Miljoen reacties op weblog Beppe Grillo

19 juli 2007, 03:08

Nog nooit van gehoord: Beppe Grillo. Een Italiaanse bloggende comedian. Op zijn blog schrijft Grillo kritisch (hoe kan het anders?) over de Italiaanse politiek en over maatschappelijke ontwikkelingen in Italië. Dat doet hij nadat de traditionele media niet meer naar hem wilden luisteren, sinds januari 2005. Een voorbeeld:

(…) Prodi, our precarious employee has said many times that the fight against precariousness is a priority of his government. Thus one could ask why precariousness is so widespread right inside the public sector employment. (…)

Six Apart (de ontwikkelaar van Movable Type, waar Grillo’s site op draait) wil in deze drukke zomermaanden aandacht voor Beppe Grillo. En stuurde een persbericht de wereld rond. Niet om zichzelf in de kijker te spelen, natuurlijk.

Nee, er is nieuws. Want: Grillo is een dezer dagen blij gemaakt met de miljoenste reactie op zijn weblog. En dat is uniek, in drie jaar tijd. Grillo krijgt het voor elkaar dat mensen terug praten, volgens het persbericht soms wel met 1000 tegelijk per blogpost. Kom daar maar eens om op ongeveer ieder ander weblog.

In het persbericht durft Six Apart zelfs te zeggen: ‘Beppe Grillo’s Blog is the most-read blog in all of Europe’. In september komt er vanwege het doorslaande succes ook een Japanse versie van Grillo’s weblog.

Mijn Italiaans is roestig, en mijn beide internet browsers (Mozilla en IE) doen niet leuk mee met het oproepen van de Italiaanse site. Dus hoe het zit met de aantallen reacties en de kwaliteit daarvan? Nou ja. Ook de Engelse versie van Grillo’s weblog is een bezoekje waard.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Een soort Italiaanse Geenstijl? Zou inderdaad aardig zijn als iemand eens kijkt naar de kwaliteit van die postings. Kan me niet voorstellen dat je met meer dan 1000 reacties per postings nog kunt spreken van een dialoog. Wie gaat dat allemaal nog lezen?

    En inderdaaf, lekkere PR-campagne van Sixapart 😉


    19 juli 2007 om 03:56
    nikao

    waarop baseren ze nu dan dat het de most-read blog is in Europa?

    Op basis van de comments alleen?

    Ik heb even snel gekeken naar comments op de postings van GeenStijl van gisteren, en dat waren er 1864(!)

    GeenStijl doet er in dat tempo zo’n kleine 1,5 jaar over om een miljoen comments te halen..


    19 juli 2007 om 04:09
    media

    Scherp opgemerkt Christian; ik denk inderdaad dat de conclusie van most-read blog in Europa niet juist is (en wellicht alleen geldt voor blogs die draaien op SixApart-software?).


    19 juli 2007 om 04:30
    mangold

    Ik vind ’t hoe dan ook bijzonder knap om met een volwassen, kritisch politiek blog net zoveel reacties te oogsten als met een shockblog voor te vroeg geboren pubers 😉


    19 juli 2007 om 05:03
    Mark van der Wolf

    Een stukje extra achtergrond: Op het EuroBlog 2007 congres afgelopen maart was er een Italiaanse onderzoeker die een hele studie gemaakt had van het blog van deze Beppe Grillo. Hij is een mondige komiek die begin jaren ’90 enorm populair was op de Italiaanse TV, voornamelijk wegens zijn tirades tegen de Italiaanse overheid.

    Naarmate hij populairder (en kritischer) werd, begonnen de TV-stations hem echter te boycotten – aangezien deze allemaal eigendom zijn van of onder invloed staan van types zoals Berlusconi. Uiteindelijk was er geen enkele zender meer die hem airtime wilden geven, en hij verdween in de relatieve anonimiteit.

    Tot een aantal mensen hem enkele jaren geleden overhaalden om een blog te beginnen, dus. Vanwege zijn scherpe teksten, en de manier waarop de overheid hem van het toneel heeft proberen te werken, is hij via het blog een soort cultfiguur geworden – de personificatie van de frustratie die heel veel Italianen voelen jegens de overheid en de (door hen) gecontroleerde massamedia. Praktisch iedere Italiaan kent hem.

    Er zijn overeenkomsten met GeenStijl, maar ook belangrijke verschillen. Grillo is meer politiek geëngageerd en lijkt te handelen vanuit oprechte ergernis over de gang van zaken. Je zou kunnen zeggen dat Grillo humor gebruikt om maatschappelijke problemen aan te kaarten, terwijl GeenStijl maatschappelijke problemen gebruikt om humor te maken.


    19 juli 2007 om 06:27
    media

    Dank voor deze aanvulling Mark; geeft wat mij betreft mooi aan wat de kracht kan zijn van nieuwe media voor mensen als Beppe Grillo. Pracht case!


    19 juli 2007 om 06:33
    Jorn

    Grillo’s post van gistermiddag half 6 heeft nu al bijna 600 Italiaanse reacties, oudere postings hebben er inderdaad meer dan 1.000. De kwaliteit van de reacties is best aardig, mensen geven uitgebreid hun mening.

    En met zoveel reacties is er inderdaad weinig dialoog tussen de blogbezoekers. Maar wat mij opvalt is dat veel bezoekers hun reactie direct aan Beppe Grillo richten.


    19 juli 2007 om 09:00
    Maarten Schenk

    Voor de volledigheid even meegeven: GeenStijl draait *ook* op Six Apart software 🙂


    20 juli 2007 om 09:51
    media

    @Maarten: betekent dat jullie dan ook inzicht hebben in bezoek en aantal reacties? Kun je wellicht daarover iets meer zeggen en is het inderdaad zo dat weblog Beppe Grillo meer bezoekers en reacties telt?


    20 juli 2007 om 09:57
    Maarten Schenk

    Net zoals Beppe Grillo draait GeenStijl op Movable Type. Dit is software die op hun eigen server staat en waarop wij dus geen toegang hebben.

    De mensen van GeenStijl hebben echter zelf contact met ons opgenomen n.a.v. dit bericht en hebben met een screenshot aangetoond dat ze in totaal meer reacties hebben dan Beppe Grillo. (wie zin heeft kan overigens zelf de archieven van GeenStijl doorlopen om ze te tellen…)

    Over absolute bezoekersaantallen en gemiddeld aantal reacties per bericht kan ik me echter niet uitspreken. Zelfs al zouden we ze mogen bekendmaken van onze gebruikers, we hebben die cijfers gewoonweg niet. Contacteer de respectievelijke webmasters en vraag of je hun logfiles mag hebben, zou ik zeggen 😉


    20 juli 2007 om 10:33
    Logfather

    Misschien moeten we ons niet te fanatiek richten op dat “Most read blog of Europe”? Ik kan ook wel zeggen dat ik de beste en meest bekeken website van Nederland heb, maar dat is ook niet zo.


    22 juli 2007 om 05:34
    Matthijs

    Ja, Ramiro, ik hoorde het ook op de radio deze week. Dank voor dit comment. Echt gaaf om te zien dat hij gewoon door is gestampt, is blijven stampen en nu waarschijnlijk een revolutie aan het ontketenen is. 5 jaar geleden, deze posting 😉 Bloggen blijft helpen….


    10 mei 2012 om 19:29
    mgvandenbroek

    11 jaar geleden deze blogpost. Ondertussen, in Italië…..


    5 maart 2018 om 20:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!