Energiebedrijven misleiden consumenten

9 december 2002, 18:37

Steeds meer energiebedrijven maken zich schuldig aan misleidende reclamecampagnes en verkooppraktijken, vooruitlopend op de volledige liberalisering van de stroom- en gasmarkt in Nederland. Dat stelt de Consumentenbond. De belangenorganisatie wil dat het kabinet ingrijpt. Van bedrijven die aan ?oneerlijke handelspraktijken? doen, moet de vergunning worden afgepakt.

De bedoeling is dat consumenten per 1 januari 2004 zelf hun leverancier van gewone stroom en gas kunnen kiezen. Na de zomer van volgend jaar start de overheid met een voorlichtingscampagne.

Energiebedrijven zijn al begonnen met hun wervingsacties. Ze maken daarbij misbruik van de onwetenheid bij de consumenten over de voor- en nadelen en de gevaren van het overstappen naar een andere leverancier, vindt de Consumentenbond.

De belangenorganisatie noemt onder andere Essent. Dit bedrijf probeert deur-aan-deur gasklanten te werven in gebieden waar het helemaal geen gas levert, aldus de bond. Ook energiebedrijf NRE is volgens de bond misleidend bezig door met cadeaubonnen en ?superprijzen? klanten te werven voor grijze stroom in een gebied waar een ander bedrijf nu de elektriciteit levert. De Consumentenbond wil dat minister Hoogervorst (Financi?n en waarnemend Economische Zaken) ?het schandalig gedrag? van energiebedrijven via een noodmaatregel een halt toeroept.

Essent verwerpt de beschuldigingen van de Consumentenbond. ?Wij zijn volstrekt legitiem bezig en geven naar eer en geweten antwoord op vragen van consumenten?, zei een woordvoerder. Essent vindt het overigens ook een taak van de overheid om vooruitlopend op de liberalisering aan voorlichting te gaan doen. NRE werft inderdaad klanten in gebieden waar het bedrijf nog geen stroom levert, aldus directeur P. Dijkstra. ?Dat is niet misleidend. We vertellen onze klanten dat we nog geen elektriciteit kunnen aanbieden.? Volgens Dijkstra neemt NRE de energielevering over, zodra dat mogelijk is. Hij noemt de uitspraken van de Consumentenbond stemmingmakerij.

Bron:

http://www.communicatie-online.nl/Nieuws/index.html#Item22703

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!