Marketeers zijn hoeren!

26 september 2012, 12:30

Marketing is like sex, only losers pay for it

Een uitspraak die vele armharen zal doen oprijzen. Een uitspraak die tot veel weerstand zal leiden. Mijn eerste reactie was exact zo. Maar waar komt deze uitspraak nou vandaan en houdt die wel stand? Klopt het dat marketeers zich prostitueren voor hun klanten? Is het vak marketing daarin anders dan dat van IT-specialisten, business consultants, accountants of andere zakelijke dienstverleners?

“Marketing is like sex, only losers pay for it.”

Met deze uitspraak, beantwoordde gisteravond Syed Shuttari van Letslunch.com de vraag van iemand uit het publiek tijdens het door Marketingfacts en de Nyenrode Marketing Society georganiseerde Online Start-ups Event, over waarom hij geen externe partij voor zijn marketing inzette. Eigenlijk meteen ook het enige interessante dat hij te melden had en het was meteen de meest getweette quote van de avond. Een goedkope quote natuurlijk, net als seks vaak gezien wordt. Makkelijk scoren. Al snel verscheen op Twitter deze reactie vanuit het publiek:

En dat is best een interessante gedachte.

Slechte naam

Het is een feit dat marketeers een slechte naam hebben. Gladde jongens of meisjes die de producten en diensten van hun klanten of werkgever zo mooi mogelijk proberen te verkopen. En toegegeven, die zitten er ook zeker tussen. Maar je moet ze niet allemaal over een kam scheren, dat zeg ik terwijl ik weet dat ik een persoon ben die bijna alles baseert op vooroordelen. Er zitten namelijk ook goeie bij die het vakgebied Marketing tot een echt vak hebben gemaakt.

Ethiek en principes

In de loop der jaren heb ik geleerd dat er ook marketeers zijn met principes, met ethiek. Marketeers die uit principe niet voor bepaalde klanten willen werken. Marketeers die alleen producten en diensten willen vermarketen waar ze zelf in geloven. Pas met die volle overtuiging kunnen ze ook optimaal presteren en de klant tevreden stellen. Prostituees doen in principe niet anders. Ook zij weigeren bepaalde klanten en zijn ook niet gediend van sommige handelingen. Dus wat dat aangaat zit er niet veel verschil in. Zij verkopen hun diensten aan klanten.

Elke dienstverlener prostitueert

Eigenlijk geldt dit niet alleen voor marketeers. Dit geldt eigenlijk voor elke zakelijke dienstverlener en consultant. Hij of zij stelt zijn of haar tijd en kwaliteiten ter beschikking aan de klant in ruil voor een financiële vergoeding. Zij vervullen een behoefte bij een klant, omdat de klant er zelf geen kennis van heeft of eens iets nieuws wil proberen. Dus eigenlijk ben ik het wel eens met de stelling dat elke consultant een hoer is.

Respectloos?

Overigens wil ik bij deze wel opmerken dat de term hoer, niet als respectloos bedoeld wordt richting de dames die, soms onder erbarmelijke omstandigheden, een belangrijke rol in de samenleving vervullen. Vrouwen die om wat voor reden in het vak zijn gerold verdienen enig respect. Soms is het een enige uitweg, te vaak is het onder dwang en minder soms is het een eigen keuze.

Marketing is als seks

Maar nu even terugkomen op de stelling van Shuttari, waar deze hele column om begon. “Marketing is like seks, only losers pay for it.” Deze stelling zou ik toch wel willen ontkrachten. Als je marketing met seks wilt vergelijken, ok. Het is een spannend vak waarbij je soms veel inspanning moet verrichten om tot het gewenste resultaat te komen. Een vak waarbij de hoogtepunten een grote motivator zijn. Zonder hoogtepunten geen succes. Maar ben je als opdrachtgever of klant dan een loser? Elke organisatie heeft een goede marketing nodig om succesvol te zijn, net als dat ieder mens behoefte heeft aan seks (primaire levensbehoefte volgens Mazlov). En wat nu als je deze kennis niet voorhanden hebt of er zelf geen talent voor hebt? Dan is het denk ik een hele goede keuze om deze in te huren. Want zonder goede marketing wordt je geen winnaar. Ingehuurd of niet.

