Jort Duijnker (Storefront): “Wij zijn de Airbnb voor retailruimte”

Jort Duijnker (Storefront): “Wij zijn de Airbnb voor retailruimte”

Een klassiek voorbeeld van een platform, dat is wat Storefront is: de partij tussen een aanbieder en de gebruiker in, in dit geval aanbieders van vastgoed en gebruikers die op zoek zijn naar een tijdelijke ruimte. Ruimte die gebruikt kan worden voor een pop-up store, het uittesten van een concept of een evenement. Traditioneel lastig omdat de grote vastgoedverhuurders met langlopende contracten werken. Die praktijk weet Storefront te doorbreken. ​

Het concept is komen overwaaien uit Parijs en Storefront verhuurt inmiddels 10.000 ruimtes verdeeld over grote steden op drie continenten. In Nederland zie je Storefront terug in Amsterdam, waar managing director Nederland Jort Duijnker het portfolio bij elkaar heeft gebracht. “Ik ben in mijn eentje gestart. Ik heb gezegd: ik heb geen personeel nodig, geef me een maand en dan laat ik zien dat het ook in Amsterdam gaat werken. Toen ben ik gewoon mensen gaan bellen. En gewoon letterlijk: de straat op, rondlopen: waar is lege ruimte? Op mensen af gaan, uitleggen wat het concept is en that’s it.”

“Er is veel winst te halen in engagement marketing”

Klinkt eenvoudig, maar het was zeven maanden bloed, zweet en tranen om het huidige portfolio bij elkaar te krijgen. Vastgoedaanbieders moesten een voor een worden overtuigd van het voordeel van dit concept. De troef die Storefront op tafel legt: zij regelen alles, van verzekering tot administratie tot betaling. “Zo ontzorg je mensen bijna 100 procent en dan zie je dat het ook een hele makkelijke keuze is.”

Daarbij zie je dat fysiek winkelen op z’n retour is. “Steeds minder mensen gaan naar een stad toe puur en alleen om te winkelen. Het wordt steeds meer e-commerce. Het is nu 6 tot 8 procent, maar het groeit elk jaar met dubbele cijfers."

"Wat wij doen door elke keer een nieuw concept op een grotere locatie te zetten, is dat je heel veel aanloop krijgt. Een popup heeft veel pr, veel marketing en je krijgt daardoor nieuwe klanten die ook blijven hangen voor andere retailconcepten. De Kalverstraat zal natuurlijk altijd druk blijven, want dat is de Kalverstraat, maar zelfs daar zie je tegenwoordig af en toe leegstand.” Door ervoor te zorgen dat die lege ruimte gevuld wordt met een aantrekkelijk nieuw concept, is er een win-win-situatie. De leegstand wordt beperkt en er komen nieuwe klanten op af.

Het grootste deel van de ruimtes die Storefront aanbiedt, is beschikbaar voor winkelen. “Daarnaast is er een klein deel beschikbaar voor kortlopende zaken: events, launches en dat soort zaken. Daar heb je een evenementvergunning voor nodig waarbij alcohol geschonken mag worden. Maar het komt erop neer dat zo divers als de klanten zijn die we bedienen, zo divers het aanbod moet zijn.”

Storefront is bij uitstek geschikt voor kleine ondernemers die de verkoop via een website willen uittesten in een fysieke winkel. “We hebben heel veel kleine bedrijven als klant, maar ook grote bedrijven als Etsy, Netflix, of Armani. Die zeggen: we willen een deel van ons marketingbudget weghalen bij massamedia, zoals televisie en de andere standaardplekken waar het geld heen gaat. We zien dat er veel winst valt te halen in engagement marketing: het daadwerkelijk spreken van klanten en een ervaring bieden voor je merk. Hoe? In een winkel in de Kalverstraat of de Leidsestraat.”

Als goed voorbeeld noemt Duijnker Store for Brands. “Die had net een hele mooie campagne in de Kalverstraat van Samsung, waarbij ze hun nieuwe VR-device neerzetten met 360-graden-bewegende stoelen. Supergaaf. Dat kun je niet online doen en je kunt het niet overbrengen in een tv-spot. Dat kun je alleen maar door iemand vast te zetten in een stoel, zo’n ding op zijn hoofd te zetten. Het is echt een ervaring waarmee je niet alleen buzz creëert, maar ook binding met nieuwe klanten en  merkwaarde.”

“Storefront verhuurt ruimtes vanaf 96 euro per dag”

Traditioneel kostte het gemiddeld 98.000 euro om een winkel te openen. “Bij ons kost het gemiddeld 2.000 euro. Daarbij ben je in 12 dagen up and running, wat vroeger 60 dagen duurde.” Storefront verhuurt ruimtes vanaf 96 euro per dag.  “We hebben eigenaren die  letterlijk voor één dag verhuren, dus vanaf één dag hebben we locaties. Maar voor de meeste retailruimtes geldt een minimumverhuur van een maand. Al zijn er ook locaties die je een week of twee weken kunt huren."

"We adviseren mensen die echt een concept willen testen ook om iets langer te blijven zitten, want na een week heb je niet voldoende data om een goede beslissing te nemen. Ook events kunnen niet op elke locatie, dus moeten wij verschillende soorten locaties in ons portfolio hebben.”

Op dit moment is Storefront nog alleen actief in Amsterdam, maar het is de bedoeling dat Utrecht en Rotterdam snel volgen. “Over een jaar hebben we heel Nederland gedekt. Dat betekent in ieder geval de Randstad, maar mogelijk ook andere steden die belangrijk zijn of waar we aanvragen voor krijgen. Tot nu toe groeien we mee met de vraag, dus wanneer er heel veel vraag in Maastricht blijkt te zijn, dan gaan we naar Maastricht toe."

"Wereldwijd zullen we onze positie als marktleider hebben versterkt. Ik verwacht wel dat we voor de groei nog een investering zullen gaan ophalen, want net als met andere startups: als je hard wilt groeien, is daarvoor over het algemeen veel geld nodig.”


Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.