Hallo domkop!

Hallo domkop!

In het streven naar puur interactie slaan sommige bedrijven helemaal door. Het leidt soms tot lachwekkende advertenties op social media. Blijkbaar vergeten tal van bedrijven nog keer op keer dat social media steeds meer beginnen te draaien om relevantie en waardevolle interactie. Ligt het aan ‘de marketeer’ (voor zover je kunt spreken van één marketeer)? Moeten we dan maar stoppen met socialmediamarketing? Of ligt het aan mensen die zich te weinig verdiepen (in de ontwikkelingen) op het gebied van social media en zichzelf hoger inschatten dan ‘de ontvanger’ van hun ‘boodschap’ (teiltje)? ‘Hallo domkop’, lijken die ‘zendmensen’ wel te denken. Mensen, ja. Want dit komt overal voor en niet enkel bij ‘de marketeer’. Het is tijd voor een nuance van de populaire publicaties van tegenwoordig en van één specifiek.

Hallo richtlijnen!

Eerst even een uitstapje naar Jumbo. De supermarkt levert leuke praktijkvoorbeelden en discussiepunten op voor bij adviesgesprekken over social media. De Hallo-zegger’ doet het met eigen content, stelt interactie centraal en vuurt veel (meerkeuze)vragen af op de achterban. De ABC’tjes, invuloefeningen en raadseltjes vliegen je om de oren en de fans doen graag mee. Lay's en Nutella net zo. Korte, prikkelende of leuke zinnetjes/vragen en een op interactie gerichte afbeelding, met een terugkerende en herkenbare huisstijl.

Bij Jumbo zijn het de consequent geel omcirkelde updates, die direct opvallen in de tijdlijn. Bij Nutella zien we regelmatig het chocoladekader terug. Naast de look wordt ook aan de inhoud gedacht. Het gesprek wordt opgezocht en dat gaat verder dan slechts de vraag in de update. Contentstrategie, socialmediastrategie, onder andere Jumbo heeft het. Het bedrijf van de vijf gele letters streelt het algoritme van Facebook qua interactie. De door sommige mensen uitgekotste richtlijnen en huisstijlhandboekjes worden nageleefd. En dat werkt – in dit geval althans - meestal wel prima. Voor de fans en voor Jumbo zelf. Is het dan allemaal zo rooskleurig?

Hallo schaar en lijm!

Nee, natuurlijk niet. Ook Jumbo kan nog voldoende leren. Zoals gezegd wordt het gesprek opgezocht, maar hierbij wordt soms meerdere malen de schaar en de lijm gebruikt. Zo is een ‘persoonlijke conversatie’ opeens een stuk minder persoonlijk. Onlangs had Jumbo de ‘Familie Fietsdagen’. Je kon een ‘selfiets’ plaatsen op Facebook en daarmee een unieke fietsmand (met naam naar keuze erop) winnen. De 25 winnaars kregen allemaal een ‘persoonlijke’ reactie op hun reactie met selfiets.

Dit was zo'n reactie:

"Hallo Erik, leuk dat je hebt meegedaan met de Jumbo Familie Fietsdagen! Aan de foto te zien hebben jullie een leuke dag gehad, bedankt voor de leuke inzending. Met jouw foto ben je één van de 25 winnaars: je hebt hiermee een persoonlijke fietsmand gewonnen! Van harte gefeliciteerd! Graag ontvangen we de volgende gegevens in een privébericht, zodat we je prijs kunnen versturen: naam, adres... (enzovoort)."

Ik snap dat de schaar verleidelijk is, want het scheelt veel werk. Alleen de schaar en de lijm laten altijd resten achter. Zo verminderen ze je geloofwaardigheid en zetten ze je neer als iemand die liever lui is. Waarom zou je je inspannen voor het domme volk? Het is bijzonder dat Jumbo bij elke winnaar aan de foto kon zien dat ze een leuke dag hadden gehad. Over ‘leuk’ gesproken: Jumbo noemde het ‘l-woord’ maar liefst drie keer in drie regels.

Hallo cupcake!

Soms maakt Jumbo de, door de fans vaak gewaardeerde, raadsels iets te makkelijk. De vier soorten cupcakes van Jumbo in de bijgevoegde afbeelding wegen niet even veel. Één soort is het zwaarst. De Jumbo-fans mogen raden welke. Nou is dit raadsel op zich al niet te moeilijk, maar Jumbo acht het ook nog nodig om een goede hint te geven. Zijn de fans soms achterlijk? Een greep uit de reacties:

  • "Jumbo heeft kennelijk niet veel op met de intelligentie van de gemiddelde FB'er."
  • "Hallo Jumbo! (zucht)... Meen je dat nou Jumbo? Mijn dochter van 4 weet het antwoord al... hebben jullie zo'n lage dunk van jullie klanten?"
  • "Volgens mij denkt jumbo dat al hun klanten nog naar Dora kijken."