Reageren?

Het zou zomaar kunnen dat jij je aangesproken voelt door deze column. Dat mag, dat kan maar het hoeft niet. Dus spuw je gal maar hieronder en laten we deze discussie maar eens starten.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

35 Reacties

    Mark de Kock

    Ik ben niet vies van uitdagende titels voor goede opiniestukken. In dit geval had het echter best wel minder plat en goedkoop gemogen wat mij betreft. Heb je je doel nou bereikt? Vond je het echt nodig?


    26 september 2012 om 12:59
    Edo Dijkgraaf

    Deze titel gaat toch over de inhoud? Ik ben erg benieuwd welke titel u hierboven zou hebben geplaatst.

    Ik ben het overigens niet eens met de Syed Suttari.


    26 september 2012 om 14:09
    Tim

    @mark de cock – zoals onderin het artikel aangegeven onder het kopje ‘reageren’ denk ik best dat het doel bereikt kan worden aangezien de titel voornamelijk uitnodigt om het artikel toch even in te zien en te gaan reageren.

    Daarnaast denk ik dat de titel best subtieler had gekunnen (wellicht zonder uitroepteken) en misschien beter naar een eerdere uitspraak had kunnen verwijzen.

    Tenslotte lijkt het mij logisch dat een onderneming een ander (bedrijf) met een bepaalde vakkennis inhuurt zodra deze niet direct inhouse beschikbaar is. Voor zover ik weet is dit niet alleen voor de marketing tak het geval, maar geld deze vuistregel voor alle specialismen waar tegenwoordig een functietitel voor beschikbaar is.


    26 september 2012 om 14:25
    Bob

    Natuurlijk leest Mark de (lees:)Kock een artikel met een naam als het artikel hierboven.

    Ik ben een marketeer en voelde me in het begin aangesproken maar na de nuance van de auteur niet meer. Het stuk is leuk geschreven en heeft een goede pakkende titel!

    Overigens, een kleine typo onder het kopje “Marketing is als seks”: “Marketing is like seks, only losers pay for it.”

    In het Engels schrijven ze seks gewoon met een harde X!


    26 september 2012 om 14:56
    Diana

    Hallo Jan Willem, ik als marketeer snap dat titels belangrijk zijn voor aandacht en verkoop van een lied maar wat ik hieruit haal is dat de mensen naar een couplet hebben geluisterd van het lied en daarna iets anders zijn gaan doen dan luisteren naar het lied, waardoor die titel een heel andere weg gaat dan waarschijnlijk de bedoeling is geweest. Ik heb je stuk verder gelezen zoals meerdere merk ik en er zit wel wat in. Het had alleen ook op een andere manier gezegd kunnen worden vooral t.o.v de dames onder ons marketeers.


    26 september 2012 om 15:20
    Syed Shuttari

    Let me clarify myself, i meant paying for marketing expenditures like Advertisements, sponsorships etc is not required for an early stage startups which can get first few thousands of users without having to pay for user acquisitions etc… Ofcourse you have to pay for the people who are doing the marketing for you in some form i.e if you are not marketing yourself at the beginning stages of your company.


    26 september 2012 om 16:15
    Jan Willem Alphenaar

    Hi Syed,

    Thanks for the clarification. I think we are on the same level for that.


    26 september 2012 om 16:31
    Kevin Bergsma

    Dear Syed,

    Thanks for your clarification and I agree with you on that.

    Your sentence was in context of an early startup, like people who are under age should not pay for sex as well. Which is illegal and thus makes you a loser.

    Your advice to collect one thousand true followers that pay you 100 dollar per year or 10 dollars per month was an argument for that. You can make use of paid advertisement or sponsorship etc., which might be effective, however you should search for cheaper ways to collect them, which are more efficient.

    When your company is through this early stage, and becomes a ‘grown up child’, you might consider paid advertisement and sponsorships etc. Like paying for sex is legal too at that moment.

