Help! Hoe kies ik met 2.000 aanbieders de beste marketingtools?!

Help! Hoe kies ik met 2.000 aanbieders de beste marketingtools?!

Het aanbod van technologie voor marketeers is enorm. Daarin zit nu ook juist nét het probleem. Want wat moet je in hemelsnaam kiezen, nu er 2.000 aanbieders van marketingtechnologie (martech) zijn, verspreid over zo’n 40 categorieën?

Aanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo telde Scott Brinker, die het relatief jonge martech-landschap jaarlijks in kaart brengt, in 2014 nog 947 aanbieders, maar kwam hij in 2015 al uit op 1.876. Van consolidatie lijkt voorlopig dus nog geen sprake. Om je te helpen bij het kiezen, geef ik je enkele tips, geïnspireerd op een webinar dat martechexpert Sander van der Blonk (CRUX Digital) onlangs gaf. 

Tip 1: doe navraag bij vakgenoten

Ga te rade bij andere marketeers en vraag naar hun ervaringen. Met welke tools werken zij? En zijn ze daar tevreden over? Dit soort peerreviews zijn heel waardevol. Maar let op: hun situatie is niet de jouwe. Als een tool in het bedrijf en de branche van je vakgenoot goed werkt, betekent dat niet automatisch dat dit ook voor jou geldt. Schat de input van een vakgenoot dus op de juiste waarde.

Tip 2: doe navraag bij autoriteiten

Naast vakgenoten kun je altijd consultancygoeroes als Gartner en Forrester raadplegen. Zij onderzoeken martechaanbieders wereldwijd en brengen hun bevindingen jaarlijks uit in toonaangevende rapporten als Gartner’s Magic Quadrant en The Forrester Wave. Maar ook bij deze tip geldt een voorbehoud: zij zijn het ook niet altijd met elkaar eens. Van deze route word je dus ook niet altijd wijzer.


Bron: Gartner

Tip 3: verlies je eigen organisatie niet uit het oog

Uit onderzoek blijkt dat 63 procent van de marketeers lang niet alle functionaliteiten van hun huidige software benutten. Dat komt vaak omdat er onvoldoende is nagedacht over de organisatorische impact die nieuwe software met zich meebrengt. Hier zit dus een leerpunt: focus je niet alleen op de selectie van een tool, maar denk ook goed na over de organisatorische aanpassingen die na aanschaf nodig zijn. Over welke competenties moeten degenen beschikken die met de tool gaan werken? En welke aanpassingen zijn er nodig in je IT-infrastructuur?

Tip 4: ga het ervaren

Om nieuwe software te selecteren, zetten we vaak RFI’s of RFP’s uit, zodat we de functionele eigenschappen van de in aanmerking komende producten van a tot z kunnen vergelijken. Maar dat leidt niet altijd tot de beste keuze. Want in veel tools zit een heel krachtige gedachte, die je alleen ontdekt door er simpelweg mee te werken. Ga daarom vrij snel met 2 à 3 leveranciers om tafel zitten om een aantal pilots te draaien - ook al ben je nog niet 100 procent zeker. Zo zie je namelijk pas echt wat een product voor je doet. En let dan niet alleen op de behaalde resultaten, maar kijk ook naar de user interface en de mogelijke koppelingen met andere systemen.

Tip 5: voel vendors stevig aan de tand

Als je in gesprek gaat met een leverancier, vraag hem dan het hemd van het lijf, ook over minder sprankelende onderwerpen. Leveranciers zijn vaak geneigd om te praten over populaire thema’s als social en mobile, maar ook de wereld achter de aantrekkelijke voorkant is van belang. Vraag dus goed door op zaken als de inrichting van de workflow, de manier waarop API’s onderhouden worden, hoe er wordt omgegaan met security-issues, enzovoort.


