Facebook-actie Volvo zet vaders langs belangrijkste verbinding van Nederland

4 juli 2012, 12:55

Volvo Cars Nederland heeft vaderdag als inzet voor een mini-Facebook-campagne. Volvo wil met deze actie haar marketingstrategie laten zien. Niet alleen de man of vrouw achter het stuur is belangrijk, maar ook hun omgeving, die bovendien vaak graag Volvo rijden. Want er is meer in het leven dan alleen de auto die Volvo heet. Mooi streven, maar was de campagne succesvol?

De minicampagne

Speciaal voor papa konden kinderen via een link op de Facebook-pagina van Volvo Cars Nederland een kleurplaat downloaden, inkleuren en via e-mail insturen naar Volvo Nederland. De winnende kleurplaat was op vaderdag, zondag 17 juni 2012, te zien op het LED- scherm op een paal langs de A2, bij Beesd. Een campagne van 'online' Facebook naar 'offline' paal. De Facebook-pagina van Volvo Cars Nederland heeft inmiddels 17.412 fans en is geheel in eigen beheer. De salescompany bedenkt de campagnes in combinatie met EURORSCG 4D en Mindshare. Zo ook deze minicampagne.

Volvo Cars Nederland heeft de actie twee keer via Facebook gepromoot. De respons was dat er leuke kleurplaten hun weg vonden naar de mailbox van de importeur. De kleurplaat van de winnaar was volgens de verkoopmaatschappij de mooiste, omdat hij tot in het kleinste detail was ingekleurd en er duidelijk veel aandacht aan was besteed.

Het aantal tekeningen dat werd ingezonden was niet bijzonder hoog, echter, het bereik van de actie was enorm. De post met de prijsvraag had een bereik van 33% via de Facebook pagina en dat waren in het geval van Volvo 103.024 mensen. Er werden ook nog eens 30 reacties gegeven op de post en de post is 33 keer gedeeld via Facebook. Na de plaatsing van de tekening op de paal langs de A2 stroomden de reacties binnen. Onder andere van de winnares:

Binnen het bedrijf was men te spreken over de actie: ”Veel collega's hebben positieve reacties ontvangen van klanten die afgelopen zondag het LED-bord hebben gezien. Ze vonden het ook nog eens helemaal bij Volvo passen.”

De Facebook strategie van Volvo

Kortom, het was een minicampagne die de merkbeleving van Volvo op Facebook verstrekte. Een sympathieke actie, zul je wellicht denken, maar hoe past een kleurplatenactie binnen de social media-strategie van een serieus merk als Volvo? Het is eigenlijk heel logisch: Volvo zet de mens centraal. Dat is de visie die doorstraalt in alles wat ze doen. Of dat nu gaat om de auto’s en het ontwerp ervan of de manier waarop mensen met elkaar praten over het merk, het gaat bij Volvo om de mensen.

Dat geldt dus ook voor de social media-strategie die de verkoopmaatschappij sinds dit jaar uitrolt is op dit principe geënt. Volvo-rijders en Volvo-fans praten graag over het merk, weten ze bij Volvo uit ervaring. De klanten praten over Volvo en het auto merk is te gast in hun gesprekken. Door die gesprekken hoort Volvo Nederland vaak dat mensen trots of blij zijn om in een Volvo te rijden en de salescompany leert door deze discussies ook waarom.

Dat is precies wat ze willen bereiken. Via Facebook geeft Volvo haar fans de spreekwoordelijke “vonk” die nodig is om het gesprek op gang te brengen en vooral, om met elkaar in gesprek te gaan. Soms via een kleine trigger zoals de vaderdag-actie. En soms omvangrijker, zoals de Volvo “Likes You”-campagne van eerder dit jaar. De fans doen de rest. Dit kan je ook terug zien in de mooie IPM-score en de 8e plaats die Volvo bekleedt in de Marketingfact Engagement Top 100. Volvo Cars Nederland reageert op bijna alle reacties van de fans via Facebook, wat tot een goede engagement leidt.

De algemene strategie voor de Facebook pagina

Volvo willen met de Facebook pagina onder meer de volgende zaken bereiken:

  1. Het aantal conversaties van brand-advocates over het leven en Volvo vergroten met inspirerende verhalen, foto's en filmpjes.

  2. Op een ongedwongen manier in contact komen en blijven met (potentiële) klanten/fans.

  3. Ondersteuning van het merk Volvo en zichtbaarheid vergroten.

  4. Zorgen voor een “coolness”-factor bij de Facebook fans.

  5. Vergroten van naamsbekendheid.

  6. Leren kennen, begrijpen van de Facebook fans.

  7. Beter inspelen op wensen van de fans.

  8. Directe conversatie met de Facebook Volvo fans.

Het enthousiasme is aanstekelijk, want Volvo Cars Nederland ziet de groep jongere fans (25 – 40 jaar) die Volvo als merk steeds meer waardeert, hard groeien. Die waardering gaat over innovatie, vormgeving, duurzaamheid en het plezier van het rijden. Volvo wil natuurlijk dat deze waardevolle community zich blijft ontwikkelen. Daarom komen ze in het najaar weer met een nieuwe Facebook-campagne.

Ondernemer in de wereld die social media genoemd wordt. Ik onderzoek op dagelijkse basis de uitdagingen om dit medium te gebruiken, te verbeteren en makkelijker te maken. Social media inzetten voor succes kost tijd, veel tijd. Ik help met het effectief inzetten van deze netwerken met een minimale inzet qua tijd. Community manager van Dutch Facebook groep en Dutch Twitter groep op Facebook.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!