M-commerce: De revolutie staat op het punt los te barsten

       @marketingfacts    13555 x bekeken

M-commerce: De revolutie staat op het punt los te barsten

Mobile commerce is in opkomst, dat kan niemand meer ontkennen. Maar veel winkeliers en banken worstelen nog met de implementatie ervan. De meest gebruikte online betaalmethode in Nederland, iDeal, is nog niet klaar voor mobiel, waardoor de Nederlandse consument regelmatig afhaakt bij een bestelling via een smartphone. Op dit moment werken zowel Rabobank als ING aan een mobiele oplossing voor iDeal, maar geen van beide zijn volledig operationeel. Dat vormt een flinke belemmering voor de consument om hun aankopen via een mobiele app te doen.

Deze gastbijdrage is geschreven door Roelant Prins. Roelant is CCO van Adyen.

Op dit moment heeft 42% van de Nederlanders een smartphone en in maart 2012 werd 6,2% van de aankopen via een mobiel apparaat gedaan. Dit bleek uit onderzoek dat we binnen onze database van ruim 1500 online winkeliers hebben uitgevoerd. Ook zien we een verschuiving van iPhone- naar Android-toestellen: in september 2011 was de verdeling nog respectievelijk 57% en 14%, in maart 2012 is dit verschoven naar 50% iPhone en 20% Android. Mobiele aankopen vanaf de iPad nemen ook iets toe ten koste van de iPhone van 25% in september tot 29% in maart.

Wachten op betalingsmogelijkheden

Bij het onderzoek hebben we ook gekeken naar het gedrag van de consument binnen mobiele transacties en daaruit blijkt dat het aantal afhakers binnen een mobiele app 30% hoger ligt dan wanneer men een mobiele website bezoekt en daar een aankoop doet. Dit is eenvoudig te verklaren door het feit dat iDeal nog niet bruikbaar is binnen mobiele applicaties. Sowieso is betalen binnen een mobiele omgeving een trend waar veel over gesproken wordt en waar veel van wordt verwacht, maar waar nog steeds vrij weinig daadwerkelijk echt goed functioneert. Daar komt wel snel verandering in, want met de huidige markt met smartphones en tablets is het een kwestie van tijd voor mensen alleen nog maar via hun mobiele device aankopen willen doen.

Gemak is hierbij een belangrijk goed, zowel in de webshop als binnen de transactie zelf. Dit werd in 2010 al genoemd als een van de speerpunten in de ontwikkeling van mobiele apps en dit geldt nog steeds. Wanneer een consument besluit om tot aankoop over te gaan, moet dit binnen enkele handelingen voltooid kunnen zijn, want bij iedere extra handeling wordt de kans dat de klant afhaakt groter. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat de transactiepagina zo eenvoudig en volledig mogelijk is op één pagina. Idealiter wordt er een functie ingebouwd waarbij de betaalgegevens van de klant opgeslagen worden en deze dus alleen nog maar de betaling hoeft te accorderen door middel van de CVC-code.

Totdat deze procedure volledig is ontwikkeld, vermoed ik dat consumenten het gebruik van mobiele sites prefereren boven mobiele applicaties. Jakob Nielsen voorspelt zelfs dat in de toekomst mobiele sites het blijven winnen van apps, naarmate de devices krachtiger worden. Of dat het geval is, durf ik nu nog niet te voorspellen maar het is wel een ontwikkeling die ik zeer nauwgezet zal volgen.

Concluderend

Kort samengevat zijn er in mijn opinie dus twee belangrijke punten: gebruikersgemak staat hoog in het vaandel en iDeal moet zo spoedig mogelijk beschikbaar worden voor mobiele apparaten om m-commerce in Nederland echt van de grond te krijgen. Dan zal er een heel nieuwe wereld vol met mogelijkheden voor ons opengaan met mogelijkheden als in een winkel afrekenen met je mobiel, in real-time geld overboeken voor peer-to-peer transacties en one click payments via je smart phone.

Afbeelding credits: Martin Thomas

0

Gepost in: Mobile marketing, E-Commerce , Onderzoek , mobile commerce

6 Reacties

Wat ik niet helemaal begrijp, laatst heb ik via de Markplaats dagaanbieding (a la Groupon) een bestelling via mobiel gedaan en meteen netjes kunnen betalen via iDeal. Dus bovenstaande teksten kan ik dan niet helemaal plaatsen?

geplaatst op om 09:31 uur

@Serge: je kunt naar mijn weten wel met iDeal betalen via je smartphone browser, maar binnen een App is dit nog niet mogelijk / volledig ontwikkeld.

