Onderzoek: 74% gebruikt location based services en 18% checkt in

15 mei 2012, 10:25

The rise of the geosocial apps

In een recent onderzoek van Pew Research uit Amerika (n=2253) blijkt dat gebruikers van smartphones steeds meer gebruikmaken van locatiegebaseerde diensten. Momenteel heeft 74 procent van de smartphonegebruikers de GPS aanstaan om informatie te krijgen. 18 procent gebruikt de GPS om in te checken en de locatie te delen met vrienden (geosocial apps). Dit is een toename van 55 procent aldus Pew Research. Natuurlijk is er causaal verband met de toename van de penetratie smartphones. Aan de hand van dit onderzoek ben ik op zoek gegaan naar een paar gave geosocial apps: Highlight, CityMaps en WahWah.fm.

Het bezit van smartphones is gestegen van 35% in 2011 tot 46% in 2012. Kreeg in mei 2011 nog 23% locatiegebaseerde informatie, dat is opgelopen tot 41% in februari 2012, aldus Pew Research.

Veranderende landschap van geosocial apps

Volgens dit onderzoek gebruikt 18 procent van de smartphonegebruikers de GPS om in te checken. Ten opzichte van 2011 is het landschap behoorlijk veranderd; zo zijn Facebook Places en Gowalla gestopt. De checkin is anno 2012 meer gekoppeld aan andere diensten, zoals de fotodienst Instagram of een tweet in Twitter.

Het complete onderzoek is beschikbaar op de website van Pew Research.

Runners up geosocial apps: Highlight, CityMaps en wahWah.fm

Bovenstaande onderzoek triggerde mij om weer eens een rondje langs de velden te doen. Foursquare heeft inmiddels bijna 20 miljoen gebruikers, Gowalla en Facebook Places zijn dus gestopt. Instagram is sinds de overname door Facebook populairder dan ooit. En laten we Pinterest niet vergeten.

De apps die momenteel verschijnen kun je beschouwen als 2e-generatie apps: niet meer alleen inchecken en daar iets voor terugkrijgen, nee pro-actief iets doen met de locatie. Ik heb 3 voorbeelden: Highlight, CityMaps en WahWah.fm

Highlight

Highlight geeft je een alert als er voor jou interessante mensen in de buurt zijn (op basis van je Facebook-profiel). Het lijkt op Glancee, dat onlangs ook door Facebook gekocht is.

CityMaps

CityMaps plot reviews en kortingen op een interactieve plattegrond. Zelf noemen ze het de citybrowser.

WahWah.fm

WahWah.fm is een soort Spotify, maar dan met locatie erbij. Zo kun je met je smartphone je eigen locatiegebaseerde radiostation maken. Erg cool.

Welke geosocial apps gaan volgens jou groot worden?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Annelies Verhelst

    Higlight alvast niet, ik word misselijk van het logo :(. Foursquare vind ik persoonlijk nog steeds voldoende. Ik check echter wel minder vaak in dan eerst. Nu check ik in op locaties waar ik nooit eerder ben geweest, of op locaties die ik echt bijzonder blijf vinden en dus graag met mensen deel.

    Eigenlijk denk ik dat een aparte app weinig bestaansrecht meer heeft, dat zie je aan het kapotgaan van Feest.je en Gowalla en het meer integreren van Places in Facebook en locatie in Twitter en andere diensten die functies eventueel kunnen koppelen aan een locatie.


    15 mei 2012 om 11:00
    John

    Er is inderdaad sprake van een nieuwe generatie mobile apps die inhaken op de ‘social discovery’ trend. Glancee, Highlight zijn hier maar enkele voorbeelden van. Banjo, Sonar, Ntro en een waslijst aan andere namen geeft wel aan dat dit een sterk opkomende trend is.

    De aandacht gaat helaas vaak uit naar the ‘new kids on the block’ maar laten we Foursquare even niet vergeten. Met hun radar functie zijn zij ook al enige tijd deze richting op gegaan en volgens Dennis Crowley zien zij een groei in mensen die de dienst gebruiken, maar niet inchecken.

    Ik zou de nieuwkomers lekker even laten stoeien en kijken welke hiervan komt bovendrijven. Vooralsnog staat Foursquare nog bovenaan mijn lijstje.


    16 mei 2012 om 11:22
    Bob Borstlap

    Ik denk dat geosocial apps nog in de kinderschoenen staan.

    Dit gaat nog zo veel groeien de komende jaren.

    En welke app wil er nou niet groot worden?

    Stel je kan de “meest populaire” zanger van je buurt worden. Of de “beste” marketeer van je straat…

    Dan gaat het pas echt leven…


    21 mei 2012 om 10:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!