Kortingscodes: de werking en de gebruikers

Kortingscodes: de werking en de gebruikers

Tegenwoordig kun je er bij het bestellen van artikelen online niet meer overheen kijken: de optie om een kortingscode in te voeren. Een kortingscode is een code waarmee je een product kan verkrijgen zonder (verdere) betaling of met korting. De optie om een kortingscode in te voeren tijdens het bestellen, is niet meer weg te denken bij het online shoppen bij webwinkels. Consumenten plaatsen een bestelling en gaan bij het zien van het balkje op zoek naar een kortingcode die de korting geeft waar de klant naar op zoek is. Sommige klanten gaan zelfs eerst kijken wat voor kortingscodes er zijn en kijken op basis van de beschikbare codes waar ze gaan winkelen. Maar hoe werken deze codes eigenlijk? Welke mensen maken gebruik van deze codes? In dit artikel hoop ik antwoord te geven op deze vragen en probeer ik een beeld te geven van de consumenten die gebruik maken van de codes.

De geschiedenis en de werking van kortingcodes

Al vanaf het begin van de 19e eeuw zijn er coupon-codes in de omloop. De eerste grote campagne waarbij er coupons verspreid werden, was van Coca-Cola en startte in 1887. Vanaf dat moment werden coupons, te verkrijgen via tijdschriften, kranten en folders, steeds meer gebruikt. Vanaf 2007 begint het gebruik van online webwinkels toe te nemen en werd daarbij ook een markt voor digitale kortingscodes aangeboord. In Google Trends zien we ook dat het zoeken naar kortingscodes steeds weer toeneemt.

Digitale kortingcodes raken steeds meer ingeburgerd in de Nederlandse marketingwereld. Een kortingscode zorgt ervoor dat de consument sneller een aankoop doet en de webshop beter waardeert. De code kan tijdens het bestellen ingevoerd worden en wordt bij de meeste webshops direct verwerkt tot een mooie korting. De codes zijn vaak te vinden op een soort verzamelplatformen, websites die alles codes bij elkaar zoeken en voor de klanten op een rijtje zetten. De beheerders van deze websites hebben afspraken met adverteerders van het bedrijf waar de code ingewisseld kan worden en ontvangen voor elke aankoop die met hun code gedaan wordt een bepaald bedrag.

Kortingen: welke soort kortingen zijn er?

Mocht je overwegen om voor je webwinkels online kortingen aan te gaan bieden, dan is het goed om na te denken over wat voor soort korting de code gaat verstrekken. Er zijn namelijk verschillende manieren om kortingen aan te bieden: een vast bedrag eraf, een vast percentage eraf, gratis verzending, 1+1 gratis of een andere vorm van korting. In Nederland bestaat 65 procent van de kortingscodes uit een kortingspercentage wat van de aankoop af gaat. 28 procent van alle codes bevat gratis verzending of een vast kortingsbedrag en 7 procent van de codes geeft 1+1 gratis.

Bij een kortingscode die een bepaald percentage korting aanbiedt (bijvoorbeeld een korting van 10 procent), is het goed om na te gaan of dit voor alle producten die aangeboden worden een realistische korting is. Sommige producten zijn dusdanig duur dat een korting van 10 procent misschien niet een handige zet is voor het bedrijf. Er was eens, om dit even met een voorbeeld te illustreren, een Nederlands bedrijf dat een ruimtereis verkocht voor 25.000.000 euro. Zij hadden online aangegeven dat er op alles 10 procent korting was en op deze ruimtereis scheelde dat maarliefst 2,5 miljoen euro! Dit voorbeeld is natuurlijk een vrij extreem voorbeeld, maar let er als bedrijf zijnde goed op of de korting een realistische korting is en of de korting voor het gehele of voor een deel van het assortiment moet gelden.

Welke consumenten gebruiken kortingscodes?

Leeftijdscategorie

Man

Vrouw

<18-24 jaar

4,37%

8,29%

25-34 jaar

13,79%

18,00%

35-44 jaar

12,38%

15,14%

45-54 jaar

9,43%

8,68%

>55

4,19%

5,73%

Totaal:

43,35%

56,65%

Kortingscodes worden voornamelijk gebruikt door bezoekers in de leeftijdscategorieën 25-34 en 35-44. Samen bevatten zij bijna 60 procent van alle bezoekers. Dat betekent dat je met het aanbieden van kortingscodes goed moet kijken voor welke doelgroep ze zijn, om bijvoorbeeld met een code voor producten voor ouderen te voorkomen dat je kortingscode heel weinig gebruikt wordt. Het verschil tussen mannen en vrouwen is, zoals te zien is in de tabel, erg klein. Vrouwen gebruiken het meeste kortingscodes maar ook veel mannen maken gebruik van deze codes. Dus mocht je een webwinkel hebben met codes die bijvoorbeeld alleen voor mannen gelden, dan zijn de percentages best veelbelovend.

Consumenten zoeken naar kortingscodes via verschillende devices. Het overgrote deel van de consumenten (67 procent) maakt gebruik van een computer. Het overige deel van de consumenten (33 procent) gebruikt hun tablet of telefoon voor het zoeken naar kortingscodes en worden vanaf de aanbieder van de code op hun telefoon doorgeschakeld naar de verkoopwebsite. Dat betekent dat het van belang is om het bestelformulier van de webwinkel responsive te maken, zodat deze ook voor mobiele gebruikers toegankelijk is.

Het meest gezocht wordt er naar huis-, tuin en keukenkortingscodes. Op de tweede plek staat het zoeken naar kortingscodes voor reizen en accomodaties. Tot slot wordt er ook veel gezocht naar kleding en accessoires. Tegenwoordig zijn er verschillende verzamelsites beschikbaar die alle beschikbare kortingscodes aanbieden. Naast de kortingscodes voor deze top 3 categorieën bieden deze sites codes aan voor bijna alle webwinkels.

Valt er een standaard kortingscode gebruiker te benoemen? Nee, dat niet. Maar ik hoop dat ik met dit artikel wel heb kunnen laten zien wat voor soorten gebruikers er zijn en hoe de verdelingen tussen leeftijden en geslacht zijn. Veel succes!

De cijfers en gegevens zijn gebaseerd op de statistieken van Kortingscode-zoeken.nl.

Credits afbeelding: Chris Potter, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
3


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • De cijfers kloppen voor geen meter. Zo zijn alle cijfers bij elkaar 100,01% en zijn de de cijfers van de man en vrouw als je ze bij elkaar optelt geen 43,35 en 56,65!!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.