Innovatie in energie: inzicht in verbruik, Halloween in de huiskamer en ge-3D-printe zonnecellen

22 oktober 2015, 13:00

Welke innovaties spelen er momenteel in de energiemarkt? Onlangs was ik aanwezig bij de Eneco Innovation Day. In mijn verslag van dat event gaf ik aan uit te kijken naar meer tastbare voorbeelden hoe consumenten en bedrijven slim handen en voeten geven aan de energietransitie. Die wens werd deels vervuld tijdens een bijeenkomst van het innovatiepanel van een andere energiemaatschappij, NLE. Over afrekenen per seconde, immersive experience met verlichting en de potentie van 3D-printen. En over waarom de uitrol van de slimme thermostaat Nest verbazing mag wekken.

Energiegebruik: per seconde afrekenen

Het energieverbruik is voor veel huishoudens en bedrijven een black box. Een beter detailinzicht wordt mogelijk dankzij de oplossingen van de Twentse startup IPSUM Energy. IPSUM Energy ontwikkelde een algoritme om energieverbruik te ontrafelen tot op apparaat- of lampniveau. Elk apparaat heeft namelijk een ‘vingerafdruk’. Daarmee wordt het mogelijk om vast te stellen welke energieslurpers verantwoordelijk zijn voor het grootste verbruik, gemeten in kWh, euro’s of CO2.

Ook stelt IPSUM Energy energiebedrijven en afnemers in staat om energiegebruik per seconde te meten en daarmee ook per seconde af te rekenen. Bovendien wordt het daarbij volgens Peter de Bie van IPSUM Energy mogelijk om veel nauwkeuriger te bepalen wanneer apparatuur zoals koelkasten en droogmachines qua energieverbruik dusdanig inefficiënt worden dat het slimmer is ze te vervangen. Energieleveranciers als Nuon, NLE of Essent worden daarmee misschien de nieuwe, slimme Mediamarkts of Coolblues.

Halloween-effect in elke huiskamer

Een typisch Nederlands product, verlichting, is nooit uitontwikkeld. Gunter Blanckaert, digital marketing lead bij Philips Lighting, nam de NLE-innovatiepanelleden mee in de toegevoegde waarde van de Hue-oplossing voor draadloze verlichting. Hue is Philips’ draadloze verlichtingssysteem en past daarnaast ook een platform toe voor open innovatie.

Via HueLabs worden nieuwe oplossingen en ideeën in ‘bèta’ permanent getest. Per idee ontvangt men tenminste 200 antwoorden en suggesties vanuit de Hue user & developer community. Nieuwe toepassingen van verlichting vinden zo hun weg naar de eindgebruiker en variëren van aanwezigheidsimulatie tot en met immersive experience en beleving. In die laatste categorie valt bijvoorbeeld de toepassing door SyFy – een kabeltelevisiekanaal in de VS gespecialiseerd in sciencefiction en horror – op de serie 12Monkeys. Bij het bekijken van deze horrorfilms transformeert je volledige woon- of slaapkamer qua verlichting en geluid in een Halloween-achtige omgeving.

3D-vernieuwing in energieland

Nanning de Jong van 3Dwergen waarschuwt het innovatiepanel dat de 3D-printer zometeen wordt aangezet en “voor nogal wat herrie kan zorgen”. Het lawaai valt overigens reuze mee, de toepassingen van 3D blijken voor veel deelnemers vooral een eye-opener.

3D-printing maakt het mogelijk om bij niet-massaproductie (lees: minder dan 1.000 stuks) het verschil te maken. 3D-printing wordt meestal geassocieerd met een toepassing in kunststof. De Jong maakt duidelijk dat dezelfde industriële poeder- en lasergebaseerde techniek ook van toepassing is op staal en titanium. Je kunt zelfs 3D printen in chocola(!). Toepassingen van 3D-printing zijn bekend bij de productie van onderdelen voor de luchtvaartindustrie, gezondheidszorg (kaak, kraakbeen), auto-industrie en woningbouw: in China is recent een complete woning via 3D-printing in elkaar gezet.

