Hoeveel is Twitter eigenlijk waard?

Hoeveel is Twitter eigenlijk waard?

Drie weken na de aankondiging heeft Twitter deze week een publiek verzoek tot een beursgang (pdf) ingediend. Voor het eerst sinds de oprichting in maart 2006 hebben we daarmee inzicht in de gebruik- en omzetcijfers van één van de meest populaire sociale media diensten van dit moment. Voor de liefhebber een samenvatting van de relevante feiten en cijfers.

Geschiedenis van Twitter

Twitter is opgericht in maart 2006 door Obvious Corp, een bedrijf uit San Francisco, California. Twitter (toen nog twttr) is begonnen als een onderzoeksproject van Noah Glass en Jack Dorsey en kwam voor het eerst beschikbaar in juli 2006. Het Twitter-projectteam waartoe inmiddels ook Evan Williams en Biz Stone behoorden, won de South by Southwest Web Award van maart 2007. Inmiddels telt het bedrijf zo’n 2.000 medewerkers, een toename van meer dan 1.800 medewerkers ten opzichte van 1 januari 2010.

Geschiedenis van Twitter (zie de gehele geschiedenis op Mashable)

Het gebruik van Twitter

Vanuit Marketingfacts rapporteerden we al in augustus dat er inmiddels meer dan 1,5 miljard accounts zijn geregistreerd bij Twitter. Uit de prospectus blijkt dat Twitter in juni van dit jaar 218 miljoen actieve gebruikers per maand of monthly active users (MAU’s) telt, een groei van 44 procent ten opzichte van een jaar eerder. Per dag registreert Twitter ongeveer 100 miljoen gebruikers die met elkaar ruim 500 miljoen tweets versturen. Sinds de start zijn er meer dan 300 miljard tweets verstuurd. Ongeveer 75 procent van het Twitter-gebruik verloopt via mobiel (tablet of smartphone). De gebruikcijfers laten een afname in groei zien in landen als de VS.

Twitter kent vele memorabele momenten, maar de tweet van Jānis Krūms op 15 januari 2009 waarin hij een foto deelt van een gecrasht vliegtuig op de Hudson River in New York wordt door velen gezien als de definitieve doorbraak van Twitter bij het grote publiek. Krūms was met dit bericht 15 minuten eerder dan alle andere media. Een tweet die expliciet wordt genoemd in de prospectus is de Four more years’-tweet van Barack Obama op 7 november 2012. Deze tweet is bijna 800.000 keer geretweet en naar schatting meer dan 25 miljoen keer bekeken.

Het verdienmodel van Twitter

Twitter begint pas in 2010 met serieus werk te maken van het verdienmodel, dat vooral bestaat uit advertenties in de tijdlijn en zoekresultaten van gebruikers. Vanaf april 2010 zien we verschillende advertentievormen voorbij komen, van promoted tweets in search tot promoted trends en promoted accounts. De omzet van Twitter neemt van bijna 30 miljoen dollar in 2010 toe tot 317 miljoen dollar in 2012. In het eerste halfjaar van 2013 bracht Twitter 254 miljoen dollar op. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 122 miljoen dollar in de eerste helft van 2012. Daarmee lijkt het bedrijf af te stevenen op een omzet van 600 miljoen dollar in 2013; daarvan komt 65 procent via mobiele advertenties.

Een belangrijk criterium voor beursanalisten is de gemiddelde opbrengst per gebruiker of average revenue per user (ARPU). Voor Facebook en LinkedIn zijn deze resp. 2,17 en 1,93 dollar per gebruiker, aldus Bloomberg. In de prospectus van Twitter vinden we deze helaas niet terug. Daarentegen komt Twitter wel met cijfers over het aantal timeline views per gebruiker en de gemiddelde opbrengsten per 1.000 timeline views. Zo registreert Twitter in het tweede kwartaal van 2013 ruim 150 miljard timeline views met een gemiddelde opbrengst van 0,80 dollar per 1.000 timeline views.

