MSN lanceert serie Windows Live producten

8 maart 2006, 11:34

MSN lanceert serie Windows Live productenMSN neemt search serieus en zet daarbij zwaar in op Windows Live. Windows Live wordt het platform waar (bijna) alles onderdelen van MSN bij elkaar komen. Vandaag hebben ze een hele serie releases gedaan rondom Windows Live. Allereerst heeft live.com een facelift gekregen. Verder is naast MSN Search nu ook Windows Live Search gelanceerd. Daarnaast komt MSN met een geheel nieuwe image search en is het nu mogelijk je eigen vertical search engine te maken doormiddel van search macros.

Ik heb het geluk gehad dat ik deze tools een maand geleden in Redmond allemaal al heb mogen zien en ben blij dat ik er nu eindelijk over mag schrijven. Ik ben namelijk behoorlijk onder de indruk van de wijze waarop AJAX gebruikt wordt in de zoekmachine en de image search. Het hele concept van tien resultaten per pagina en dan een linkje naar pagina 2 is namelijk verdwenen, alles staat gewoon binnen één pagina. Vooral de image search werkt hierdoor een stuk beter dan de ‘traditionele’ image search. Verder zijn de search macros interessant omdat gebruikers hiermee de mogelijkheid krijgen een eigen zoekmachine te bouwen.

Windows Live Search

Windows Live Search maakt gebruik van de techniek van MSN Search, maar biedt een geheel andere gebruikerservaring. Het geheel is gebaseerd op wat AJAX aan mogelijkheden biedt qua interface en flexibiliteit. De opvallendste zaken:

Alle resultaten op één pagina

Onderaan de zoekresultaten vind je geen linkjes ‘2 3 4 5 next’ meer. Je kunt gewoon doorscrollen binnen de resultaten. Deze worden vervolgens van de server opgehaald, zonder dat een andere pagina wordt geladen.

De advertenties scrollen overigens gewoon mee.

Controle over hoeveelheid informatie per resultaat

Met een slide-bar kun je de hoeveelheid informatie die je bij elk zoekresultaat wilt zien instellen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen alleen de titel en de link te tonen waardoor er meer resultaten op je scherm passen, maar je minder informatie per resultaat krijgt.

Search within this site

Kies je voor de optie met de meeste informatie per site, dan verschijnt ook een ‘Search within this site’ optie. Hiermee kan eenvoudig binnen een site gezocht worden. (met de site: operator)

Windows Live Image Search

Windows Live Image Search, ligt helaas nu plat. Stay tuned. Ik schrijf er in de loop van de dag nog wat over.

Facelift Windows Live

Windows Live is een paraplu voor meerdere producten van MSN. Er zullen steeds meer producten onder deze paraplu worden gehangen. De kern is Live.com, een grotendeels te personaliseren homepage. Op deze pagina kun je zogenaamde ‘gadgets’ zetten. Dat zijn kleine programmatjes die bijvoorbeeld een klok, een weerkaartje of een preview van je e-mail laat zien. In principe kan iedereen met wat programmeerkennis zelf gadgets maken welke beschikbaar komen voor iedereen. (Zie: www.microsoftgadgets.com)

Windows Live bestaat al een tijdje, maar heeft nu een facelift gehad. De opvallendste wijzigingen:

Add stuff werkt makkelijker

Add stuff is nu verwerkt in een horizontale balk bovenaan in plaats van aan de zijkant. Hierdoor worden de gadgets op de pagina niet meer in elkaar gedrukt als er een toegevoegd wordt. Verder is daar in de breedte genoeg ruimte om nodige stappen te doorlopen om een gadget te vinden en een preview te laten zien. Hierdoor is het makkelijker gadgets te vinden en toe te voegen.

Tabbladen

Het is nu mogelijk meerdere pagina’s (tabbladen) te maken. Ik heb nu bijvoorbeeld een pagina ‘algemeen’, ‘werk’, ‘prive’ en ‘weblogs en feeds’. Het is zo een stuk makkelijker om gadgets op een logische manier in te delen.

