Een online GRP = 95.000 Pageviews

29 september 2005, 06:52

Met de oplevering van de augustus STIR-data hebben we de ‘online GRP’ eens aan een nader onderzoek onderworpen. Een GRP is een typische ‘offline’ term, die we graag wilden kunnen vergelijken met online meetbaarheid. Wat blijkt: Een online GRP staat gelijk aan 95.000 pageviews. Niet verrassend, gezien de online populatie 13+: 9,5 miljoen mensen. (Een GRP is een bruto bereiksprocent binnen de doelgroep).

Ander nieuws dat na augustus duidelijk wordt is dat de techniek voor verbetering vatbaar is gebleken. Bij de augustus data is een technisch mankement in de metingen ontdekt, wat voor een gemiddelde overschatting van het aantal geregistreerde pageviews heeft gezorgd. Voor enkele sites komt de daling van het werkelijk aantal pageviews (na correctie van de foutieve rapportage) hoger uit, voor een groot aantal lager. Het mankement heeft geen invloed op het gemeten bereik.

In augustus realiseerde de bij STIR aangesloten websites een bereik van 85% en werden 3,2 miljard pageviews of contacten geteld. Omgerekend zijn dit ruim 34.000 GRP?s in de doelgroep ?online 13+?. Elke GRP is namelijk goed voor zo?n 95.000 pageviews of contacten. Bij een netto bereik van 85% heeft elke surfer gemiddeld 400 pagina?s bezocht van de bij STIR aangesloten websites.

In de loop van het najaar worden de STIR-metingen uitgebreid met o.a. Marktplaats.nl, Gouden Gids, Talpa TV, Sky Radio 101 FM, IDG Nederland, Sanoma Uitgevers, het nieuwe AD.nl en IEX.nl. Het ledental van STIR is inmiddels opgelopen tot 30.

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

11 Reacties

    raymond

    “Wat blijkt: Eén online GRP staat gelijk aan 95.000 pageviews.”

    Haal je niet iets door elkaar? 🙂


    29 september 2005 om 07:49
    alexstil

    ?? Wij hanteren duidelijk een andere definitie voor een GRP’s

    (Percentage netto bereik in doelgroep * freq)

    Volgens mij wordt hier bereik (consumenten) en pageviews volledig verkeerd gebruikt. Daarnaast heb je het bij grp’s over bereik in doelgroep totaal (dus niet via een bepaald kanaal)nu neem je de online populatie als 100% terwijl je max bij een bepaalde doelgroep misschien voor online op 50% zit. Denk dat het tijd wordt voor 1 definitie waar iedereen het over eens is. Nu zie ik exploitanten en andere partijen voor mij gevoel lekker met een term gooien waar ze 1. de definitie niet van weten of 2. veschillende definitie voor gebruiken. Dus hierbij oproep aan alle lezers en bijvoorbeeld aan het iab voor 1 definitie.

    PS ik zie ook in de STIR planningstools dat er met GRP’s gewerkt wordt waarbij de definitie van percentage bereik in doelgroep gebaseerd is op online doelgroep en niet doelgroep in nederland.


    29 september 2005 om 09:34
    LianneK

    @ Raymond, in dit geval haal ik niets door elkaar nee. Ik bedoel het daadwerkelijk zoals het er staat. Wil je een ‘offline GRP’ vergelijken met een online GRP, dan kun je één offline GRP het best vergelijken met 95.000 pageviews.

    @ Alex. Eens, je definitie klopt, maar freq moet zijn: gemiddelde contact frequentie. Precies op basis daarvan is de conclusie dat een GRP online overeenkomt met 95.000 pageviews. Namelijk: 95.000 pageviews kan zijn: 1% bereik met 1 pageview gemiddeld óf minderdan één met hogere contact frequentie.

