Het grote mediajaaroverzicht: alle highlights van 2016

Het grote mediajaaroverzicht: alle highlights van 2016

Ach ja, 2016. Er wordt nu al vaak geclaimd dat we dit jaar maar beter snel kunnen vergeten. En als je kijkt naar het wereldnieuws, is dat misschien wel zo. Maar in de media is toch ook genoeg interessants gebeurd, zo blijkt uit onderstaand overzicht. Het is een samenvatting van al het nieuws dat wij vanuit Adfactor verzamelen in een wekelijkse 'wat mij opviel in de media'-blogpost. Dus lees en klik mee en zie dat er in ons vakgebied genoeg lichtpuntjes waren dit jaar.

Januari

Februari

  • Emoties zijn de drijvende kracht achter reclame en onze aankoopbeslissingen. Weten waarom?
  • Twitter maakte bekend dat het zijn tijdlijn gaat veranderen. Stond eerst altijd de meest recente tweet bovenaan, staan binnenkort de belangrijkste tweets bovenaan, zie Marketingonline voor meer informatie.
  • Coosto ontwikkelde een tool die PR-waarde toekent aan ieder online artikel. Goede ontwikkeling, maar of die waardering wel realistisch is zijn de meningen over verdeeld. Volg de discussie op Emerce.nl.
  • Snapchat is hot! Zes voorbeelden van mooie snapchatcampagnes.
  • Inhakend op het faillissement van V&D en andere retail winkels, geeft Marketingfacts.nl tips om met online strategie consumenten de fysieke winkel in te trekken.
  • Eindelijk kunnen we ook andere emoties uiten op Facebookposts! De leukste inhakers vind je op DutchCowboys en Mashable legt ons uit hoe je de nieuwe Facebook reacties kunt gebruiken zonder al je vrienden pissig te maken. 
  • Betalen met een selfie of vingerdruk, hoe gemakkelijk is dat?
  • De remedie tegen adblockers: advertenties als content. Emerce legt ons uit waarom

Maart

  • Hoe breng je een merk onder de aandacht? Deze vraag beantwoordt collega Jasper Oelers in een tof artikel op LinkedIn.
  • Facebook introduceert Facebook Live, de nieuwe functie om te livestreamen met je Facebook-account. iCulture legt uit hoe het werkt.
  • Instagram heeft een nieuw algoritme. Wat betekent dat voor de contentmarketing? Adformatie licht toe. 
  • Emerce: de Europese markt voor 'programmatic video' explodeert en wordt substantieel.
  • Hiep, hiep, hoera: Twitter is 10 jaar! Wat gaat de tijd toch snel. 

April

  • 1 april! DutchCowboys zet de leukste grappen op een rijtje die gemaakt zijn door bedrijven. De Tompouce deodorant van de HEMA, de Space reep van Tony’s Chocolonely en Mark Zuckerberg x H&M zijn een paar voorbeelden. 
  • De digitale advertentiemarkt is in tien jaar tijd vertienvoudigd naar 1,5 miljard euro. Mobile advertising is de sterkste groeier met 51 procent. Je leest er meer over op Adformatie
  • Grote ophef onder Instagramgebruikers: Instagram zou deze week starten met een nieuwe feed die gebaseerd is op foto’s met meeste likes. Na alle ophef heeft Instagram besloten te wachten met de nieuwe update.
  • Samsung lanceert een campagne met het slechtste Instagram-account ooit om de nieuwe S7 onder de aandacht te brengen.
  • Interessant artikel over het effect van disclosures bij native advertising.
  • WhatsApp inzetten als communicatiemiddel? Deze merken gingen je voor.
  • In dit artikel lees je hoe online sporen jou kunnen helpen de customer journey van de consument te reconstrueren.
  • Tieners love Snapchat en dat is nadelig voor Instagram.  

