• Usability & design
    wordt gesponsord door

Kleine moeite, groot gewin: 4 snelle personalisatietips

Kleine moeite, groot gewin: 4 snelle personalisatietips
, GX Software

Wil jij graag aan de slag met personalisatie, maar zakt de moed je in de schoenen omdat je denkt dat het kostbaar en tijdrovend is? Zonde! Met enkele simpele handelingen maak je je website al een stuk relevanter voor individuele bezoekers. Daarom deel ik in deze blog 4 van mijn meest simpele, maar meest effectieve tips.

Tip 1: Stop met campagneboodschappen

Veel marketeers volgen een campagnekalender, waarbij de campagneboodschap zo veel mogelijk exposure moet krijgen, van televisiespotjes tot abri’s. Ook op de website krijgen alle bezoekers deze campagneboodschap voorgeschoteld, terwijl die lang niet voor iedereen relevant is. Dat is zonde.

De eerste winstpakker is daarom het afstemmen van je website op de productinteresse(s) van bezoekers. Productinteresse is eenvoudig te meten door het scoren van gedrag. Van iemand die op een reiswebsite meer dan 5 keer een pagina over Portugal bekijkt en de brochure over zonvakanties downloadt, kun je aannemen dat die interesse heeft in een zonnige reis naar Portugal. En daar kun je je voordeel mee doen. Laat deze persoon bijvoorbeeld niet langer de campagnebanner zien, maar een banner die appelleert aan zijn interesse voor de zon en Portugal.

vervangen door...

Tip 2: Herken je klanten

In het offline klantcontact kijken we er gek van op: een bankmedewerker die een 60-jarige klant een studentenrekening aanbiedt of een ober die aan klanten die net hebben afgerekend vraagt of ze nog iets te eten willen bestellen. Toch is dit online nog de normaalste zaak van de wereld, terwijl het ook daar mogelijk is om klanten te herkennen.

Anticipeer op klantstatus…

De eerste stap die je daarvoor moet zetten, is de klantstatus bepalen: is een bezoeker wel of geen klant? Dat kun je heel gemakkelijk afleiden uit zijn online gedrag. Als iemand bijvoorbeeld inlogt op de Mijn-omgeving, weet je dat het een klant is (dat lees je onder andere uit de url gemakkelijk af). Nu je de bezoeker als klant hebt geïdentificeerd, kun je hem een klantgerichte serviceboodschap laten zien. Dat is al veel relevanter dan een algemene banner, die doorgaans gericht is op acquisitie in plaats van retentie.

… maar ook op productbezit

Een extra slag maak je door ook te registeren welke producten een klant al bezit, zodat je gerichte cross- en upsell-aanbiedingen kunt doen. Het productbezit kun je ook uit het online gedrag afleiden. Als een klant in de Mijn-omgeving inlogt, kun je daarin zien welke producten hij al heeft. Deze data kun je gebruiken om relevante cross- en upsell-banners te tonen.

Tip 3: Personaliseer zoekresultaten

Bij zoekopdrachten houden websites doorgaans alleen rekening met de data die een bezoeker in het zoekveld typt. Dat is jammer, want je doet er goed aan ook je andere beschikbare data mee te nemen, zoals productinteresse, klantstatus en productbezit. Daarmee kunnen de zoekresultaten namelijk aanzienlijk worden verrijkt.

Stel dat iemand op de website van BMW zoekt op het woord ‘winterbanden’. Nu krijgt hij de standaard gegenereerde hits te zien. Maar als deze persoon in de Mijn-Omgeving is geweest (klantstatus: klant) en je hebt daaruit kunnen afleiden dat hij een BMW 325 heeft (productbezit: BMW 325), kun je beter in de zoekresultaten direct alle winterbanden laten zien die voor dat model geschikt zijn.

Tip 4: Personaliseer je outbound-advertenties

Retargeting is een populair middel om je doelgroepen ook op externe kanalen te bereiken. Toch zijn die advertenties vaak niet effectief, omdat ze relevantie missen. Zo word je vaak achtervolgd door het laatste product waarop je hebt gezocht, ook al heb je dat ondertussen allang aangeschaft. Een gemiste kans en een dure grap dus voor ons als marketeers!

Je kunt veel beter retargeten op basis van data als productinteresse of klantstatus. Stel dat je vliegtickets verkoopt en je weet het productbezit van je klanten (retourtje Hamburg), dan geef je deze data door aan het advertentieplatform. Die kunnen een relevantere advertentie tonen, zoals een hotelovernachting in Hamburg. En daarmee voorkom je bovendien de flater dat je de vlucht opnieuw aanbiedt voor een lagere prijs dan waarvoor de klant hem eerder boekte.

Aan de slag!

Deze 4 tips maken deel uit van een groot scala aan personalisatiemogelijkheden. Afhankelijk van de personalisatiesoftware die je gebruikt, kun je in meer of mindere mate relevanter worden in je digitale communicatie. Maar met deze 4 tips kun je al in korte tijd een enorme verbetering teweegbrengen. Wacht dus niet langer en ga snel aan de slag met personalisatie!

Credits afbeelding: Stefan W, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel met erg goede, concrete voorbeelden. Heel herkenbaar geschreven!

    geplaatst op
  • Leuke personalisatietips. Ik denk dat de drempel om te starten voor bedrijven vaak nog hoog ligt doordat de technische implementatie hiervan kan tegenvallen.

    Het komt namelijk ook vaak neer op contentverrijking. Op het moment dat je weet dat iemand een BMW 325 heeft, wil je hem inderdaad de meest relevante winterbanden laten zien.

    Om dit technisch voor elkaar te krijgen dien je echter wel de winterbanden content te taggen met exact dezelfde dimensie als je hebt opgeslagen in de mijn-omgeving. Dat is niet altijd gemakkelijk te implementeren.

    geplaatst op
  • Ha Patrick,

    Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late antwoord!

    Het is met sommige tools inderdaad nog best uitdagend om alles functioneel op orde te krijgen! Er zijn gelukkig ook producten op de markt, waarmee dit een stuk gemakkelijker gerealiseerd kan worden. Zo werk ik zelf met BlueConic, dat is ontworpen om juist zonder dit soort technische randvoorwaarden van start te kunnen gaan.

    Ik ben benieuwd tegen welke uitdagingen je bent aangelopen en hoe je dit hebt weten op te lossen!

    Gr. Remy

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.