Jongeren hebben geen tijd om de krant te lezen

29 november 2005, 07:09

Jongeren hebben geen tijd om de krant te lezenGebrek aan tijd is onder jongeren de meest genoemde reden om geen krant te lezen (52 procent). Het feit dat ze nieuws ook via TV volgen is voor 50 procent van de jongeren reden om geen krant te lezen. Ruim eenderde van de jongeren (34 procent) leest geen krant omdat nieuws ze niet interesseert. Een krant op tabloidformaat lijkt een kansrijk initiatief om een deel van de jongeren in toekomst alsnog ‘aan de krant’ te krijgen. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Dagblad Monitor 2005 van Newcom Research & Consultancy.

De televisie is de belangrijkste bron voor jongeren bij nieuwsvergaring: 62 procent maakt hier een of meerdere keren per dag gebruik van om nieuws te verzamelen. Vier op de tien jongeren gebruikt een of meerdere keren per dag het internet om nieuws te verzamelen. Landelijke radio wordt hiervoor door 36 procent van de jongeren een of meerdere keren per dag gebruikt. Voor de landelijke krant ligt dit percentage op 26 procent, voor de regionale krant op 20 procent.

Een landelijke krant wordt door 13 procent van de jongeren nooit gelezen. Een regionale krant wordt door een nog groter deel van de jongeren (19 procent) nooit gelezen. De intentie om in de toekomst zelf een krant te gaan lezen is wel aanwezig: 40 procent zegt ‘zeker’ een krant te gaan lezen en 45 procent zegt ‘waarschijnlijk’ een krant te gaan lezen. Aan de jongeren die aangeven later niet van plan te zijn een krant te gaan lezen (15 procent), is gevraagd onder welke voorwaarden ze dit w?l zouden gaan doen. De meest genoemde antwoorden zijn: bij meer tijd (48 procent), als een krant op tabloidformaat verschijnt (41 procent) en bij goedkopere abonnementen (36 procent)

Bron:

Grafisch weblog

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Hendrik

    Onzin, de krant ‘as we know it’ is binnen een generatie verleden tijd. Voor uitstekende nieuwsgaring blijft altijd een bescheiden plaats, met welke medium dan ook. Maar dat heb ik al vaker gezegd.


    29 november 2005 om 07:38
    Robert Gaal

    Van het ene probleem in het andere: ik heb geen tijd om al m’n feeds te lezen 😉


    29 november 2005 om 07:52
    justien

    Geen prioriteit lijkt me in deze genuancerder, er is immers wel tijd voor vele andere zaken…


    29 november 2005 om 08:18
    mgvandenbroek

    @Hendrik: hoe verklaar je de stijging van 16% in de oplage van Spits en Metro dan? Veel jongeren die deze kranten lezen….

    @Marco: heb je ergens het originele rapport kunnen opduikelen? Ik heb het bedrijf gemaild, maar die geven niet thuis…


    29 november 2005 om 14:40
    justien

    en dan spreken we nog niet over het succes van Kidsweek…


    29 november 2005 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!