Facebook stoot YouTube van de troon

2015 is het jaar waarin Facebook het nieuwe televisiekanaal wordt

Facebook stoot YouTube van de troon

Aan het begin van 2014 was het mobiele internet voor het eerst groter dan het PC internet. Het betekent volgens Facebook een fundamentele verschuiving - van een schrift naar een multimediale cultuur - waarmee we een nieuwe universele taal hebben gecreëerd die bestaat uit beelden: foto’s, emojis, stickers en video. Hiermee zijn we in een tijdperk beland waarin video steeds vaker als de favoriete manier van communiceren wordt gezien. Dankzij onze smartphones hebben we immers altijd een digitale camera bij ons, waarmee we met een druk op de knop ons kunnen uiten in beeld, geluid en beweging. Deze beeldtaal wordt gezien als een uiterst beknopte, tijd-efficiënte en krachtige manier voor mensen om hun punt over te brengen.

Mobiel is de nieuwe televisie

Met meer dan 1,4 miljard gebruikers, eenvijfde van de huidige wereldbevolking, is Facebook, dankzij haar News Feed, uitgegroeid tot een media powerhouse. Het doel van News Feed is om de juiste verhalen aan de juiste mensen op het juiste moment te leveren, over de mensen en de dingen waar ze om geven. Meer dan ooit tevoren zien, delen en drukken mensen zich uit met video op Facebook. In slechts een jaar tijd is het aantal video-berichten per persoon wereldwijd gestegen met 75 procent en in de Verenigde Staten met 94 procent.

Sinds juni 2014 zijn op Facebook per dag gemiddeld meer dan 1 miljard video's bekeken. De nieuwe beeldtaal heeft dus ook zijn weerslag op de samenstelling van de News Feed. Mensen lezen hun News Feed niet meer, ze kijken ernaar. Mobiel is nu zo mainstream geworden, dat het de nieuwe televisie is geworden. Deze trend is volgens Robeco ook waar te nemen op de advertentiemarkt. Duidelijk te zien is hoe reclamebudgetten voor televisie richting online verschuiven.

Dat video een serieuze zaak is voor Facebook blijkt ook uit de overname deze week van het videoverwerkingsbedrijf Quickfire Networks. Het bedrijf is een soort van ‘Pied Piper’ uit de serie ‘Silicon Valley’. Quickfire specialiseert zich in betere en snellere verwerking van video's tijdens het uploadproces, door per video diverse compressietechnieken te gebruiken. Hierdoor kunnen eindgebruikers de beelden vlugger bekijken, zonder dat een verlies in kwaliteit optreedt.

Wat betekent dit voor merken?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Video is een van de meest boeiende en meeslepende manieren om een verhaal te vertellen. Of het nu gaat om het verslaan van het laatste nieuws, de eerste stapjes van een baby, of ingaan op de uitdaging van een vriend voor een goed doel (denk aan de ALS Ice Bucket Challenge), het is een opmerkelijk storytellingmedium. Dankzij mobiele technologie hebben mensen nu altijd en overal een scherm bij zich. Het biedt merken de kans om consumenten in een visueel levendige manier te bereiken die tijd-, lokatie- en taalbarrières overstijgt.

Merken moeten wel beseffen dat ze slechts enkele seconden hebben om het verhaal tot leven te brengen, anders is de consument alweer naar de volgende visual gesprongen. Merken moeten dus ‘thumb-stopping creative’ zijn. Het eerste beeld - de thumbnail - of de eerste paar seconden zijn van groot belang om de aandacht van de kijker te trekken en vervolgens vast te houden. Aandacht kunnen mensen slechts één keer uitgeven.

Een fractie van een seconde kan dus al bepalend zijn voor het wel of niet afkijken van de video. By default staat het geluid uit bij Facebook video’s, wel beginnen ze direct af te spelen als je door de tijdlijn heen bladert. Geluid moet dus iets extra’s toevoegen aan het getoonde beeldmateriaal wanneer de gebruiker de moeite neemt om de volumeknop open te draaien.

Merken moeten zich wel afvragen welke doelgroep ze willen bereiken. Jongeren bevinden zich nog op het platform, maar maken er steeds minder gebruik van. Typerend is ook het verhaal van de 19-jarige Andrew Watts, die in zijn blogpost Facebook omschrijft als ‘een ongemakkelijk familie-etentje waar je niet weg kan gaan’. Niemand is blij met Facebook, maar het is ook raar als je er niet op zit. De jeugd heeft niks met Facebook, ze delen wel beelden, maar doen dit liever via platformen als Instagram, WhatsApp, Snapchat, Whisper, Secret, Yik Yak en Dubsmash.

