#eFashion14: Over online shoppen in 2020

19 mei 2014, 08:00

De afgelopen week heb ik Emerce eFashion bezocht en deed daar weer een goede dosis inspiratie op, onder andere bij de presentatie van Jorij Abraham (Thuiswinkel.org) en Marco Wolters (GfK) over de toekomst van online shoppen in de fashion-industrie.

Shoppen in 2020

Jorij Abraham trapte de sessie af met een presentatie over het project Shopping2020. Met behulp van 460 experts uit het bedrijfsleven werden de afgelopen tijd trends geïdentificeerd en werd een visie ontwikkeld. Hier kwam een rapport uit dat 1.600 pagina’s telt, maar de hoogtepunten werden door Jorij op een rij gezet.

Abraham begon met een inkopper: er zal veel meer gebruik worden gemaakt van kleine schermen. Mobiel blijft een enorme opmars maken en dat zal voorlopig niet stoppen. We horen het vaak genoeg tijdens events, maar dit benadrukt maar weer het belang. Naast mobiel zal de online shopper ook veel meer wereldwijd rond gaan kijken. China komt steeds dichterbij via het internet. De klant kan online makkelijk prijzen vergelijken en zal al snel voor de goedkoopste mogelijkheid kiezen. Verzending is vaak toch al gratis.

Een andere invloed van het internet: mensen kunnen producten voor elkaar reviewen. Je komt niet makkelijk meer weg met slechte producten: klantenreviews vertellen meteen de waarheid. Een behoorlijke opkomst is ook de c2c-markt: customer-to-customer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan initiatieven als Marktplaats en Airbnb. Met de huidige cijfers doorgerekend, zal in 2020 ongeveer 52 procent van alle aankopen online gedaan worden.

Denk revolutionair, handel evolutionair

Vervolgens nam Marco Wolters van GfK het woord. Hij presenteerde een aantal ‘key learnings’ over de toekomst van online shoppen en fashion. Na 2013 zijn de consumentenbestedingen weer op gang gekomen. Er is echter een hoop in te halen van de afgelopen jaren, dus dit zal nog niet direct merkbaar zijn. Bestedingen online zullen echter wel stijgen.

Toespitsend op fashion kon Marco een minder goed beeld geven: de modewereld is momenteel een verzadigde markt met een overaanbod. Daarom verdwijnen er momenteel veel modebedrijven. Voorlopig zal de branche nog te maken hebben met stagnatie of zelfs vermindering. Maar ook al groeit die online besteding, fashion is nog steeds een van de kleinste branches die online gekocht worden. Producten als tickets en pakketreizen zijn daar een stuk geschikter voor. Daarom zal online altijd naast de fysieke winkel moeten blijven bestaan. Slechts 12 procent van de respondenten denkt in 2020 fashion alleen nog maar online te kopen. De rest van de mensen gaat nog graag een dagje shoppen.

In het online landschap zullen steeds vaker kleine shops plaats gaan maken voor de grote warenhuizen. Mensen zoeken naar een plek waar ze een overzicht kunnen krijgen van verschillende aanbieders en zullen dan eerder een kijkje nemen bij bedrijven als Amazon. Dit doen ze tegen die tijd ook op andere apparaten. Denk nu al aan Google Glass, smartwatches en smartbracelets, maar in 2020 zal daar natuurlijk nog een scala aan andere apparaten bij gekomen zijn. Dit is volgens Marco goed om alvast in het achterhoofd te houden, maar speel er niet al te veel over in. Denk revolutionair, maar handel evolutionair.

Tot slot bevestigde ook Marco iets wat ik Wim van Zijl al 2 jaar geleden tijdens Smart Retail al hoorde vertellen: omnichannel is de toekomst. De klant zal verwachten dat producten die online gekocht werden gewoon terug gebracht kunnen worden naar de winkel. Of dat die leuke jurk in een maatje groter gewoon in de winkel via een tablet alsnog online besteld kan worden. Een opvallende uitkomst op het gebied van omnichannel: mensen die omnichannel kopen, geven ook veel meer geld aan kleding uit. Maar ze zijn juist weer niet erg loyaal en gaan vaker naar andere merken toe.

Bekijk zijn volledige presentatie, inclusief de case 'Primark: vriend of vijand' hieronder.

Rianne Bartels
E-mailmarketeer bij 100% EMAIL

Rianne is e-mailmarketeer voor 100% EMAIL. Met een team van professionals houden wij ons bezig met alles rond e-mailmarketing voor verschillende mooie merken. Denk hierbij aan: responsive designs, de bouw van e-mail templates, het schrijven van copy, A/B en multivariate testen, koppelingen leggen tussen databases, het opzetten van campagnes en nog veel meer.

Categorie

1 Reactie

    Steffan de Jong

    Heel leuk stuk!

    Omnichannel lijkt me fantastisch 🙂


    19 mei 2014 om 20:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!