Zelf zet ik mijn vraagtekens bij de honger naar een eigen app. Ik zou mijn geld eerder zetten op een goed functionerende (lees toegankelijk, snel en overzichtelijke) mobiele website en enkel een app uitbrengen als die als brand utility kan worden ingezet. Goed voorbeeld hiervan vind ik de Pathé app: gecombineerd met de bioscoopagenda en de trailers van iedere film, eenvoudig je ticket d.m.v. bijvoorbeeld Paypal (die wel!) bestellen.

geplaatst op om 10:27 uur

@Serge: in de conclusie staat het niet expliciet, maar in de inleiding en de rest van het artikel wel: het gaat hier om iDeal-betalingen vanuit een app. Er staat om de reden die jij noemt ook: "Tot dat deze procedure volledig is ontwikkeld, vermoed ik dat consumenten het gebruik van mobiele sites prefereren boven mobiele applicaties."

Overigens is mijn eigen verwachting dat niet elke app an sich een betaalmethode zal hoeven door te voeren, maar dat de mobiele apps van banken een betaalfunctie zullen krijgen en externe apps daarnaar kunnen verwijzen.

Net als dat je nu je Facebook-login kunt gebruiken in een iPhone-app (waarbij de iPhone kortstondig naar je Facebook-app switcht voor verificatie en toestemming en dan weer terugschakelt), zal dat kunnen worden geïmplementeerd voor apps van de Rabobank, ABN AMRO, etc.

Maar goed, dan moeten consumenten wel vertrouwen kunnen hebben in die apps. En dat de ING-app bijv. geen gebruikmaakte van de meest basale beveiliging (SSL), zal daar niet aan bijdragen.

geplaatst op om 10:47 uur

Mobiel afrekenen met iDeal kan nu al. Het is niet altijd optimaal, maar het kan wel. In het Scan, Shop & Go concept is een prima werkende mobiele iDeal oplossing. ING heeft hier een voorsprong op de andere grootbanken en is volledig mobiel. Naast iDeal zijn er ook andere betaalmethoden die mobiel te gebruiken zijn.

De aanbieder heeft de keuze. Zoals uit het onderzoek blijkt zijn apps niet altijd de beste oplossing. Daarbij is de consument vaak niet geïnteresseerd in de techniek maar meer in het gebruiksgemak en de inhoud van het aanbod.

geplaatst op om 11:53 uur

Het werkt met iDEAL mobiel in de praktijk zo:

De merchant biedt gewoon normale iDEAL betaalflow aan in webshop/site/app.

Bezoeker kiest iDEAL en de pagina van de bank start op. Die pagina detecteert dat iemand op een mobiel zit (en ook welk OS) en start vanuit een browser window de bankieren app op van die bank. Afhankelijk van het OS wordt ook bepaald wat de aanroepurl voor de app is. Is de app niet geïnstalleerd, dan wordt je automatisch naar de betreffende installatie pagina in de market/store gebracht.

Bovenstaande flow geldt voor de banken die iDEAL binnen een bankieren app laten plaatsvinden.

SNS en ING focussen zich momenteel op een mobiele variant van desktop iDEAL, wat prima kan doordat er geen readers/e-dentifiers nodig zijn, maar codes die via sms binnen komen.

Wat extreem belangrijk is voor de adoptie van mCommerce is het feit dat ook merchants geen andere betaalmethode speciaal voor mobiel iDEAL hoeven te implementeren. Dat zorgt er namelijk voor dat iedere shop direct over iDEAL mobiel beschikt, zodra de bank dit centraal detecteert en doorzend naar app of mobiele variant van iDEAL.

We hebben bij bol.com een test gedaan met Rabobank mobiel iDEAL, wat gebruikers zeer goed is bevallen. Nu is het echter wachten op productieversies van de grote banken. Ik verwacht wel dat eind dit jaar alle grote banken hier stappen in hebben gezet.

geplaatst op om 16:58 uur

Wij zien dat bedrijven die nu al begonnen zijn met een mobiele website en mobiele webshop ervaring opdoen en een voorsprong krijgen.

Ja, ook wij zien graag een echte "euro - M - iDeal" maar in de tussentijd rekenen er steeds meer mensen gewoon af met Paypal en google Checkout.

geplaatst op om 20:52 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.