recente technologische innovaties zoals Google Glass (5%) en smartwatches (3%). Ook als oriëntatiekanaal moet de invloed van deze innovaties volgens het expertpanel niet worden overschat.

Grote aankopen worden met name via de tablet gedaan, kleine aankopen via de smartphone. De smartphone wordt in 2020 beschouwd als een device dat het epicentrum is van alle consumptieve bestedingen. Veel functies die voorheen waren toebedeeld aan een (zak)computer, worden door de smartphone overgenomen. De persoonlijkheid van de consument zit in 2020 in de smartphone.

Telecom en Home & Garden sterkste stijgers

Hoewel het online aandeel van alle markten fors toeneemt, wordt de grootste online groei verwacht in de reisbranche, de ticketverkoop en de telecom-sector. De verwachting is dat telecom overall de grootste groei gaat doormaken. Home & garden is in 2020 na telecom het snelst groeiende segment. De Shopping2020-experts verwachten namelijk dat de woningmarkt tegen die tijd weer volop op gang is gekomen en dat dit de aankopen in het segment home & garden zal aanjagen.

Vrijwel alle sectoren groeien ten opzichte van 2012. Het groeipercentage van een aantal markten zal echter niet boven het niveau van de prijsinflatie uitkomen. De toekomst van de sector boeken is somber. Vaak onbetaalde digitale beschikbaarheid zorgt ervoor dat deze markt ook in 2020 onverminderd onder druk staat.

Experts versus rekenkundige prognose

Rekenkundige prognoses per markt delen het optimisme van de experts in veel gevallen niet. Hierbij dient natuurlijk wel rekening te worden gehouden dat deze gebaseerd zijn op historische trends en niet corrigerend werken voor de impact van technologische innovaties.

Over het Shopping2020 onderzoek

Tijdens Shopping Today op donderdag 26 september presenteert Marco Wolters, Director Fashion, Durables & Services Benelux (GfK), de cijfers. U kunt zich hier voor het congres aanmelden. De presentatie kunt u hier tevens opvragen.

Shopping2020 is een onderzoeksprogramma waarin diverse brancheverenigingen samenwerken om gezamenlijk een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Aan Shopping2020 werken 460 experts mee. Doel van het expertonderzoek is om een totaalinzicht te geven in de toekomstige ontwikkeling van de on- en offline consumptieve bestedingen evenals in de verschuivingen van aankoopkanalen, onderverdeeld naar 14 specifieke markten. 

Afbeelding: Thijs Brouwers


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.