Heb jij al een dataselfie?

20 februari 2017, 14:00

Dat we veel data achterlaten als we swipend en klikkend over het internet bewegen, weet iedereen. Welke data dat zijn en wat anderen (bedrijven, overheden, hackers) hiermee kunnen blijft voor veel mensen een abstract verhaal. Een blackbox waar je wat in stopt en waar wat uitkomt, wat daartussen gebeurt is onduidelijk. De dataselfie maakt dat deels inzichtelijk op basis van je activiteit op Facebook.

Ontwikkelaars Hang Do Thi Duc and Regina Flores Mir hebben een plugin voor Chrome ontwikkeld om gebruikers zelf te laten ervaren wat voor een digitale voetafdruk ze bij Facebook achterlaten.

De zogeheten Data Selfie plugin verzamelt onder meer de volgende data: wat je hebt geliked, op welke hyperlinks je hebt geklikt, wat je intikt, waar je naar kijkt en hoe lang je ergens naar kijkt. Deze data wordt vervolgens door de plugin gebruikt om met behulp van de ‘natural language processing capaciteiten’ van IBM Watson en de zelflerende algoritmes van Cambridge University een uniek profiel voor de desbetreffende gebruiker samen te stellen.

Met een eenvoudig dashboard kunnen gebruikers vervolgens zelf inzoomen op hun profiel. Het meest opzienbarende is dat uit je kijk- en klikgedrag ‘De Grote Vijf’-karaktertrekken van je persoonlijkheid zijn te herleiden: openheid, consciëntieusheid, extraversie, aangenaamheid en neuroticisme (OCEAN).

Na een week gebruik te maken van Data Selfie kan de kunstmatige intelligentie achter de tool al bepalen welke politieke voorkeur je hebt en of je gelovig bent of niet.

Koppel bovenstaande plugin aan de Facebookscanner van de Belgische ethische hacker Inti De Ceukelaire, waarmee het mogelijk is om een profiel van iemand, waarmee je niet eens bevriend bent volledig te bekijken en de schellen vallen van je ogen. Vul op Facebookscanner.com de naam van een bekend persoon in en je krijgt al de foto’s te zien waarin die persoon getagd is, zelfs statussen tot jaren terug, likes, reacties, plaatsen waar iemand is geweest.

Ook heb je toegang tot foto’s en berichten die iemand eerder heeft verborgen, omdat hij of zij niet wilde dat anderen deze zouden zien. “Zelfs geheime groepen waar je lid van bent, worden zomaar zichtbaar voor iedereen” zegt De Ceukelaire. Niets blijft meer privé: iedereen kan je hele Facebookprofiel inzien.

Is dit dan erg? Je hebt toch niets te verbergen? Ik vraag het mij af.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Romy

    Wauw!! Ben zo ontzettend gefacineerd met deze ontwikkelen en technologien, zo interessant wat er met deze data kan. Bedankt voor het delen! 🙂


    20 februari 2017 om 21:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!