Internet verandert ons dagelijks leven

30 juli 2007, 08:08

Internet verandert het leven van Nederlanders drastisch en is sterk geïntegreerd in dagelijkse activiteiten. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok/Netpanel, in opdracht van de Postbank. Voor het onderzoek werden 1185 respondenten ondervraagd.

Informatie zoeken (91 procent), internetbankieren (89 procent) en het lezen van nieuws (80 procent) vormen de top drie van activiteiten die Nederlanders op internet uitvoeren. ‘De computer is populair als snelheid en gemak belangrijk zijn, wanneer menselijk contact essentieel is blijft de impact van het net beperkt,’ schrijft Spits vandaag op de voorpagina naar aanleiding van het onderzoek: ‘Dagelijkse besognes verlopen vooral via het World Wide Web’ (pdf).

Van de ondervraagden doet dus 89 procent aan internetbankieren, 15 procent koopt wel eens wat via Marktplaats en Speurders. 25 procent van de ondervraagden plant een route via het internet.

Nieuws op papier en digitaal

Een ander interessant resultaat uit het onderzoek is de houding van respondenten tegenover de krant. Iets meer dan de helft (52 procent) neemt het nieuws net zo lief via het web tot zich als via een papieren krant. Maar: het lezen van een papieren krant wordt als meer ontspannend ervaren. En de krant blijf een belangrijk onderdeel in het ochtend- en avondritueel. Boven de 50 kiest tweederde van de proefpersonen voor de papieren krant, onder de 40 is dat eenderde.

Reizen en online shoppen

60 procent van de ondervraagden boekt wel eens een reis via internet. Vooral het gemak, het vergelijken van de prijzen en de mogelijkheid tot snel boeken worden als prettig ervaren. Ook online shoppen wint terrein. Maar ‘echt’ winkelen heeft nog steeds de voorkeur. Voor 22 procent is de gezelligheid van dit ‘echte winkelen’ heel belangrijk.

Internetbankieren

De Postbank heeft dit onderzoek natuurlijk niet voor niets uit laten voeren. Heel slim hebben ze ongeveer ieder onderzoeksresultaat weten toe te schrijven naar het gemak van internetbankieren. Dat is hier, en op de site dekrachtvaninternet.nl goed te zien.

En dat gaat ongeveer zo. ‘Een krant wordt maar een keer per dag gedrukt. Maar er is wel vaker dan een keer per dag nieuws. Uw bankafschriften worden maar een keer per maand gedrukt. Zou het niet handig zijn om vaker…’ Handig, heel handig.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Debbie B.

    Maar een nieuwe auto koop je niet zo gauw via het internet. Want dan draait het toch vaak om emotie (even de bekleding voelen, hoe zitten de stoelen etc)Terwijl ze vaak eerst op internet naar informatie zoeken.


    31 juli 2007 om 03:15
    thijm

    @ Debbie: emotie? How about high involvement buying en sociale status?


    31 juli 2007 om 04:57
    Bettina

    Laat de Postbank eerst zijn eigen internetbankieren goed en stabiel in de lucht houden voordat ze gaan pronken met het gemak. ALs er een bank is die zijn internetklanten tot wanhoop weet te brengen, dan is het wel de Postbank.


    31 juli 2007 om 05:46
    Rick van Dijk

    Als ik zeg: Ik heb de laatste The Kill Point gezien in de trein. Die was echt gaaf. Dan word ik nu nog voor gek verklaard.

    Maar zeg ik het over een jaar dan: 1. iedereen begrijpt het en 2. vinden ze het niet raar.

    En waar heb ik het nu over… Ik heb het over het feit dat men het raar vindt dat ik de laatste tv serie in de trein kijk op de momenten dat het mij uitkomt op mijn mobiel.


    31 juli 2007 om 12:01
    jancommandeur

    gaap


    31 juli 2007 om 17:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!