    Off course you can ask the question if you want your grown up child to pay for sex. I guess not. However not every product sells it selves on its own. Unfortunately for the product, but bless for the marketers!


    26 september 2012 om 18:54
    bramkoster

    Dear Syed,

    Would you agree that what you are actually trying to say is “Paid media is like sex, only losers pay for it”?

    In my view, marketing is much more than advertising, sponsorships, etc. Marketing is the way in which you make your company and its product/services relevant for the market – and potentially even vice versa. So marketing also entails market research, market development, etc. – aspects that are in fact vital during the early stages of a start-up. Because if there’s no market for your start-up’s products, you won’t get beyond the start-up phase, I guess.

    Please note that I fully understand and appreciate the fact that nuance can spoil a great quote. But just wanted to check anyway… 🙂


    26 september 2012 om 22:36
    Syed Shuttari

    Well let me rephrase the exact word i meant, which is – “User Acquisition” and not marketing.. :-))


    26 september 2012 om 23:50
    Jeffrey Schipper

    I have respect for Syed for daring to say something as provoking as this. His clarification is correct, in my opinion.

    Over het artikel zelf. Ik vind de vergelijking die je maakt heel vreemd. Bij prostituees is het maar de vraag of je over ethiek kan praten. Persoonlijk vind ik prostituees én hoerenlopers niet ethisch verantwoord. Daarnaast denk ik ook niet zozeer dat veel prostituees mensen zouden afwijzen, behalve als ze zich niet veilig voelen bij een persoon. Uit eigen belang dus. Dat heeft niets met ethiek te maken.

    Een ethische marketeer doet het niet voor zichzelf, maar om anderen beter te kunnen bijstaan en anderen niet op te lichten. Daarom vind ik de vergelijking heel ver gezocht. Ik ben nu nog student, dus misschien is het makkelijk praten.


    27 september 2012 om 06:47
    Jan Willem Alphenaar

    Hoi Jeffrey,

    De vergelijking is niet zo vreemd als je de quote van Syed bekijkt. Betaalde seks vindt veelal plaats bij prostituees.

    Afwijzen door protituees vindt vaker plaats dan je denkt, maar ik geef je gelijk dat dat niet altijd met ethiek te maken heeft.

    Overigens wil ik toevoegen dat ik in mijn studententijd als taxichauffeur veel escortdames heb vervoerd die bijvoorbeeld naar gehandicapten gingen. Voor velen hiervan is dit een uitkomst op sexueel gebied. En daarmee maakt dit gehandicapten nog niet tot losers.


    27 september 2012 om 07:02
    Saleh

    Ik had graag het verschil duidelijk gemaakt tussen marketeers (huisvrouwtjes die het beste voor de man/klant voor ogen hebben) en marketing- ‘hoertjes’ (mensen die alleen in eigen belang geloven.

    Gelukkig is het verschil duidelijk en makkelijk te zien als je niet al te oppervlakkig kijkt;)

    Groeten!


    27 september 2012 om 07:06
    Andre

    De even intrigerende als platvloerse titel ‘Marketeers zijn hoeren’ impliceert dat sommige bedrijven die gebruik maken van de dienstverlening van marketeers hoerenlopers zijn. Het zijn de ‘hoerenlopers’ die samen met de ‘vrouwtjes van plezier’ het marketingvak bezoedelen en een slechte naam bezorgen. Professionele maketing vergt tijd, geld, energie en vertrouwen . Ga je voor de ‘snelle wip’ dan ben je eerder geneigd kwaad te spreken over de marketeer die je geholpen heeft. In mijn netwerk ken ik verschillende professionals en bureaus die aantoonbaar voor meer rendement hebben gezorgd. Zij hebben er last van dat al die zelfbenoemde ‘professionals’ het vak omlaag halen.


    27 september 2012 om 07:57
    Martijn de Haas

    Gegrepen door de titel (sex sells) heb ik het artikel gelezen en ik concludeer dat prostituees dienstverleners zijn en het niet erg is om een marketeer voor zijn diensten te betalen.