Lay-out verbeteringen gadgets

Veel gadgets zijn grafisch een stuk verbeterd. Weerkaartjes hebben mooiere wolkjes en zonnetjes, en aandelenkoersen worden niet meer alleen in een tabel getoond, maar ook in grafiekjes e.d. Een overzicht van gadgets vind je op www.microsogtgadgets.com

Maak je eigen vertical met search macros

Zoekmachines bieden veel meer mogelijkheden dan de meeste mensen weten. Dat geldt voor de meeste verticals, (zie Vertical Search in de gewone resultaten) maar ook voor de search operators. Voor wie het niet weet een paar voorbeelden:

  • site: Hiermee kun je binnen een bepaalde site zoeken
  • inurl: Zoekt alleen sites waarbij het gezochte woord in de url voorkomt
  • filetype: Hiermee kun je bijvoorbeeld alleen zoeken naar PDF’s
  • loc: Hiermee kun je zoeken in een bepaalde locatie (land of staat)

Een overzicht van de operators van Google vind je hier.

Een overzicht van de operators van MSN vind je hier.

Om de mogelijkheden hiervan toch beter te benutten zijn vandaag de Search Macros gelanceerd. Met Search Marcos is het nu mogelijk een set van deze operators te gebruiken om een eigen zoekmachine te maken, op basis van MSN Search. In feite kun je een afgebakende ‘view’ op de zoekmachine maken. Deze search macro is vervolgens voor iedereen beschikbaar. De eerste (door MSN + MSN Search Champs) gemaakte search marcos vind je hier.

Ik heb er de afgelopen dagen al wat mee mogen spelen en heb al wat gadgets gemaakt. Helaas zijn de mogelijkheden wel iets beperkt. Zo wilde ik bijvoorbeeld Jacques Chirac voorzijn door eerder een Europese zoekmachine te lanceren. Daarvoor zou je dus een set moeten definiëren met alle Europese landen. Maar er blijkt een limiet van 25 operators te zijn, terwijl MSN 35 Europese landen ondersteund. Ik heb dus helaas een aantal kleinere Oostbloklanden uit m’n Europese Search vertical moeten laten. Als het goed is komen mijn search marcos vandaag of morgen beschikbaar via microsoftgadgets.com/Macros/

Je kunt de Search Marcos op twee manieren gebruiken. Je kunt ze toevoegen aan je Windows Live pagina, maar, als je de naam van een macro weet, kun je hem ook rechtstreeks in het zoekveld invullen.

Verbeteringen Windows Live

In zijn geheel dus een vrij indrukwekkende release van Windows Live waarin veel verbeteringen zitten. Helaas werken sommige zaken in FireFox niet helemaal lekker en zijn er blijkbaar problemen met de nieuwe Image Search. Deze geeft de melding ‘service temporary unavailable’

Toch denk ik dat MSN goed bezig is. De aanpassingen in Windows Live maken het makkelijker een persoonlijke startpagina in te stellen en de mogelijkheden om te personaliseren zijn uitgebreid. Het gebruik van AJAX zorgt voor een behoorlijk andere gebruikerservaring in zowel de zoekmachine als de image search. Of deze andere ervaring er ook toe gaat leiden dat mensen vaker met deze zoekmachine zullen gaan zoeken moeten we nog afwachten, maar interessant is het zeker.

De search macros zullen voorlopig waarschijnlijk alleen door de meer ervaren gebruikers, geeks en bloggers gebruikt worden, maat zijn zeker interessant en leuk om eens wat mee te spelen. Waarschijnlijk zullen de mogelijkheden hiervan op termijn verder worden uitgebreid, wat leuke mogelijkheden biedt.

Kortom, MSN is goed bezig. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre dit gaat leiden tot meer gebruik van hun producten!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Marc

    Hoeveel betaalt Microsoft je voor dit artikel?


    8 maart 2006 om 12:10
    Peter Bonjernoor

    Hmm…rechtsboven klikken op ‘Settings’ geeft een javascript error. Klikken op ‘Add page’ doet niets.

    Maar goed, verder ziet het er inderdaad strak uit.


