Maak Google Tag Manager tot eenvoudig kinderspel! #ADV

9 oktober 2014, 08:30

Als ik één tip zou moeten geven, dan is dat: gebruik Google Tag Manager (GTM). Dat is de grootste tip van Jasper Dijkstra (Storm Insights, expert in webstatistieken en tagmanagement). Deze tool maakt de implementatie van Google Analytics sneller en zorgt ervoor dat de marketeer meer controle heeft over de metingen die worden uitgevoerd. Je bent minder afhankelijk van je webbouwer voor het plaatsen van nieuwe meetscripten waardoor je sneller en effectiever kunt werken. How & Knower biedt, samen met Storm Insights, als eerste opleider in Nederland een Google Tag Manager training aan die deelnemers helpt in het implementatietraject en het verkrijgen van verdergaande inzichten. Inzichten die waardevolle kansen voor optimalisatie opleveren uiteraard.

Tags zijn kleine websitecodefragmenten waarmee je verkeer en bezoekersgedrag kunt meten, inzicht kunt krijgen in het effect van online advertenties en sociale kanalen, remarketing en doelgroeptargetting kunt gebruiken, je site kunt testen en verbeteren en nog veel meer. Maar waarom zou je tags zelf gaan beheren? Onnodige tags kunnen de website vertragen, pagina’s worden minder snel geladen, en potentiele klanten klikken weg om dat het te lang duurt. Daarnaast is het plaatsen en beheren van tags zonder tagmanager een tijdrovende activiteit voor webbouwers en ICT- afdelingen.

Met Google Tag Manager hoef je maar één keer de code op je website te plaatsen. Daarmee plaats je een container voor alle tags op je website. Vervolgens is het toevoegen of verwijderen van tags kinderspel. Niet alleen het plaatsen van tags voor Google Analytics is mogelijk, maar ook voor Google Adwords conversion tracking en remarketing. Daarnaast is het doormeten van mobiele apps een stuk eenvoudiger.

Een tagmanagement systeem is in feite niets anders dan een CMS, waarmee jij de tags op jouw website beheerst. Omdat je alles eerst kunt testen, hoef je niet bang te zijn voor schade aan je bestaande tags. Omdat je sneller kunt reageren op ontwikkelingen op jouw website en daarnaast minder vaak externe ondersteuning van ICT of webbouwer nodig hebt, kan GTM ook nog kostenbesparend werken.

Een nadeel van de gratis tagmanager van Google is dat er geen helpdesk bij zit. En that is where we come in! Want ook mensen die nog niet tot de analytics-ninja’s van Avinash Kaushik behoren kunnen met GTM gaan werken. How & Knower heeft in samenwerking met Storm Insights een training ontwikkeld die jou in staat stelt GTM te implementeren. How & Knower zorgt dat jij snapt hoe het werkt en wat je moet doen zodat de implementatie staat als een huis. Mocht je daarna nog advies nodig hebben over hoe je kunt optimaliseren met je Tag manager, dan staan de experts van Storm Insights klaar om je verder te helpen.

Wil je meer weten of direct deelnemen? Bekijk dan de inhoud van de training op onze website.

How & Knower is de opleider in digital marketing, voorheen bekend als Storm Academy, lees hier meer over de naamswijziging.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!