Hallo nuance?

Nuance: het bovenstaande is nog geen ramp. Het is natuurlijk niet zo dat Jumbo haar fans als domkoppen beschouwt omdat ze (1) een keer de schaar en de lijm hebben gebruikt en (2) omdat ze een iets te simpele vraag stellen. Jumbo werkt graag met richtlijnen en vooralsnog pakt dat prima uit. Het zou wel wijs zijn om te waken voor ‘schijnpersoonlijkheid’ en ‘clownesque-iness’. Span je maximaal in voor je fan. Blijf geloofwaardig als serieuze speler. Ik noem hier bewust ‘nuance’, omdat ik dat mis in de populaire publicaties over social media die steeds vaker om de hoek komen kijken.

Onlangs haalde een prikkelende publicatie op het podium van Marketingfacts hoge kijkcijfers en een groot aantal reacties. Geen wonder met de betreffende titel, "Stop vandaag nog met socialmediamarketing," en de toon van de publicatie. In het artikel is bijvoorbeeld een verwijt richting de advertentiefocus van ‘de marketeer’, die klaarblijkelijk denkt dat 'ie met allemaal push-bare domkoppen te maken heeft. Door de toon van de publicatie lijkt de (overigens zeer gewaardeerde!) auteur in dezelfde valkuil te trappen: alsof hij wil zeggen dat de marketeers allemaal blinde domkoppen zijn.

Stop vandaag nog met social media marketing?

In het streven naar een betere wereld qua social media kun je een enkele keer doorslaan. Alsof een gum de gedachte om te relativeren en te nuanceren heeft weggewist. Een splitsing tussen marketeers en niet-marketeers? Ik zag vooral heel veel zwart en heel veel wit in de bewuste publicatie. Overhaaste generalisatie. Enkele punten uit publicatie:

  • Marketeers zien zichzelf vooral als adverteerders en willen dus ook overal advertenties op plakken.
  • Social media zijn prachtig, het is dus enorm jammer om te zien hoe ze door marketeers kapot worden gemaakt.
  • Niemand zit op je 'automated tweets' te wachten. Het is nu de tijd voor waardevolle echte-mensenlikes. En daar hebben we jullie voor nodig, de niet-marketeers.
  • Doe het wel op jouw manier, negeer de richtlijnen van je marketingcollega's. Ooit zullen ze begrijpen waarom het nodig was.

Gelukkig relativeerde de schrijver deze punten enigszins in de dialoog die ontstond na de publicatie, want ik schrok er in eerste instantie van. Het is bijzonder generaliserend. De ‘marketeer’ (bestaat die?) leek wel een domkop die niet weet hoe social media werkt. Zelfs een gele Pino werd er bij gehaald (ook wel weer grappig). De auteur was het eens met een stelling om social media weg te halen bij de marketingafdeling, omdat ze daar de waarde ervan niet goed in zouden kunnen schatten.

Vijftig tinten (niet-)marketeers

Ik weet niet hoeveel marketingafdelingen de auteur heeft bezocht en uit welk onderzoek blijkt dat marketeers social media kapot maken. Enige nuance lijkt me welkom. Zoals ik in de ontstane dialoog zei: 'Vijftig tinten grijs' is niet alleen de titel van een of ander kinky boekje, het is ook de nuancering van de generalisatie: er zijn vijftig tinten marketeers. Er zijn vijftig tinten niet-marketeers. Sterker, van beide ‘groepen’ (voor zover je daar van kunt spreken) zijn er nog veel meer tinten.

Blijkbaar was de auteur (volkomen begrijpelijk!) gefrustreerd door een bepaald soort marketeer (laten we deze soort/tint voortaan een Hallo domkop!-mens’ noemen) en was de conclusie daarom: "Stop vandaag nog met socialmediamarketing". Het is maar net wat je onder socialmediamarketing en marketeers verstaat natuurlijk. Wat is socialmediamarketing? Is dat uitsluitend social advertising? Je zou het haast denken als je de aangehaalde punten leest.

Start vandaag nog met socialmediamarketing?