    8 maart 2006 om 12:22
    jdevalk

    Ze hebben ‘m al uitgenodigd voor MSN Search Champs, dan zou ik ook bijna dit soort stukjes gaan schrijven 😉


    8 maart 2006 om 12:24
    Ulco

    Ah, jij doet het iets uitgebreider dan ik 🙂

    Het is typisch Microsoft: Ziet er leuk uit maar probeer het niet ook daadwerkelijk te gebruiken. Opera valt sowieso al af. IE7 loopt vast in de Image-search, switch je terug van een zoekopdracht voor images naar de websearch (via het logo) dan blijft de zoeker hangen in de Image-search.

    Ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat mijn punt duidelijk is.

    Met de excuses aan meneer momoh maar het is nog steeds waardeloos…


    8 maart 2006 om 12:43
    Erwin

    Uit de voorgaande reacties blijkt al wel dat Microsoft nog een lange weg te gaan heeft.

    Hoe het product verder is laat ik dan maar in het midden, maar qua imago zijn ze er blijkbaar nog lan niet. En om op je laatste zin te reageren Remi…

    Ik denk dat er heel wat moet gebeuren wil Microsoft door dit product echt de concurrentie kan aangaan met de overige spelers. Yahoo zet momenteel mooie producten neer en Google hoef ik vanwege hun grote marktaandeel eigenlijk niet eens te noemen. Deze partijen zitten natuurlijk ook niet stil en breiden hun producten en werkgebieden ook steeds verder uit.


    8 maart 2006 om 14:11
    Koen Rouwhorst

    Hier geen errors, alles doet het perfect. Ziet er gelikt uit.

    Mijn eerste ervaringen zijn prima, werkt gemakkelijker dan My Google en Google Reader.

    Minpuntjes kom ik vast nog wel tegen.


    8 maart 2006 om 15:40
    D&G

    Ook ik heb de presentatie van alle nieuwtjes mee mogen maken in Redmond.

    vind alles er goed uit zien, mooie user interface etc.

    Maar de concepten zijn nou niet echt revolutionair te noemen.

    Mijn ervaring met Microsoft is dat het lang duurt voordat ze iets goed neer zetten, maar dat ze het dan meestal wel goed hebben. Nu is het wachten of het grote publiek ook daadwerkelijk over schakeld op Live.


    8 maart 2006 om 20:53
    ErwinVanLun

    Dit is geen blogitem, dit is een diepgravend achtergrond artikel. Dit is geen nieuws. Dit is kennis. Dit is niet ff bijlezen, dit is leren.

    Marco, ik vind dat dit soort artikelen een eigen channel moeten krijgen. Vervolgens een rating mechanisme door geregistreerde gebruikers (deze krijgt van mij een 9). En een mogelijkheid om te updaten, een samenvatting en verschillende hoofdstukken te maken. Een vernieuwende samenvatting kan weer als blogitem worden gepost. Zo doende wordt MF een leeromgeving voor marketeers.

    In elk geval: compli’s Remi! (maar dat had je al door de regels heen gelezen)


    9 maart 2006 om 15:07
    media

    Erwin, helemaal mee eens!

    We hebben echter al een flink lijstje van punten die we graag in een volgende versie verwerkt willen zien. Onstuimig is daar op dit moment mee bezig en we hopen eind april weer een aantal functionaliteiten te hebben toegevoegd. Rating van artikelen of in ieder geval het vasthouden van artikelen zoals deze zou wat mij betreft hoog op het lijstje mogen voor de versie daarna.

    Hmmm, zit me net te bedenken, wellicht moeten we de Marketingfacts-wiki gewoon openstellen voor iedereen. Op dit moment gebruiken we die achter de schermen voor het updaten van Marketingfacts…


    9 maart 2006 om 21:17
    Remi

    Bedankt voor het compliment Erwin! Toch weet ik niet zeker of je gelijk hebt wat betreft dat het geen ‘nieuws’ is. Ik denk dat bovenstaand binnen een paar maanden flink verouderd is. Die zoekmachines blijven bezig…


    9 maart 2006 om 21:23
    LAMALUS

    IK HAD GRAAG GEWETEN WAT WINDOWS LIVE GAAT DOEN MET DE MSN COMMUNITIES


    21 maart 2006 om 19:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!