Mei

  • Doelgroepspecifieke advertenties hebben positieve invloed op de kijkbaarheid van TV. Waarom? Adweek weet het antwoord.
  • Goed nieuws! Het adblock-gebruik in Nederland is iets afgenomen, zo meldt IAB Nederland
  • In Europa zijn de mediabudgetten van afgelopen jaar voor online voor het eerst hoger dan TV. Bekijk hier de cijfers.
  • TMG neemt de Amsterdam Fashion week over. Erg interessante ontwikkeling. Quote van TMG: “Veel mediamerken beginnen een evenement om hun lezers en volgers unieke belevingen te geven, wij draaien dit proces hier om: Fashionweek als event krijgt een eigen mediamerk.” De bladendokter schreef er een mooi stuk over. 
  • Why ambitious content is the only content that matters. Content is een krachtig middel om mensen te engagen wanneer je creativiteit, lef en ambitie toont.
  • Augmented reality komt eraan. Deze fantastische video laat zien hoe dit eruit komt te zien als we hierin doorslaan. Lees er hier meer over.
  • Grote ontwikkelingen op de Google resultatenpagina: AdWords-tekstadvertenties worden 50 procent groter.        
  • Visuele content krijgt 94 procent meer views dan content zonder relevant beeldmateriaal, blijkt uit onderzoek. Marketingtribune toont de cijfers.

Juni

  • Webwinkels nemen het design van Tinder over. Emerce legt uit waarom.
  • Met een Nissan 370Z 300 donuts 'toppen' met 1.400 kilo sprinkles - omdat het kan. Check de video hieronder en lees het artikel op Mashable
  • Foodbloggers zijn mateloos populair. Hoe komt dat? Vier redenen waarom een foodblogger een perfect marketingkanaal is voor merken. 
  • Is het bereiken van de jongere doelgroep via TV nu écht verleden tijd? Adformatie praat erover. 
  • Als het op Facebook staat, is het waar … 36 procent van Nederlandse jongeren gebruiken social media als primaire nieuwsbron. 88 procent laat daarbij betaalde artikelen links liggen, zo stelt de Volkskrant
  • Adfactor is een 'bloggershuis', maar in dit bloggershuis kun je ook nog eens lekker blijven slapen: branding met een branding
  • Hoe werkt Snapchat eigenlijk? Marketingfacts geeft een snelle les voor de beginners onder ons. 
  • Er gaat zo nu en dan weleens iets fout, zowel bij merken als bij influencers. Digiday laat een paar mooie voorbeelden zien. 

Juli

  • Native advertising zorgt voor het beste resultaat op het gebied van online adverteren. Lees het onderzoek van BI Intelligence voor meer informatie en insights uit het Native Ad Report.
  • Dit is waarom influencer marketing werkt! Must read
  • Pokémon Go is razend populair! Er gaan al geruchten dat het straks mogelijk is om locaties te sponsoren. Dat wordt booming business.
  • Wanneer is een 360-gradenvideo van toegevoegde waarde? Op Marketingfacts vind je 4 redenen om het in te zetten. 

  • Emerce: de Nederlandse consument gaat steeds meer uitgesteld en online tv kijken. 
  • Adweek: blijkbaar werpt virtual reality marketing zijn vruchten af. Merken die virtual reality marketing inzetten, worden vaker gekocht door consumenten.
  • Check jij ook meteen je mobiel als je wakker wordt? Driekwart van de Nederlandse vrouwen checkt haar mobiel in de ochtend. Op Marketingtribune alle cijfers.
  • Goed nieuws: de wereldberoemde Ice Bucket Challenge werpt zijn vruchten af. Door het extra geld dat is ingezameld voor het onderzoek, zijn er al twee nieuwe ALS-genen ontdekt. Lees op DutchCowboys meer over dit succes.

Augustus

  • Instagram lanceerde een nieuwe functie: Instagram Stories. Wat is het en nog belangrijker: wat is eigenlijk het verschil met de Snapchat Stories? Emerce durft zelfs te beweren dat Instagram het beter doet dan Snapchat. 
  • Twitter lanceert nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Adformatie gaat in op de details. 
  • Pokémon Go zorgt voor inspiratie bij adverteerders. Viral van de week: Pokémon Revenge
  • De beste ideeën schieten vaak onverwachts binnen, maar waarom juist dan? Lees op Marketingfacts hoe deze ‘aha!’-momenten tot stand komen.
  • Tenzij je met een tiener woont, heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord van Musical.ly. Deze app is onder jongeren super hot en dat is terug te zien aan de 10 miljoen actieve gebruikers per dag. Benieuwd wat je met deze app kan? Lees het op iCulture.  
  • Dat millennials geen nieuws consumeren is onzin. NRC schreef een artikel over de verandering in het mediagedrag van jongeren en hoe je nieuws serveert die zij wel consumeren.
  • Hoe genereer je verkoop met behulp van influencer marketing? Lees het op Digital marketing magazine.
  • "Het gaat niet om de naam, maar om de connectie." Digiday schreef een artikel over wat bedrijven leerden van en over het inzetten van influencer marketing.

