Nieuwe features in Google Analytics en Adwords 2012 en 5 tips om je Analytics goed te laten werken

2 januari 2013, 15:15

Nieuws van webanalisten (deel: 136)

Jules Stuifbergen schrijft deel 2 over Google Analytics-data automatisch inlezen in Google Docs, Alouette Edens bespreekt de top 5 veranderingen in AdWords 2012 en Gerard Rathenau blikt terug welke nieuwe features in 2012 aan Google Analytics zijn toegevoegd. En om het jaar goed te beginnen, delen we 5 manieren om Google Analytics goed te laten werken.

Google Analytics-data automatisch inlezen in Google Docs – deel 2

Als webanalist ben je elke dag bezig met data en cijfers. Een boel van ons werk is natuurlijk geautomatiseerd, maar als je de data van je analytics in een Excel-file wilt hebben, is dit voor veel mensen toch nog steeds handmatig knip- en plakwerk. In deel 1 legde Jules Stuifbergen de basis uit. In dit deel zal hij een voorbeeld laten zien wat voor gave dingen je er mee kan doen, namelijk het analyseren van een A/B test, gemaakt met Visual Website Optimizer.

Wat gaan we doen, een samenvatting:

  • een sample spreadsheet inladen

  • in deze sheet het Google Analytics report automation (magic) script installeren

  • de data invullen

  • een eerste query bouwen en uitvoeren

Lees op Webanalisten.nl het hele stappenplan om Google Analytics data automatisch in te lezen.

Iets gemist? Hier de top 5 veranderingen in AdWords 2012

Het budget voor zoekmachinemarketing zal het komende jaar stijgen. Respectievelijk 57% van de adverteerders geeft aan meer aan AdWords uit te gaan geven in 2013 ten opzichte van 2012. Maar dit extra budget moet natuurlijk ook dubbel en dwars terugverdiend worden. Aangezien Google AdWords de laatste tijd veel aanpassingen maakt en huidige functies uitbreidt, is het noodzakelijk om op de hoogte te blijven. Ben jij er even tussenuit geweest en ga je in 2013 weer aan de slag met AdWords? Bij deze de top 5 aanpassingen in 2012:

  1. Advertentierotatie: wel, niet, wel

  2. Breadcrumbs in de advertentie

  3. Verbreding van het zoekwoordtype

  4. Enhanced sitelinks

  5. Remarketing in AdWords en Analytics

Lees meer over de top 5 veranderingen in AdWords 2012 op Webanalisten.nl

Google Analytics: Welke nieuwe features zijn er dit jaar bijgekomen?

Ook in het jaar 2012 heeft Google Analytics weer allerlei nieuwe functionaliteiten aan zijn webanalytics pakket toegevoegd. Google Analytics ontwikkelt zich steeds meer tot een customer intelligence pakket. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen dit jaar?

  1. Content Experiments

    Google Website Optimizer werd relatief weinig gebruikt door Google Analytics gebruikers, waarschijnlijk door de complexe implementatie van deze testing tool. Met de introductie van content experiments is het een stuk eenvoudiger geworden om testen op te gaan zetten. Je hoeft slechts één regeltje code je te plaatsen binnen de pagina van je controle variant. Ik heb deze tool ook zelf getest. Zeer eenvoudig en praktisch te gebruiken, zonder HTML kennis.

    Toch ontbreken er nog belangrijke features die in testing tools zoals VWO en SiteSpect automatisch beschikbaar zijn:

    – Het op kunnen zetten van multivariate testen

    – Targeting opties zoals plaats, device, browser en kanaal (bijvoorbeeld Google AdWords verkeer)

    – Behavorial targeting. Bijvoorbeeld het ‘targeten’ van afhakers in jouw funnel/winkelwagen

Lees de meest interessante nieuwe features van Google Analytics in 2012 op Webanalisten.nl

5 manieren om Google Analytics goed te laten werken

Abraham Lincoln zei ooit: “Als ik acht uur de tijd had om een boom te kappen, dan zou ik zes uur spenderen om mijn bijl scherper te maken.” Hetzelfde is te zeggen voor het doen van metingen: het is verschrikkelijk belangrijk om voldoende tijd te besteden aan het uitdenken van welke data verzameld moet worden en of deze collectie werkt zoals gepland (wanneer deze is geïmplementeerd). Heel vaak krijgen het implementatie model en de kwaliteitsbewaking niet de aandacht die ze verdienen. In deze blog worden de volgende technieken besproken die je zullen helpen om er zeker van te zijn dat je Google Analytics werkt zoals dat je verwacht:

  • Maak een 'Rauw Data' profiel aan

  • Gebruik Real Time Rapporten

  • Houdt een overzicht bij van configuratie-wijzigingen

  • Weet wat je site naar Google Analytics stuurt

  • [e-commerce sites] Vergelijk Google Analytics met Database

Zorg dat je het jaar goed voorbereid begint en lees op Webanalisten.nl 5 manieren om Google Analytics goed te laten werken.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Erik

    De artikelen van webanalisten zijn altijd goed en leerzaam. Wel mag de redactie nog even kijken naar de foto naast de auteursbox. Alle nuttige informatie wordt nu wat banaal als banalis gebracht. Wellicht handig hier iets mooiers van te maken 😉


    7 februari 2013 om 07:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!