Wereldwijde marktanalyse mobiele operators

6 maart 2006, 15:16

The Netsize Guide 2006

Netsize heeft The Netsize Guide 2006, een wereldwijde marktanalyse van de mobiele markt, gepubliceerd. Het rapport biedt een gedetailleerde analyse van de wereldwijde markt voor mobiele telefonie, inclusief ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden.

De belangrijkste conclusies:

  • Omzet in spraak daalt, mobiele data neemt sterk toe
  • Aziatische landen lage penetratie mobiele telefoons, maar wel grootste groeipotentie ter wereld: 2 miljoen nieuwe consumenten per maand
  • Meer dan 3 miljard mobiele gebruikers wereldwijd, 2 biljoen berichten wereldwijd verstuurd in 2005
  • Trend 2006: Convergentie mobiel – internet, volgende generatie multimedia content, opengaan operator portals

Uit een diepgaande analyse van meer dan 100 operators blijkt dat de omzet in spraak terugloopt. De terugloop kan worden toegeschreven aan de dalende belkosten door hevige concurrentie tussen operators om klanten te behouden. Verder blijkt dat de ARPU voor mobiele data wereldwijd toeneemt. Dit komt door de hoge penetratie multimedia- en browningtoestellen op de markt en verbeterde mobiele netwerken, waardoor mobiele gebruikers meer gebruik zijn gaan maken van mobiele datadiensten. Verder blijkt uit het rapport dat de meeste groei in mobiele gebruikers in Azië, Noord- en Zuid-Amerika zal zijn.

In Nederland is de penetratiegraad van mobiele gebruikers boven de 100% uitgekomen, met meer dan 16,8 miljoen simkaarten in omloop. Het percentage post-paid gebruikers is bij iedere operator in Nederland gestegen. In Nederland maken bijna 1,5 miljoen mensen gebruik van mobile browsing, via WAP of i-mode. i-mode heeft als enige operator portal een flinke groei gerealiseerd ten op zichten van de andere operator portals in Nederland.

De trend in 2006 is de convergentie tussen media, pc, internet en mobiel. Ook blijkt uit de gids dat multimedia content, zoals Mobile TV, full track muziek, flash content en 3D mobiele spellen, een grote vlucht zal nemen. Verder zal de ‘walled garden’-structuur van vele operator portals veranderen naar een ‘open portal’-structuur, waardoor mobiele operators echt mobiel internet gaan aanbieden.

“De gids omvat een gedetailleerd overzicht van 32 landen, waaronder de belangrijkste Europese landen en de snel opkomende landen zoals de Verenigde Staten, China, India en Rusland”, zegt Ali Fenwick, Marketing en Communication Manager Benelux bij Netsize. “Met details over mobiele penetratie, marktaandelen, ARPU, omzet, dataverbruik, gemiddelde prijzen, services van derden et cetera. Een must read voor iedereen die geïnteresseerd is in het mobiele kanaal”.

De 2006 editie van de Netsize Guide telt 225 pagina’s en geeft een concrete en praktische visie op wat de hedendaagse technologie te bieden heeft aan alle spelers in de mobiele wereld. De gids kijkt ook naar specifieke marktsegmenten zoals Mobile Commerce, Mobile Marketing, Mobile Business en Mobile Entertainment en bevat artikelen en referentieverhalen van o.a. Jamba!, Mobile Data Association, AKQA, Vodafone en Bouygues Telecom.

Het rapport is gratis verkrijgbaar via www.netsize.com.

Zie ook:

Mobile TV The Next Big Thing?

Marktanalyse bij wereldwijde mobiele operators

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!