September

  • Video, het is niet meer weg te denken op social media. Zowel lange als korte video's. Maar wat is eigenlijk de ideale lengte video? Frankwatching doet een boekje open.
  • Contentmarketing op Snapchat, Instagram Stories en LinkedIn Pulse: wat is de beste manier? Check het op Emerce.   
  • 7 trends die influencer marketing drastisch gaan veranderen. Daar zijn we benieuwd naar!
  • Inzichten over mobiel die geen marketeer mag missen: check it out op Frankwatching.
  • Marketing online: digital advertising is goed voor liefst 68 procent van websitetraffic in Europa. 
  • De nieuwe privacy-update van Whatsapp heeft voor een hoop commotie gezorgd. Maar is het wel terecht dat we ons allemaal zo druk maken? Lees het op Adformatie.nl.
  • De commotie rondom WhatsApp is natuurlijk het ideale moment voor Google om de nieuwe chat-app ‘Allo’ te lanceren. Sinds afgelopen week is deze app te downloaden. Hoe Allo denkt Whatsapp te gaan verslaan? Lees het op NU.nl.
  • Snapchat-advertising is 'in'! Afgelopen week nam Kakhiel het account van Domino’s over en dit zorgde voor hilarische snaps.

​Oktober

  • Wat waren de beste brand activations van september? Adformatie heeft ze voor je op een rijtje gezet.
  • Hoe breng je een product voor kinderen onder de aandacht bij de doelgroep? Juist ja, door de kinderen zelf aan het woord te laten. Haribo maakt een campagne waarin ze kinderen laten vertellen wat zij van de snoepjes vinden.
  • Strengere reclameregels voor vloggers? Lees hier waarom dit volgens Adformatie juist goed is.
  • Na het debat tussen de Amerikaanse presidentskandidaten Clinton en Trump was niet alleen het debat zelf wereldnieuws, maar ook het LuckyTV-filmpje waarin Clinton en Trump het duet ‘Time of my Life’ zingen ging viral.
  • Bereik is niet de enige manier om het resultaat van influencermarketing te meten: lees hier welke metrics ook van belang zijn voor het meten van een succesvolle influencercampagne.
  • ​De grootste overname in jaren in medialand: 85.000.000.000 dollar. Dit is het bedrag dat telecomgigant AT&T betaalde voor Time Warner (HBO, CNN, Warner Bros.). AT&T zegt dat de twee bedrijven elkaar kunnen versterken, doordat steeds meer mensen video's kijken op mobiele apparaten. "De toekomst van video ligt bij mobiele systemen en de toekomst van mobiele apparaten betekent meer video's.'' Wij zijn het hier helemaal mee eens: check hier onze formaten voor vertical video.
  • Twitter lijkt een zinkend schip: het bedrijf ontslaat wederom 350 man.
  • De NBA begint met het uitzenden van VR-sportwedstrijden. Daar kan de Eredivisie nog wat van leren!

November

  • Marketingfacts schreef een maand lang over influencer marketing. Zij bundelden alle artikelen en maakte er een interessante Special van. 
  • Het kwartje is gevallen bij Instagram: binnenkort kan er eindelijk geshopt worden via de app.
  • Facebook bevestigde dat het tijdelijk stopt met het gebruik van WhatsApp-data.
  • Over hypes gesproken: sta jij al stil bij de nieuwste hype?
  • De ultieme snapchatbeleving heb je tegenwoordig met de Snapchat Spectacles.
  • Nemen emoji’s onze online taal over? Je kunt nu in ieder geval wel emoji-domeinen kopen.
  • Op Adformatie: Albert Heijn voor vierde keer op rij nummer 1 in de merken top 40!
  • Benieuwd naar de trends op het gebied van online marketing in 2017? Dit zijn dé 7 trends volgens het blog Brandpit.

December

Credits afbeelding: Gert Altmann, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.