Je bekijkt een artikel van Teamleader
partner

Gezond groeien dankzij data-driven sales #adv

26 mei 2016, 08:30

Je wil niet alleen groeien, je wil ook gezond groeien. Zonder kopzorgen! Dat wil zeggen: weten wat je mag verwachten, en er naar handelen. Daarvoor hoef je de toekomst niet zelf te voorspellen. De data uit je sales en marketing vertellen je vaak meer dan genoeg. Lees onze blog om meer data-driven te werken!

Benieuwd hoe je slimmer kunt werken met software tools en integraties? En wil je je omzet, de samenwerking binnen je organisatie én de balans tussen je werk en privéleven verder verbeteren? Lees dan zeker ook het ebook!

Stel: je verkoop loopt prima. Veelbelovende cijfers, dus neem je extra mensen aan. Alleen maar goed nieuws dus. Tot de cijfers beginnen tegen te vallen. Misschien liep je te hard van stapel. Misschien was vorig kwartaal gewoon een toevalstreffer. Nu heb je te weinig werk voor te veel mensen. Er staan je nog een paar harde keuzes te wachten. Die keuzes maak je liever niet. Maar je kan nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Is groeien dan altijd gokken? Zeker niet. Wie wijze lessen trekt uit zijn eigen data, komt zelden voor nare verrassingen te staan.

Sales drijft groei, data drijft sales

“Als je het niet kunt meten, kun je het niet managen”. In het geval van sales is dat helemaal waar. Sales kunnen wispelturig en kwetsbaar zijn. Je wil dus niet alleen zo goed mogelijk resultaten kunnen voorspellen, je wil de prestaties ook kunnen bijsturen. Daarvoor moet je ze begrijpen. En om ze te begrijpen, moet je ze meten. Doe je dat niet, dan manage je in feite weinig.

Salesdata helpen je om:

  • Huidige en vroegere resultaten te beoordelen

  • Sterke en zwakke plekken te herkennen

  • Voorspellingen te maken voor de toekomst

  • Gefundeerde beslissingen te nemen

Wie vooruit wil, moet dus zijn eigen verkoopdata nauwgezet onder de loep nemen. Alleen zo krijg je de inzichten om je business gezond te laten groeien, zonder zorgen.

Wat kan je leren uit jouw data?

Door met real-time data te werken, kan je niet alleen behoorlijk nauwkeurig je sales forecasten, maar ook realistische én uitdagende doelstellingen formuleren. En er is een hoop data voorhanden waar je heel wat mee kan:

1. Bouw en analyseer je funnel

Bouw een funnel voor marketing en voor sales, zorg er dan voor dat je marketingfunnel goed aansluit op je salesfunnel, en hou je conversieratio’s in het oog. Zo weet de marketingafdeling hoeveel marketing qualified leads je salesmensen nodig hebben als ze groeicijfers willen (blijven) voorleggen.

2. Ga op zoek naar zwakke plekken

Wil je je verkoopproces bijschaven? Begin bij de fase(s) waarin je merkbaar minder converteert. Of kijk wat je kan doen aan de meest voorkomende reden dat een deal niet wordt aanvaard. Dankzij actuele data kan je gaan bijsturen voordat het echt fout loopt.

3. Begrijp waar je middelen heen gaan

Hoeveel kost het als een verkoopkans verloren gaat? Wat is de echte waarde van een project? Hoeveel levert elke medewerker op? Die antwoorden heb je nodig om écht te begrijpen hoe je business werkt. Want wie wil groeien, moet weten waarin te investeren.

4. Bekijk waar je de meeste winst boekt

Probeer zowel successen als mislukkingen te begrijpen. Dat kan door bvb. na te gaan in welke sector en regio je beste klanten zitten, maar ook door de factoren te identificeren die de afloop van een verkoopkans beïnvloeden. Zo weet je welke de beste kans op slagen hebben, en dus het meest je aandacht verdienen.

Toekomstgericht verkoopproces

Door aan de hand van data en statistieken regelmatig de pols te nemen van je onderneming, leg je de fundering voor een toekomstgericht verkoopproces waarin prestaties continu worden geoptimaliseerd en er ruimte is om op tijd van strategie te veranderen.

Ook kan je je middelen optimaal gebruiken, zoals tijd, geld en personeel, weet je wie je waar moet inzetten en welke deals prioriteit verdienen. Zo kan je gezond groeien, zonder al te veel zorgen.

Hoe krijg je met CRM meer inzicht in je business?

Met een gebruiksvriendelijke online CRM als Teamleader kan je niet alleen in een handomdraai je dagelijkse business meten en beoordelen, je kan er ook je groei mee voorspellen, zodat je op het juiste tempo personeel kan aannemen wanneer je business uitbreidt. Met de Statistieken-module kan je bovendien targets instellen, je meest profijtelijke klanten herkennen en je cashflow, inkomsten en omzet berekenen voor dit kwartaal én het volgende.

Benieuwd hoe slimme tools en integraties je omzet, de samenwerking binnen je organisatie én je leven verder kunnen verbeteren? Lees dan zeker ook het nieuwste ebook van Teamleader!

Teamleader CRM: one overview for all your customer data. Easy to use, accessible at any time and at any place. Our tool allows you to online manage your customers, send invoices and easily plan projects to help you speed up your administration. Have a question? We are here to help!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!