    Ik ben het wel met je eens dat we niet kunnen spreken over GRP’s in zijn algemeenheid. Het is beter om hier toe te voegen: GRP’s in de doelgroep ‘Mensen die actief zijn op internet’. Helemaal vergelijkbaar met andere media is het dus inderdaad nog niet. ‘k Zal ‘ns teruggaan om te overleggen wat er moet gebeuren om die vergelijkbaarheid er beter in te krijgen.


    29 september 2005 om 10:21
    loket

    De 95.000 pageviews zijn gebaseerd op de totale online populatie van 13 jaar of ouder, die op dit moment 9,5 miljoen groot is. 1% daarvan is 95.000. Wanneer 95.000 personen 1 pagina opvragen zijn dat 95.000 contacten. Maar het kan ook zijn dat 47.500 personen gemiddeld 2 pagina’s opvragen. Ook dan zijn er 95.000 contacten, oftewel 1 GRP. Een GRP is namelijk de samenstelling van het netto bereik (in %) en de gemiddelde contactfrequentie.

    Het totaal aantal contacten van alle door STIR gemeten sites was in augustus 3,2 miljard. Als je dit deelt door 95.000 resulteert dit in ± 34.000 GRP’s. In die 34.000 zit 85% bereik. Delen we beide parameters dan volgt 34.000/85=400. Elke online surfer van 13 jaar of ouder heeft gemiddeld in één maand 400 contacten gehad met één of meerdere STIR-sites.


    29 september 2005 om 11:46
    loket

    @Alex: ben het niet eens met je. De doelgroep is hier online 13+. GRP’s zijn er ook voor mannen, vrouwen, jongeren of huizenbezitters. In dit geval is het dus 13+ online. Het enige is dat wanneer je de online GRP wilt optellen bij een GRP totaal 13+ dat je de online GRP moet omrekenen.


    29 september 2005 om 12:40
    maarten

    Knap technische discussie. Volgens mij ook niet een verstandige. Het lijkt een beetjee alsof we bezig zijn om een houten wiel op een moderne auto te monteren. Als we nu hier een extra boutje en een schijf tussenplaatsen, dan kan het wiel meedraaien. Je hebt met grps geen doelgroep garantie, noch gegarandeerd aantal views per user (zie hierboven).


    29 september 2005 om 15:51
    loket

    @ M. Roelofs: de GRP is verre van een houten wiel. het is meer een ongebrepen begrip. alleen TV- en radioplanners kunnen er goed mee uit de voeten. de rest van de markt zit er continu mee te haspelen. toch is het een belangrijke sleutel tussen de offline en online media.

    de term doelgroepgarantie ken ik niet. kun je dat uitleggen? hetzelfde geldt voor een gegarandeerd aantal views er user. wat heeft garantie met een GRP te maken?


    29 september 2005 om 16:29
    Anders

    Deze GRP-vergelijking is op basis van pageviews. Hoe zit het met bannerviews? Dat zijn immers ook contactmomenten. 95.000 bannerviews zijn vele, vele malen makkelijker en goedkoper te realiseren dan 95.000 pageviews.

    Ik snap dat er behoefte is aan een vergelijking offline-online, maar het lijkt me wel handig om eerst de digitale fruitmand te sorteren op appels en peren.


    29 september 2005 om 19:45
    loket

    bannerview is reclamebereik. de pageview of contact hierboven is mediumbereik. volgens mij is mediumbereik juist makkelijker te realiseren dan reclamebereik.


    30 september 2005 om 04:19
    Gerdjan

    maar hoe zit dat dan met grp’s op tv? slaat dat dan op hoevaak een bepaalde commercial uitgezonden word?


    2 november 2005 om 13:06
    loket

    in principe werkt dat hetzelfde. het aantal commercials is niet van belang, wel hoeveel je van een doelgroep bereikt hebt met je campagne en hoe vaak gemiddeld per doelgroeppersoon. stel je hebt 10% bereikt van de doelgroep 13+ en iedereen van die 10% heeft jouw commercial gemiddeld 4x gezien. dan heb je 40 GRP’s in de doelgroep 13+.


    2 november 2005 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!