Michel Willems (BimBimBikes): “We zijn de Booking.com van de fietsenverhuur”

Michel Willems (BimBimBikes): “We zijn de Booking.com van de fietsenverhuur”

Nadat het Michel Willems niet lukte om in een vakantie in San Francisco spontaan een fiets te huren besloot hij: dit moet anders. Hij bouwde naast zijn werk voor One Stop Webshop een simpele site waar mensen door middel van een mailtje een fiets konden huren. Toen daar traffic op kwam besloot hij het serieus aan te pakken en sinds mei dit jaar is BimBimBikes een feit. De website bemiddelt bij het verhuren van fietsen in 40 verschillende landen. Sommigen daarvan met een uitgebreid netwerk, anderen met slechts één verhuurder. In totaal heeft BimBimBikes zo’n 109.000 fietsen in het bestand, die te vinden zijn op 720 verschillende plekken. 

BimBimBikes krijgt 15 procent commissie op de inkomsten uit verhuur. De leek zal zeggen dat dat nooit veel op kan leveren. Volgens Willems valt dat wel mee. “Onze veronderstelling vooraf was dat het zo’n 20 of 30 euro zijn, maar op dit moment zitten we op een gemiddeld transactiebedrag van 84 euro. Dat wordt enigsinds naar beneden getrokken door mensen die in Amsterdam twee stadsfietsen huren, maar je hebt ook wielrenners en dat zijn mensen die niks aan het toeval overlaten. Die willen precies weten wat voor fiets ze hebben. Onze favoriete klanten zijn de babyboomers die zeven dagen in Zeeland op een elektrische fiets zitten. De grap is dat ik laatst in Sardinië zeven dagen een auto huurde voor 25 euro per dag en de meeste orders in Zeeland voor elektrische fietsen die zijn twee keer 25 euro. Het zijn bijna altijd twee fietsen, bijna niemand gaat alleen. Dus eigenlijk is die orderwaarde nog hoger dan voor een auto. Dus het valt mee.”

“Samenwerking met de KLM”

 

BimBimBikes heeft haar dekking opgebouwd met de inzet van een enthousiast legioen stagiaires. “Die noemen we country managers. Ze moeten niet alleen slim zijn, maar ook ontzettend commercieel. Ze  krijgen als taak: jij komt uit Frankrijk zorg maar dat je 100 verhuurpunten vindt in Frankrijk.”

Het moeilijkste is de eerste kandidaten over de streep zien te krijgen. “Wanneer je op een gegeven moment een bepaalde dekking hebt in een stad dan volgt de rest ook. Neem Barcelona: daar hadden we iemand die wel mee wilde doen maar dan de enige wilde zijn. Dat is in zo’n stad een beetje moeilijk. De volgende zei: die 15 procent van jullie daar doe ik niet aan mee. Dus die zeiden allebei nee. Maar toen we na verloop van tijd toch één verhuurder vonden en dat rond mailden hadden we echt letterlijk binnen 24 uur 12 partners en het zijn er nu 17. Dus wat je ziet is dat een aantal mensen koud water vrees heeft, maar toch meedoet want de buurman doet het ook. Dat geldt met name in de concurrerende gebieden natuurlijk.”

Het gaat dus eigenlijk boven verwachting goed met BimBimBikes. Zeker nu er ook een samenwerking met de KLM aan komt. Die gaan de website bij bepaalde bestemmingen, na aanschaf van een ticket, bij het publiek onder de aandacht brengen, zoals ze nu ook al doen met auto’s en hotels. Willems is enorm trots op de deal. Het zorgt voor een grotere zichtbaarheid van zijn site en biedt een kans een ander publiek te bereiken.

“Je hebt mensen die heel serieus naar een fiets gaan zoeken: wielrenners of mensen die per se zeven dagen een elektrische fiets willen hebben. Die gaan googelen, maar er zijn ook heel veel mensen en die gaan een fiets huren omdat ze er plotseling zin in hebben of omdat ze er op gewezen worden dat er een fietsen te huur zijn. Je hebt heel veel last minute ‘ik kom langslopen’-verhuur. Op het moment dat je er iemand al iets eerder op wijst dat dat kan en leuk is, dan gaan ze misschien sneller die keuze maken.”

“Ik wil een hele warme band met die fietsverhuurders”

Hoewel BimBimBikes veel overeenkomsten heeft met Booking zijn er ook dingen die Willems anders wil doen: “Ik wil een hele warme band hebben met die fietsverhuurders, dat zijn hele leuke mensen. Ik heb wel begrepen dat er over Booking.com zo langzamerhand wat klachten zijn. Dat heeft er onder andere mee te maken dat je als hotel op een gegeven moment ongelooflijk afhankelijk wordt en dan gaan die percentages omhoog. Ik denk dat wij uiteindelijk heel erg afhankelijk zijn van die verhuurders. In Amsterdam zijn er misschien 40 of 50 fietsenverhuurders, er is wel wat keus, maar er zijn meer hotels. Dus wij zijn wel iets afhankelijker van die fietsenverhuurders dan Booking.com is van de hotels.”

Dus niet zomaar de percentages verhogen, maar Willems wil verder gaan. “We gaan dingen voor hen doen waar ze niet per se iets voor hoeven te betalen, maar waar we beiden een belang bij hebben. Die hotelsector is hartstikke goed geautomatiseerd met een content management systeem en die kamers gaan in prijs heen en weer. Bij fietsverhuurders niet. Er zijn heel veel fietsverhuurders, die hebben een prachtig schrift en daar schrijven ze met zwarte handen af en toe wat in. Niet altijd en dan gaat er ook wel eens wat fout. Wij hebben een voorraadbeheersysteem en in één van de volgende versies kun je dat ook gebruiken voor alle verhuur die je hebt, dus niet alleen voor onze verhuur. Dus eigenlijk bieden we winkelautomatisering aan.”

Ook gezamenlijke inkoop van fietsen of 24uurs huur fietsen met een speciaal slot horen tot de plannen. Maar eerst: de dekking uitbreiden. “Dé focus van het komende jaar is Europa, daar wil ik een hele goeie dekking hebben. In Italië, Spanje en Nederland is de dekking best goed, maar dat willen we in al die landen hebben. En als dat gelukt is dan pakken we het volgende gebied, dat zou de Verenigde Staten kunnen zijn of als we merken dat we ons beter op Azië kunnen richten, dan zullen we dat doen. Dus je pakt het niet allemaal tegelijkertijd aan, maar ik ben wel zo ambitieus dat we over drie jaar overal willen zitten.”


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.