Uitgaande van de 218 miljoen actieve gebruikers per maand, komt qz.com tot een berekening van een gemiddelde opbrengst per gebruiker van 0,55 dollar, ruim onder de gemiddelde opbrengsten per gebruiker van Facebook en LinkedIn. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Twitter enerzijds met afwijkende advertentievormen werkt en anderzijds nog lang niet vol inzet op (nieuwe) advertentiemogelijkheden. Verder lag de commerciële focus van Twitter vooral op de thuismarkt, waardoor 75 procent van de omzet is gerealiseerd in de VS.

Twitter maakt nog geen winst

Ondanks de miljoenenomzet maakt Twitter nog steeds geen winst. Sterker nog, vanaf de start in 2006 heeft het bedrijf een totaal verlies opgebouwd van bijna 419 miljoen dollar en kan het bestaan dankzij private investeringen van in totaal 759 miljoen dollar. In het eerste halfjaar van 2013 zijn de totale kosten van Twitter ruim 316 miljoen dollar, waarvan 112 miljoen dollar gaat naar research & development en bijna 80 miljoen dollar naar marketing & sales. Naar verwachting zullen de kosten voor Twitter dit jaar uitkomen op 750 miljoen dollar en daarmee het nettoverlies op ongeveer 150 miljoen dollar.

Veel beursanalisten maken graag de vergelijking met de beursgang van andere techbedrijven (zie bijvoorbeeld ibtimes.com). Zo is Twitter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn, verliesgevend op het moment dat het naar de beurs gaat. Ook als we kijken naar de omzet- en winstgevendheid per medewerker, of zoals eerder per aktieve gebruiker, dan scoort Twitter slecht. Toch is de algemene teneur dat Twitter de beursgang beter aanpakt dan zijn voorgangers. Zo beschrijft Twitter in de prospectus de mogelijke risico’s van tegenvallende groeicijfers voor wat betreft gebruik en advertentie-inkomsten, benoemt het de risico’s van eventueel vertrek van topmanagement na de beursgang en gaat het heel bescheiden te werk als het gaat om de waardering van het aandeel.

Hoeveel is Twitter waard?

De cruciale vraag is nu hoeveel het bedrijf waard is bij de geschetste stand van zaken. Nu heeft Twitter in de afgelopen jaren al ‘aandelen’ uitgegeven aan private investeerders. Eind juni stonden ongeveer 472 miljoen aandelen uit onder 704 aandeelhouders, dit is exclusief de ongeveer 145 miljoen aandelen die zijn gereserveerd voor management en medewerkers. De waardering was op dat moment 17 dollar per aandeel waarmee de totale waarde van Twitter zou uitkomen op ongeveer 10 miljard dollar.

Bij de beursgang, die naar verwachting zal plaatsvinden vóór 28 november (Thanksgiving), verwacht men met een deel van de aandelen 1 miljard dollar (736 miljoen euro) op te halen. Afhankelijk van de waardering van de belegger, waarbij men verwacht dat deze tussen de 17 en 30 dollar per aandeel zal liggen, komt de totale waardering voor Twitter uit op een bedrag tussen de 10 en 20 miljard dollar. Het zal duidelijk zijn dat na de beursgang de VS weer een aantal miljonairs rijker is!

Credits afbeelding: David Blaikie (CC)


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ik lees via @hermaniak net een artikel op CNET over SPAM-accounts op Twitter wat wel een mooie toevoeging is op je stuk:

    "But Twitter knows that to attract advertisers, and to get the maximum advertising value it can, it has to clean up the service and convince marketers that they are reaching humans.

    And that's why Twitter has been actively working to purge such accounts from the service. In its IPO filing, the company noted that, "We are continually seeking to improve our ability to estimate the total number of spam accounts and eliminate them from the calculation of our active users."

    In addition, Twitter said that, "We made an improvement in our spam detection capabilities in the second quarter of 2013 and suspended a large number of accounts. [And] spam accounts that we have identified are not included in the active user numbers presented" in the S-1.
    "

    geplaatst op
  • Fijn artikel, mooi compact samengevat zo! Laat Twitter ook ergens in het document weten hoeveel van de 218 miljoen actieve accounts, bedrijfs-accounts zijn?

    geplaatst op
  • @Danny: dank, mooie aanvulling inderdaad!

    @Dave: helaas geen profieldetails nog over de 218 miljoen maandelijks aktieve gebruikers. Wellicht dat we dat de komende maanden nog krijgen. Dit was pas het eerste document dat is aangeleverd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.