Is Facebook een bedreiging voor YouTube?

Eind vorig jaar toonde de website Socialbakers aan dat Facebook groter dan Youtube was op het gebied van video voor merken. Sinds november 2014 publiceren merken meer video’s direct op Facebook dan op YouTube en is de interactie op Facebook ook vele malen groter. In een klein jaar tijd heeft YouTube zijn positie dus verloren.

Op YouTube komt nu 45 procent van de gegenereerde advertentie inkomsten in handen van Google terecht. De overige 55 procent komt in handen van derden terecht. Facebook strijkt op dit moment 100 procent van de reclame-inkomsten op. Hopelijk komt hier dankzij de overname van LiveRail verandering in.

Als ook de consument zijn eigen video's kan uploaden, delen en er geld mee kan verdienen, heeft YouTube pas echt een probleem. En wat te denken van Twitter die binnen enkele weken ook een upload functionaliteit voor video's bekend zal maken? Het jaar 2015 zal wel eens de geschiedenisboeken in kunnen gaan, als het jaar waarin YouTube de strijd verloor.

Credits afbeelding: Dennis Jarvis, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
4


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • ' Vroeger' was YouTube de standaard plaats waar je je videocontent kon opslaan. Daarna deelde je de link op alle platformen.
    Nu kan dat niet meer. Je zal de video die je maakt op elk platform apart moeten uploaden om goed uit de verf te komen. Ik weet niet of er cijfers van zijn maar ' men' zegt dat een video op Facebook het beter doet dan een video die gedeeld is op facebook..
    Is er al een universele uploader die je video's op alle netwerken zet?
    Of kan ik dat idee nog claimen..

    geplaatst op
  • De reden waarom facebook meer views heeft is omdat bij facebook de video meteen afspeelt als hij in beeld komt op de tijdlijn. Dus dit artikel is best wel onzin.

    geplaatst op
  • Ik denk dat FaceBook nog een hoop kan leren van YouTube.
    De "professionele" content creator zal ook op YouTube blijven als de FaceBook video's niet interactief gemaakt kunnen worden. YouTube is al mijlenver voor FaceBook wat betreft kwaliteit, zoekresultaten in Google (YouTube is Google), annotations, playlists etc. Ik vind het een beetje een bullshitverhaal hierboven. De huis tuin en keuken Facebooker zal misschien zn filmpjes direct uploaden op FB. Als je niet op facebook zit zal je deze video's nooit kunnen vinden.
    Ik kan nog even doorgaan met onderbouwen maar ik denk dat dit wel even voldoende is.
    YouTube is simpelweg HET kanaal voor online video.
    In 2015 wordt YouTube alleen maar groter en groter...
    Sterker nog... Facebook is volgens mij geen blijvertje..

    geplaatst op
  • Ik ben het hier niet echt mee eens. Ik kijk nooit never niet filmpjes via Facebook. Om tot mijn eigenlijke punt te komen, er staat dus een fout in. Ze spelen NIET automatisch af.
    Verder past dit artikel in het straatje dat marketeers social media een beetje als de 'heilige graal' van marketing zien. Het is in mijn ogen meer een extra kanaal.
    De omschrijving over 'op Facebook zitten omdat iedereen er zit, maar liever niet' vind ik zeer treffend. De vergelijking met een familiefeest niet, genoeg mensen weten wel het belang van familie op waarde te schatten.

    geplaatst op
  • Mooi stuk, alleen ben ik er het net zoals Thierry niet helemaal mee eens over de wijze van rekenen. Het automatisch afspelen van een bedrijfsfilm op je Facebook pagina kan toch niet echt gerekend worden als 'echt bekeken'. We scrollen er ten slotte allemaal met hoge snelheid langs zonder überhaupt wat van het geluid te willen horen.

    Zo is er ook wel de andere kant van de medaille dat YouTube ongetwijfeld de pre-roll films (commercials, bedrijfsfilm, recruitmentfilm, etc) ook meerekent.

    Wellicht als we alles tegen elkaar wegstrepen en echt bekijken wie er doorklikken naar aanleiding van interessante content, we pas echt een mooi schema-tje te pakken hebben. Iets wat echt van waarde is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.