Het nieuws is overal, maar van wie wil je het horen? - interview met Willem Albert Bol

Het nieuws is overal, maar van wie wil je het horen? - interview met Willem Albert Bol

Willem Albert Bol van De Persgroep blijkt een aimabele spraakwaterval, die aan één vraag genoeg heeft om dit hele artikel te vullen. Dat belooft wat op 19 november op het podium van inct.spiratie 2014.

Deze blogpost is geschreven door David Huijzer, uitgever/hoofdredacteur van inct.

Bol is volgens eigen zeggen al zestien jaar een ‘commercieel dier’. Hij begon zijn carrière in 1998 in de media bij VNU/Sanoma waar hij "een gezonde tik van de molen mee heeft gekregen als gaat om media". Daarna stapte hij over naar de bureauzijde, naar TBWA\. Het bureau wilde met hem de mediakant weer meer naar binnen halen en zodoende meer grip krijgen op het communicatieproces. Na de ervaringen aan de media- en de bureauzijde kwam bijna onvermijdelijk de adverteerderskant, bij Vodafone. "Zo heb ik aan drie zijden van dezelfde tafel gezeten."

Via een headhunter werd hem gevraagd of hij interesse had in een baan bij De Persgroep. Daar was men op zoek naar iemand die schwung kon toevoegen aan de commerciële kant van het uitgeven. "Ik stond eerst best sceptisch tegenover het verzoek, ook ik had mijn vooroordelen. Echter, in de gesprekken voelde ik de passie van de nieuwsmerken. Het maakte de cirkel ook wel mooi rond, ik was weer terug bij het begin: aan de mediakant." Daarnaast was de ambitie en sfeer bij De Persgroep zodanig dat Willem Albert Bol zich graag liet overtuigen en dus stapte hij in maart 2014 over.

Marktperceptie

Bol is als marketingmanager advertising verantwoordelijk voor de perceptie van de merken van De Persgroep op b2b-markt: "De markt moet ons leren kennen. De kranten kennen ze goed, maar onze leidende digitale posities vergeet men. De markt kent nu.nl en telegraaf.nl, maar wij (De Persgroep) zitten ook in die digitale top. De perceptie van de markt moet dus veranderen."

"Bij De Persgroep praten we niet over kranten, maar over nieuwsmerken. De magazines die we bij de kranten publiceren en de online en mobiele sites zijn echt heel groot. Daar staat bijna niemand bij stil."

"We moeten vooral duidelijk maken welke rol we spelen. Er is namelijk één ding dat we kunnen claimen en dat is aandacht. Het blijkt dat de consument heel veel aandacht voor nieuws heeft. Wij kunnen de mensen de hele dag bereiken. Nieuws wordt gedurende een dag op meerdere momenten geconsumeerd en wij bewegen daarin mee. Nu is het onze taak om dat waardevol te maken voor onze relaties. Daarom bekijken we alle elementen opnieuw, ook onze prijsstrategie, zodat er weer een fair price ontstaat."

Wij kunnen de mensen de hele dag bereiken

De proposities en producten die door de afdeling advertising worden aangeboden, zijn vernieuwd. "Wij moeten naar de klant willen luisteren en niet de hele tijd zenden en over onszelf praten. De klant wil gehoord en begrepen worden."

Toekomst voor nieuwsmedia

"Ook het concurrentieveld verandert, in onze ogen. RTL Nieuws, RTL Z, Twitter, teletekst en Facebook strijden mee om aandacht. Anderzijds zijn dat voor ons ook aanjagers van nieuwe fans. Slechts 19 procent van de bezoekers van onze sites leest ook de krant. 80 procent is geen vaste lezer, die komen ook binnen via andere nieuwsmerken. De uitdaging daarbij blijft: hoe verdienen wij aan de digitale groei?"

"Kranten sterven uit, zeggen veel mensen. Verre van waar", stelt Bol. "Dat verhaal hebben we niet goed verteld. Wij innoveren continu, ook op print. Daarbij helpt het dat De Persgroep winstgevend is, wij kunnen het."

"De consument is hongerig naar nieuws, maar je hebt als nieuwsmerk niet meer de unieke aandacht. Wat wel opvallend is, is dat de traditionele krant vaak de basis is voor wat er bijvoorbeeld in talkshows of op de sociale media besproken wordt. Daarmee is ook de stelling dat de sociale media de doodssteek zouden zijn voor nieuwsmedia ontkracht. Het tegenovergestelde is juist waar: sociale media verspreiden onze content en brengen traffic naar de ‘long copy’."

"De druk op onze oplages is dus slechts de helft van de waarheid, want digitaal groeit wel en vrij exponentieel. Veel van onze inspanningen zijn erop gericht om onze groei te ‘monetizen’. Daar zal ik op 19 november meer over vertellen."

Korting voor lezers Marketingfacts

inct.spiratie vindt plaats op 19 november 2014 in Zonheuvel in Doorn. En dankzij het partnership tussen Inct en Marketingfacts voor dit bijzondere kennisevent, krijg jij als lezer/bezoeker van Marketingfacts 30 procent korting. Als je je aanmeldt met de actiecode mf14 betaal je geen € 499, maar slechts € 349,30!

Gratis naar inct.spiratie 2014?

En misschien ga je dan zelfs wel gratis naar het event, want onder de aanmelders met de code mf14 verloten we 2 vrijkaarten. Na je aanmelding is het dus handig om even te wachten met de betaling: een week voor het congres (op 12 november dus) maken we bekend wie er gratis naar dit event mag komen!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.