Als ik de stijl zou toepassen die in de benoemde publicatie is toegepast, dan zou ik een flauw betoog kunnen schrijven om social media juist enkel door de marketingafdeling te laten doen. Ik zou bijvoorbeeld (met de nadruk op bijvoorbeeld) dit soort punten kunnen uitwerken:

  • Niet-marketeers snappen helemaal niets van het algoritme van Facebook en gooien hele lappen zelfverheerlijkende tekst online.
  • Niet-marketeers zien Facebook als een extra 'over-jezelf-praten-kanaal' en stellen geen vragen.
  • Niet-marketeers plaatsen ‘vervolgposts’ en denken dat iedereen het voorgaande bericht ook wel gezien zal hebben.
  • Niet-marketeers weten de kansen van user generated content niet te benutten.
  • Niet-marketeers doen aan zelfdestructieve ‘like-ruil’ en hebben geen idee van relevantie.
  • Niet-markteers vernietigen het bereik van hun eigen pagina, door hun focus op paginalikes in plaats van betrokkenheid.

Start vandaag nog met socialmediamarketing. Niemand zit te wachten op de zoveelste rommel van de niet-marketeer. Onzin uiteraard. Zo lijkt het alsof ik wil zeggen: niet-marketeers zijn domkoppen. Zo ben ik bijna een ‘Hallo domkop!-mens’. Dat wil ik niet zijn. Social media weghalen bij de marketingafdeling omdat marketeers social media kapot maken? Dit heeft een ‘Hallo domkop-gehalte'. Die marketeers kunnen het niet. Die zijn dom.

Zitten er tussen marketeers geen echte mensen dan? Gelukkig relativeerde mijn collegablogger zijn verhaal in de ontstane dialoog. Want juist het ‘Hallo domkop-gehalte' is wat hij en ik haten in al die advertenties/campagnes waar niemand meer intrapt.

Hallo geïnteresseerde!

Ik zal vanaf nu af aan spreken over Edwin in plaats van ‘de auteur’, want ook Edwin is een echt mens. Edwin draagt bij aan het verbeteren van de socialmediawereld en daar ben ik blij om. Ik ben het dan ook bijna altijd met hem eens. In deze publicatie wilde ik zijn stuk graag gebruiken als kapstok voor de boodschap van nuance in de socialmediawereld en artikelen daarover. Dit is dus niet bedoeld als aanval op zijn stuk, maar een stuk dat ik dankbaar gebruik. Ik weet zeker dat Edwin dit ook kan waarderen.

Iedereen kan wat leren van de inzichten die gedeeld worden. Via social media. Via een podium als Marketingfacts. We leveren content waar interesse voor is. Anders las je dit niet op dit moment. We dagen uit om te reageren. Dat is Edwin goed gelukt, want ik reageer zelfs met een nieuw artikel. Waardevolle interactie. Of je nou marketeer bent of niet, je zult op zoek moeten gaan naar waardevolle interactie. Dat kan prima zonder de marketingafdeling en dat kan prima mét de marketingafdeling. Ik heb van het ‘huisstijlzieke’ Jumbo nog geen enkele advertentie gezien op Facebook.

Laten we waardevolle interactie centraal stellen en waken voor een benadering waarin fans als domkoppen worden gezien. Laten we vooral geïnteresseerd zijn in de socialmediawereld. Interesse in de wereld waarin wij steeds meer bewegen. Dan zijn we al snel een stukje dichterbij een mooie wereld met social media. Haal social media weg bij de ‘Hallo domkop!-mensen’ en breng het onder bij de geïnteresseerdeHallo geïnteresseerde!-mensen’ binnen je organisatie. Dat kunnen zowel marketeers als niet-marketeers zijn! Start vandaag nog met echte mensen. Hallo geïnteresseerde!

Afbeelding: bewerking door Jaap van der Galiën, publiek domein


Delen

0
6


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel Dick, en inderdaad mooi hoe zo een discussie ontstaat over de juiste inzet van social media.

    geplaatst op
  • Je laatste alinea slaat de spijker op z'n kop. Niks aan toe te voegen.

    geplaatst op
  • Leuk artikel, met veel plezier gelezen! Ik ben inmiddels van mening dat juist in social media communicatie het verschil in de (grote en kleine) nuances zit. Deze kunnen alleen door menselijke, echte boodschappen gemaakt worden en niet door gestandaardiseerde / geautomatiseerde persoonlijke berichtgevingen als je persoonlijk wilt lijken. Dat is (vermoed ik) waar Edwin op hamert en dat is waarom hij roept dat gestopt moet worden met social media marketing. Omdat jullie allebei constateren dat het nu alweer 'misbruikt' wordt, in wat voor vorm dan ook.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.