Online goed voor 18 procent van alle bestedingen

Naar verwachting zullen er in 2014 110 miljoen online aankopen worden gedaan

Online goed voor 18 procent van alle bestedingen

Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar ruim 53 miljoen aankopen via internet gedaan, met een totale omzet van 6,58 miljard euro. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 18 procent van alle bestedingen in Nederland. Bijna 4 procent van alle aankopen werd in het eerste halfjaar online gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor over het tweede kwartaal van dit jaar

Online bestedingen groeien in 2014 met 6 procent tot 13,5 miljard

In het eerste halfjaar van 2014 is een groei in online bestedingen gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2013. Een forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17 procent) ligt aan deze groei ten grondslag. De online bestedingen aan diensten zijn echter gedaald met 3 procent, wat veroorzaakt wordt door een terugloop in de online bestedingen aan nieuw afgesloten verzekeringen.

In lijn met de groei van de aankopen is ook het aantal iDeal-betalingen flink gestegen. Zo hebben er de afgelopen maanden zo'n 15 miljoen iDeal-transacties per maand plaatsgevonden.

Naar verwachting zullen de totale online bestedingen in 2014 uitkomen op 13,5 miljard euro, dat is een groei van 6 procent ten opzichte van 2013. In aankopen wordt de verwachte groei hoger ingeschat, namelijk op 8 procent. Met deze groei zullen de opbrengsten van het totaal aantal online aankopen in 2014 uitkomen op 110 miljoen euro.

Online producten groeien met 17 procent

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Het meest opvallende cijfer is de forse groei van online bestedingen van producten, namelijk 17 procent groei, zeker wanneer we die afzetten tegen indicatoren die een krimp aangeven van aankoop van producten in winkels van zo’n 4 procent. De lichte groei (zo’n 1 procent) van alle verkochte producten in de eerste helft van 2014 is dan ook volledig toe te schrijven aan de toename van online verkochte producten."

"Ook opvallend is dat GfK voor het eerst ook online verkoop in winkels, via tablet of internetzuilen, kan meten. Van alle offline kopers geeft 2 procent aan ook via dergelijke devices in de winkel online producten of diensten te kopen, wat bijdraagt aan de totale online bestedingen. De verwachting is natuurlijk dat in de toekomst meer fysieke winkels ook in de winkel zelf online producten en diensten zullen gaan verkopen.”

In het tweede kwartaal wordt er online minder uitgegeven aan diensten

Een vergelijking tussen het eerste en tweede kwartaal van 2014 laat zien dat het absolute aantal online aankopen nagenoeg gelijk blijft over de twee kwartalen. Waar het eerste kwartaal (Q1) goed was voor 26,8 miljoen online aankopen, worden er in het tweede kwartaal (Q2) 26,7 miljoen aankopen via internet gedaan. Ook het online aandeel binnen de totale aankopen blijft constant op 4 procent.

In bestedingen zijn er echter duidelijke verschillen tussen Q1 en Q2 te zien. In Q1 werd 3,7 miljard euro besteed aan online aankopen, in Q2 was dit 2,9 miljard euro. De grootste verklaring hiervoor is dat er in Q2 op totaalniveau minder aankopen zijn gedaan van diensten, en dan voornamelijk in de categorieën pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties en verzekeringen. Dit is grotendeels toe te schrijven aan seizoensinvloeden.  Ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop aan deze diensten ligt in Q2 lager dan in Q1. Dit samen zorgt ervoor dat de online bestedingen in de dienstensector, en daarmee ook de totale online omzet in het tweede kwartaal, wordt gedrukt ten opzichte van Q1.

Als gevolg van de dalende online bestedingen aan diensten in Q2, daalt ook het aandeel van diensten binnen de totale online bestedingen. In Q2 was 46 procent van de in totaal 2,9 miljard euro online bestedingen afkomstig uit aankopen van diensten. In Q1 waren diensten nog goed voor 58 procent van de totale online bestedingen.

Het aantal online aankopen van en uitgaven aan producten blijft op totaalniveau nagenoeg stabiel over de twee kwartalen. Op segmentniveau zijn er wel verschillen tussen de twee kwartalen waarneembaar. Ook deze zijn vooral te verklaren door seizoensinvloeden.

34 procent van alle online kopers in het eerste halfjaar koopt mobiel

Nederland kent in het eerste halfjaar van 2014 11,76 miljoen online kopers. Dit houdt in dat 85 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het eerste halfjaar minimaal één online aankoop heeft gedaan. Nederland telt in het eerste halfjaar 4 miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34 procent van alle online kopers.

De tablet is het meest gebruikte mobiele apparaat om online aankopen mee te doen. Van alle online kopers heeft 25 procent hun tablet (wel eens) gebruikt voor een online aankoop. 15 procent van de Nederlanders heeft in het eerste halfjaar van 2014 hun smartphone gebruikt voor het doen van een online aankoop.

Dat de tablet aan terrein lijkt te winnen, blijkt uit het percentage van de online bestedingen die via de tablet worden gedaan. In online bestedingen stijgt het aandeel van de tablet van 8 procent in het eerste kwartaal naar 10 procent in het tweede kwartaal. Niet alleen het aantal online aankopen via de tablet neemt toe, maar ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop via de tablet stijgt.

Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur pakketten en e-commerce Benelux bij PostNL, dat het onderzoek mede mogelijk maakte: “Steeds meer aankopen worden ‘on the move’ gedaan. We zien dat online kopers zelf willen bepalen waar en wanneer ze hun bestellingen willen ontvangen. Thuis, op het werk of op een PostNL-pakketpunt. Daarnaast willen ze kunnen ingrijpen in het bezorgproces door bestellingen op een andere dag, naar een ander adres of toch naar een PostNL-pakketpunt te laten komen. Wij spelen hierop in met onze bezorg- en herrouteermogelijkheden. Daarnaast testen we momenteel de zondag als bezorgdag. Wij ondersteunen onze klanten elke dag bij het bedienen van miljoenen online kopers. Dit doen we door het aanbieden en verder ontwikkelen van relevante bezorgopties gericht op het optimaal bedienen van de consument.”

Credits afbeelding: Thijs Brouwers, licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen

0
5


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Weet iemand of er ook al dergelijke rapporten/inzichten beschikbaar zijn voor B2B e-commerce? Een verhouding in reguliere omzet en online omzet. Dan denk ik aan "online" bestedingen/platformen via reguliere b2b-webshops, OCI koppelingen, Punch out, EDI of andere online order-systemen. Naast een aantal specifieke cases (Deli XL bijv) die ik hier op deze site heb gelezen, kan ik er weinig over vinden. We hebben het vaak over online lead generatie/management en marketing automation, maar hoe groot is het deel dat nu "echt" online/digitaal besteld en verwerkt wordt ten opzichte van traditionele orders per email,telefoon of zelfs fax. Ik ben benieuwd naar de reacties.

    geplaatst op
  • Niet dit soort onderzoek zover ik weet Jurre, maar ik denk dat je wel wat antwoorden op je vragen hier kunt vinden: https://www.shopping2020.nl/Public:Resultaten_Shopping2020

    geplaatst op
  • @Danny bedankt voor de tip!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.