Emilie Tabor (IMA): “Micro-influencers zijn de trend”

3 april 2017, 13:00

Een beetje hip bedrijf stopt vandaag de dag geen geld meer in een doorsnee reclame. Het inzetten van zogenaamde influencers is effectiever. “Een influencer is voor ons iemand die invloed uitoefent op zijn of haar doelgroep. Iemand die online een groot of een sterk bereik heeft en de juiste doelgroep weet te activeren”, aldus Emilie Tabor, één van de drie oprichters van IMA: influencer marketing agency. IMA koppelt al zes jaar merken aan de juiste influencers.

“Je had altijd business to consumer en business to business. Dit noemen wij human to human. Als je vriendin of je buurmeisje je een tip geeft: dat is een leuk restaurant, dan vertrouw je dat. Dit is de volgende stap. Het zijn niet de BN’ers, maar een laag daaronder. Mensen die online veel following hebben. Daarom werkt het zo goed.”

IMA werkt in opdracht van merken. Wanneer zij gevraagd worden een campagne op te zetten, zoeken zij in hun wereldwijde bestand van 7000 influencers naar exact de juiste match. “Als wij iemand inzetten voor Alpro sojamelk, dan moet dat iemand zijn die zelf ook echt graag Alpro sojamelk drinkt en die daar helemaal achter staat.”

“In de kern draait het om authenticiteit en geloofwaardigheid.”

IMA begon al met influencermarketing toen het begrip nog totaal niet op de kaart stond. In de afgelopen zes jaar hebben zij hun netwerk weten op te bouwen. “We hebben nu tien influencermanagers op kantoor zitten die constant aan het scouten zijn. We hebben zelf een tool gebouwd waar al het talent in staat, waar we alles door kunnen meten. En we zijn echt de eersten, dus we worden aan de lopende band benaderd door influencers. Dan kijken we naar de kwaliteit van de content, hun bereik, hun engagement rate, hoe actief zijn de vloggers. Bijvoorbeeld: jij plaats een post op Instagram of Facebook: hoeveel mensen liken het, hoeveel mensen delen het, hoeveel commentaar krijg je? Wat wordt er met die content gedaan? Dat is heel belangrijk. Wij geloven ook erg in micro-influencers. Dus mensen die geen twee miljoen volgers hebben, maar 200.000 of 20.000. Die dan wel een hele hoge engagement rate halen binnen een bepaalde niche.”

Het klinkt logisch, maar toch blijft het in praktijk lastig om opdrachtgevers direct te overtuigen van de kracht van de niche. Vaak wordt voor de zekerheid toch gekozen voor het grote bereik. “Dat is altijd hetzelfde gesprek: kwaliteit versus kwantiteit. Ik vind het iets heel moois dat juist die expertise weer veel meer naar boven komt. Dus die vraag waar zouden we jullie (Erwin Blom en Roeland Stekelenburg red.) voor in kunnen zetten, is precies de kant waar het naartoe gaat. Wij zetten bekende fotografen, tattoo-artiesten of chefs in. Mensen die dan misschien 30.000 volgers hebben in plaats van 300.000, maar echt expertise hebben. En willen we het dan boosten met een mediabudget en dan drie miljoen mensen bereiken? Natuurlijk, dat kan altijd. Dat is het stukje media dat je er achter kunt gooien als een merk dat belangrijk vindt.” In de kern draait het om authenticiteit en geloofwaardigheid.

“Onze klanten vragen ook constant om ‘real people’. Ze willen niet meer met een meisje werken dat met twintig verschillende merken tegelijk werkt.”

Campagnes bij IMA beginnen bij een bedrag van rond de 50k en kunnen oplopen tot een miljoen euro. Dat hangt onder meer af van de lengte van een campagne en wat voor productie erbij komt kijken. Een mooi voorbeeld van een geslaagde campagne is Yves Saint Laurent Black Opium.

“Wij hebben een digitale campagne in de Benelux georganiseerd waarbij we de geur zijn gaan introduceren via allemaal verborgen events. We maakten er een hype van. We hadden vijftien top influencers, maar daaronder nog een hele laag leuke it-girls en boys, mode- en lifestylebloggers en -vloggers. En aan het eind een heel groot event. Iedereen ging erover schrijven het ging echt leven.”

Met als gevolg dat de verkoopcijfers met 35 procent stegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Op het kantoor van IMA zitten op dit moment 50 werknemers met 15 verschillende nationaliteiten. Voor de komende jaren staat een internationale uitrol gepland. “We kijken niet naar hoe groot we willen worden: we focussen op kwaliteit en dat die hoog blijft. Logische stappen voor nieuwe kantoren zijn Italië, Londen, Duitsland en wellicht ook Amerika.”

Maar het belangrijkste blijft voortdurend een vinger aan de pols houden in influencerland en een goed netwerk op peil houden. Wanneer mensen het gevoel krijgen naar een commerciële boodschap te kijken haken ze snel af. “Onze klanten vragen ook constant om ‘real people’. Ze willen niet meer met een meisje werken dat met twintig verschillende merken tegelijk werkt. Dat raden wij ook echt af. Dat is passé. Wij raden aan: denk lange termijn en ga je echt binden aan je ambassadeurs. Dan gaat niemand meer zeuren dit is te commercieel. Dan horen ze erbij.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!