    Marketeers liggen wat mij betreft terecht onder vuur. Je defensief opstellen werkt mijns inziens averechts. Je waarde bewijzen door kwaliteit te leveren en verantwoordelijkheid te nemen, lijkt me een betere route.

    De quote is op Twitter uit zijn context gehaald en Syed geeft aan dat hij zich niet helemaal duidelijk heeft uitgedrukt. De vraag die rest is: “of en waarom de quote niet tijdens het ‘Online Start-ups Event’ gewogen is?|” Was het in de context toen wel duidelijk wat er bedoeld werd of was er geen scherpe marketeer aanwezig?

    Framing is een leuke manier om je eigen verhaal te vertellen. Met de toevoeging van een prikkelende titel en teasers op Twitter bewijst Jan Willem de kunst van online aandacht trekken te beheersen. Huur die man! 😉


    27 september 2012 om 08:20
    niels

    Natuurlijk hebben sommige marketeers een slechte naam maar dat hebben anderen ook binnen andere vakgebieden.

    Probleem met marketing is dat resultaat lastig aantoonbaar is in tegenstelling tot een IT-specialist die een “product”aflevert waarvan zichtbaar is wat hij heeft gedaan.

    Dat is volgens mij het probleem bij voor vele marketeers.


    27 september 2012 om 08:23
    Jan Willem Alphenaar

    Ha Martijn,

    De quote is niet echt uit zijn context gehaald. Het verhaal van Syed was daar heel vaag en moeilijk te volgen voor de aanwezigen. Deze uitspraak viel wel iedereen op omdat veel aanwezigen, onafhankelijk van elkaar, het ging twitteren.

    En ik hoop niet dat mensen mij gaan inhuren door deze post 🙂


    27 september 2012 om 08:27
    Martijn de Haas

    Jan Willem, was wel als compliment bedoeld. Lijkt me toch een prima kwaliteit voor online PR.

    Voor de niet-op-het-event-aanwezige lezer van de tweet is het natuurlijk wel meer uit context. Maar ik concludeer uit je antwoord dat de vraag vanwege de vaagheid niet gesteld is. Dat stelt gerust 🙂


    27 september 2012 om 08:35
    Rick Maresch

    Wat een geouwehoer over dit onderwerp. Sommige zaken klinken in het Engels nu eenmaal ‘beter’ dan in het Nederlands. Door het te analyseren tot op het bot mis je het punt wat Syed wilde maken.

    Als je je ‘ding’ kwijt moet bij prostituees, dan is dat blijkbaar omdat je a – hiervoor gekozen hebt en/of b – niet tevreden bent met je eigen situatie.

    Ik zou zeggen, ga niet hoerenlopen en bel gewoon een hele dure callgirl; dan is het resultaat wellicht hetzelfde, alleen heb je het gevoel meer waarde te hebben gehad omdat je véél meer geld kwijt bent 😉


    27 september 2012 om 09:02
    Rob Elbers

    Tjonge, jonge, jonge. Wat een geleuter. Marketingmensen (en reclamejongens al helemaal) worden al sinds jaar en dag in dit daglicht geplaatst. Nu roept iemand het net iets wolliger vanuit de ‘nieuwe media hoek’ en het is shocking. Onzin. Altijd zo geweest. Niets nieuws onder de zon.


    27 september 2012 om 09:05
    MvanEeghen

    In het artikel is niet alleen de quote uit de context gehaald. De interpretatie klopt niet. Bedrijven betalen, via de marketeer, voor aandacht. Dat maakt dat ze eerder de klant zijn, dan de aanbieder.

    Daarnaast ben ik het niet eens met de stelling. Het zijn de doelen van de organisatie die centraal staan, start-up of niet. Als de doelen behaald worden dan is de organisatie per definitie een winnaar, mits de baten groter zijn dan de lasten.