Los van het 3D-printen van collega’s in miniatuurformaat als ‘visitekaartje 3.0’, zijn de toepassingen in de energiemarkt divers. Voorbeelden variëren van 3D-geprinte prototypen van reactoronderdelen en gasbranders die een efficiëntere en slimmere vorm kunnen hebben en daardoor energie besparen, tot onderdelen in de bouw, waarbij groeven voor de kabels en leidingen al zijn voorbereid. Wil je de kinderkamer voorzien van unieke, gepersonaliseerde lichtschakelaars met de favoriete figuren van je zoon of dochter? De 3D-printer maakt ze. De toepassing van 3D-printing voor solar-toepassingen zoals in de USA (zie onderstaande video) lijkt binnen handbereik. In de Sahara is zonlicht al toegepast om direct te 3D-printen.

Geen warm Rotterdams nest voor Nest

Mede-oprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij Harald Swinkels onderstreepte in zijn presentatie dat de samenwerking met Googles Nest vrij snel werd afgebroken. Google stelde namelijk als voorwaarde dat alle klantdata eigendom zouden worden van de zoekmachinegigant.

Meerdere energiebedrijven in Europa rollen momenteel vol enthousiasme de slimme thermostaat uit. “Onbegrijpelijk”, aldus Swinkels, want ze bijten zichzelf daarmee vroeg of later in hun eigen staart. In eigen huis ontwikkelde NLE daarom de Anna inclusief de Anna-app.

Ruim baan voor de techneuten

“Het is makkelijker voor een techneut om marketeer te worden dan andersom”, aldus Swinkels. Techneuten hebben volgens de bedrijfseconoom en marketeer Swinkels de toekomst, zo hield hij het innovatiepanel voor. Dit panel bestaat landelijk uit ruim 5.000 leden, in deze sessie vertegenwoordigd door ruim vijftig vooral hightech, senior mannen.

NLE ziet zichzelf primair als een retailer, niet als een energiebedrijf. Waarmee het bedrijf over 10 jaar zijn geld verdient, weet Swinkels niet. Juist doordat de energiemarkt fors in beweging blijft en de nadruk steeds meer verschuift naar decentrale energieopwekking, weet de mede-oprichter niet hoe NLE over tien jaar geld verdient. Wel wil men ‘meer technisch’ worden, bijvoorbeeld door te investeren in nieuwe technologie als de slimme thermostaat en de ontwikkeling van de Anna-app. Hierin zit nog een forse uitdaging, gezien de recent nog negatieve net promoter score (NPS) en talloze klachten op sociale media. En dat beseft Swinkels terdege: “Hoe kunnen we effectief de uitdager in de energiemarkt zijn, als klanten niet van je houden?”

Naast het innovatiepanel van klanten heeft de Nederlandse Energie Maatschappij ook een informele, doorlopende uitwisseling met het eveneens Rotterdamse bedrijf Coolblue. De oprichters van NLE en Coolblue beseften enige tijd geleden dat zij sterk zijn in respectievelijk hun datagedreven aanpak en hun klantfocus: aspecten die bij de ander onderontwikkeld bleken. Door hun mensen regelmatig bij elkaar in de keuken te laten kijken, vindt een uitruil van kennis, ervaring en ideeën plaats. Dat is goed voor allebei.

Zouden niet veel meer bedrijven en instellingen zo’n open vorm van vernieuwing en uitruil moeten omarmen?

Paul Hassels Mönning
managing partner bij dutchmarq

B2B hands-on strateeg in digitale marketing & sales en klantpsychologie. Oprichter dutchmarq. Ruim 25 jaar ervaring in marketing/sales/technology in professionele dienstverlening, ICT, duurzaamheid en energie. Interesses: inbound marketing & sales, BD, CSR. Auteur Brainbound Marketing, nieuwe online verkoopstrategieën in b2b. Trainer in oa B2B marketing & sales alignment, inbound marketing & sales en social selling: zie B2B Sales Academy.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!