Bron: Chief Martec

Tip 6: gebruik je verbeeldingskracht

Een voorspoedige toolselectie valt of staat met een zo concreet mogelijke beschrijving van wat je wilt. Dat is een open deur, maar daarom niet minder waar. Het is heel belangrijk om zo specifiek mogelijk te formuleren wat je zoekt. Dat is vaak lastig, omdat je met die gewenste situatie nog geen ervaring hebt. Maar als je eenmaal weet wat je wilt, dan volgt de juiste tool daar eigenlijk als vanzelf uit.

Tip 7: zoek de tool die het best past, niet die het best is

Dé beste tool bestaat niet. Ga daar dus ook niet naar op zoek. Of een tool goed is of niet, is heel afhankelijk van je eigen situatie. Zoek daarom dus niet een tool die het best ís, maar die het best pást. Helpt de tool bij het realiseren van je bedrijfs- en marketingdoelstellingen? Past de tool goed bij je bestaande IT-infrastructuur? Heb je een goede klik met de leverancier? En wegen de kosten op tegen de opbrengsten? Deze vragen helpen je om de best passende tool te vinden.

Veel succes!

Credits afbeelding: TiBine, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Hoi Rogier, dank voor je post, goede punten! Uit eigen ervaring wil ik er nog eentje toevoegen. Ik zou niet alleen kijken naar de daadwerkelijke tool maar ook naar de aanpak/visie van de partij die de tool maakt. Als die aanpak voor marketing automation passend is, dan is de kans dat een tool die die aanpak automatiseert ook de juiste dingen doet.

    geplaatst op
  • Prima overzicht. Aanvullend nog wat tips voor selectie en vergelijking van tools in dit Marketingfacts artikel uit 2011. Zelf betrokken geweest bij diverse selectierondes van (social media) tools. Ervaring dat het daadwerkelijk gebruiken van de tool in testfase nog weleens tot verrassende veranderingen in de shortlist kan zorgen. De prachtige verhalen van de verkopers zijn soms net even anders in de praktijk of de tool blijkt toch niet lekker te matchen met IT-systemen of interne processen of organisatie, zoals je in tip7 ook beschrijft.

    geplaatst op
  • Hoi Rogier, goede tips van Sander en waarheden als koeien. :) Behalve dan dat de realiteit ook vaak genoeg anders is, bedrijven hebben niet altijd de wil of resources om meerdere pilots te draaien. En als vendors echt aan de tand wil voelen, moet je haast meer van de tooling, techniek etc afweten dan de partij aan de andere kant van de tafel. Anders staat er zo maar een Man behind the curtain zoals Erik goed aangeeft.

    geplaatst op
  • Hoi Rogier, ik mis de business case.

    Voorts zou ik persoonlijk juist de leveranciers zo lang mogelijk buiten de deur houden. Focus juist (zoals je zelf ook schreef) op wat je doelstellingen zijn, draagvlak intern creeeren en vervolgens aan de hand van een scoring matrix vaststellen welke features echt belangrijk zijn. Leveranciers verblinden vaak de koper, software is naar mijn idee slechts een onderdeel van een succesvolle implementatie.

    geplaatst op
  • Dank voor jullie reacties!

    @Peter - Dat is inderdaad precies wat ik ook bedoelde met 'de gedachte achter de tool' (tip 4).
    @Erik - Helemaal eens. Bij het gebruik merk je of de tool echt past. Dat haal je niet uit Powerpoints.
    @ Jordie - Meerdere pilots tegelijk (of na elkaar) is inderdaad een andere aanpak en vereist meer resources. Toch mijns inziens aan te raden voor een goede selectie.
    @ Aldo - Eerst de business case, zeker! Zie ook mijn vorige artikel hierover: http://www.marketingfacts.nl/profiel/rapport/bezoekersprofielen-opbouwen-hoe-doe-je-dat-niet

    geplaatst op
  • Ik besteed zelf best veel tijd om nieuwe tools te proberen. De juiste tools kan je bedrijf maken, maar het is ook wel echt een investering in tijd en soms ook geld.

    Reviews lezen en rondvragen bij experts of op (online) discussiegroepen kan je zeker een stap in de goede richting helpen, maar zelf onderzoeken en uitproberen blijft vaak noodzakelijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.