    Mooie voorbeelden hiervan zijn legio. Denk bijvoorbeeld aan Red Bull en Easyjet. Waar zouden deze bedrijven nu zijn, als ze niet grootschalig hadden geïnvesteerd in marketing vanaf het begin? Het verschil tussen deze start-ups en de gemiddelde start-up is dat de eigenaren al beschikten over het nodige geld om de merken meteen zo grootschalig te positioneren. Maakt dat ze losers?


    27 september 2012 om 09:49
    Jan Willem Alphenaar

    Maurits,

    Dat is precies dat ik bedoel.


    27 september 2012 om 12:38
    Maurice v Veenendaal

    Is sex niet één van de twee zaken waar de mensheid voor leeft, voortplanten en overleven. Alles wat verder doen is hieraan gerelateerd.

    Marketing verhoogt enerzijds de waarde van het product/dienst en probeert anderzijds de barrieres weg te nemen waarom klanten nog steeds geen toegang hebben tot het product.

    Hierdoor verzand uiteindelijk alles in porno, snelle bevrediging zonder moeite.

    In die zin zijn marketeers eerder de pooiers. De hoeren zijn degene die de taktiek uitvoeren.


    27 september 2012 om 12:57
    Jacques Koster

    de essentie van de discussie is niet correct.

    Als het product niet klopt, klopt de marketing en dus de communicatie niet. De rest is – sorry voor het woord – gelul (en de metaforen denk je er zelf maar bij, of zie boven).

    Het raakt wel pijnlijk de essentie van deze tijdgeest: marketing is kennelijk alleen nog communicatie, gaat niet meer over product, prijs of plaats.

    Het wordt weer tijd voor creativiteit – en laten we dan eens beginnen bij het product.


    27 september 2012 om 19:52
    Pretorian

    Weer een flutartikel van die Jan Willem Alphenaar. Wanneer krijgt dit manusje van alles nou eens een schrijfverbod op Marketingfacts? Ik zal hem in ieder geval niet missen. Denk dat ik dan ook vaker artikelen lees op Marketingfacts.


    28 september 2012 om 07:24
    MvanEeghen

    @Pretorian: Je bent duidelijk in staat te komen tot een scherpe analyse en het geven van doorwrochte, opbouwende kritiek. Misschien kan je die talenten gebruiken om zelf mooie artikelen te schrijven op dit blog. Het zou toch zonde zijn om het grote publiek niet te laten profiteren van een dergelijke gave?


    28 september 2012 om 07:38
    Pretorian

    @maurits

    Wow, dankjewel voor het compliment. Je bent duidelijk in staat om inzichten over iemand te vergaren gebaseerd op 1 commentjeu

    Inhoudelijk hierop reageren op een poeponderwerp is stom. Dat opbouwende kritiek verhaal is voor de plebs. We weten allemaal dat dit soort berichtjes van JWA zielige pogingkjes zijn om als schnabbelaar in het circuit rond te hoereren.

    Ah shit, ga ik er toch soort van inhoudelijk op in.


    28 september 2012 om 19:17
    arjanharing

    Mooi stuk. Fijne woorden gebruikt ook. Heb als marketing consultant het zeker zo gevoeld. Aan het eind van de dag een lange douche nemen is meerdere malen voorgekomen.

    Voor een energieleverancier bijvoorbeeld producten nog complexer maken, maar wel meer verkopen (over eigenlijk mensen langer vastleggen) voor minder voordelen voor de klant.

    Ook ik heb de vraag waar marketeers (net als ik) de betekenis en voldoening halen uit hun werk.


    29 september 2012 om 05:39
    Saleh

    Marketeers in 2012: geen prostituees geen pooiers maar loverboys :p @maurice v. veenendaal.


    1 oktober 2012 om 11:51
    Kris

    Het lijkt er op dat meneer Shuttari zijn quote heeft afgeleid van ‘Advertisement is like sex, only losers pay for it’.. Een quote die al 2jaar geleden is geïntroduceerd sinds de social media revolutie..


    1 oktober 2012 om 20:44
    acheter cialis

    prix cialis acheter cialis


    4 maart 2016 om 09:00
    cialis generico

    comprar cialis comprar cialis


    16 juni 2016 om 08:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!