Een weekje SEO: van Interflora tot Google Plus

28 februari 2013, 08:29

Bij het lezen van de titel hoor ik je al denken: is er iedere week niet een update van SEO te geven? Er verandert toch altijd wel iets? Mee eens! Uiteraard zeg ik als SEO’er dat het vakgebied uitermate dynamisch is. Maar afgelopen week waren er meerdere noemenswaarde items, zodat ik het niet kon laten om even een klein overzichtje te maken. Ben je binnen vier punten ook weer compleet bijgepraat.

1. Interflora penalty

Websites die tegen de regels van Google ingaan zie ik dagelijks. Maar het voorval met Interflora heeft toch wel flink aandacht gekregen in de search community.

Allereerst: wat is er gebeurd? Interflora in Engeland is vergelijkbaar met Fleurop in Nederland. Een grote leverancier van bloemen, die je online kunt bestellen. Voor hen interessant dus om te ranken op termen als ”bloemen bestellen + plaatsnaam” of “bloemen online bestellen”. Tot zover nog weinig schokkends. Richting 14 februari, Valentijnsdag, bedacht Interflora dat het wel handig zou zijn om wat extra aandacht te krijgen. Extra linkaandacht om precies te zijn. En als je dat pas bedenkt in januari ben je wel een beetje aan de late kant. Dus kochten ze ongeveer 150 advertorials in, waarbij ze een keywordrijke linktekst plaatsten. Op zich niets mis mee, zolang deze link maar een no-follow element heeft. Daarmee geeft de link geen linkwaarde door en is het prima dat je er voor betaalt. Dat deden ze bij Interflora dus niet.

Wat doet Google? Penalty uitdelen. En in dit geval een flinke. Ze hebben het complete domein uit de zoekresultaten gehaald en alle sites die de advertorials hebben geplaatst hebben nu geen PageRank meer. Zeker als je een website was met een PR van 5 à 6 een redelijke klapper.

Dat allemaal door advertorials te plaatsen? Nee. Toen de penalty aan het licht kwam, is de complete SEO-wereld er bovenop gedoken om te kijken wat er nou echt allemaal mis was. Het werd al snel duidelijk dat er aan het complete linkprofiel van Interflora nogal een vies luchtje zat, om het zacht uit te drukken. Een dagje op de visafslag zou ruiken als een schaaltje potpourri in vergelijking met de lucht van dat linkprofiel. Overgeoptimaliseerde links, links die verrekte veel lijken op betaalde links en een hoop sites opgezet door Interflora zelf. Sites met lagekwaliteitcontent, puur om meer overgeoptimaliseerde links naar Interflora te laten wijzen. Je zou het een linkfarm kunnen noemen. Een lekker lijstje van acties waarmee Interflora alles doet waar Google niet zo blij van wordt.

Gaat Interflora hier nog van terugkomen? En dan heb ik het nog niet eens over het verlies dat ze hier mee oplopen. Ik heb al rekensommen voorbij zie komen van 2 miljoen pond. Puur gekeken naar wat ze gedaan hebben, zou je een complete ban van het domein verwachten. Ze wisten dondersgoed dat ze zaken deden die tegen de richtlijnen van Google waren. Maar dat is maar één kant van het verhaal. Google heeft ook nog zoiets als User Experience. Stel dat je op BMW zoekt, verwacht je dan BMW als eerste resultaat? Waarschijnlijk wel. Zoek je op bloemen in de UK, dan verwacht je Interflora. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich de komende weken verder gaat ontwikkelen. Ik zou niet raar opkijken als ze binnen 90 dagen weer vindbaar zijn.

Wil je er compleet induiken en een goede researchpost lezen, dan kan ik je deze blogpost aanraden. Ik zou er wel even voor gaan zitten als ik jou was. Zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen: “It’s quite a pickle”.

2. 301 redirect-linkwaarde

Binnen SEO heb je bepaalde waarheden. Waarheden waar wij als SEO’ers vaak bepaalde strategieën en adviezen op baseren. Zo waren we er met z’n allen van overtuigd dat een 301 redirect niet alle linkwaarde zou doorgeven naar de nieuwe URL. Voorbeeldje: stel, je hebt een pagina over damesschoenen. Deze pagina geven we even fictieve linkwaarde 5. Op een gegeven moment verandert er iets in de structuur van de website en krijgt de pagina een nieuwe URL. Vanuit SEO adviseren we dan om een 301 redirect te plaatsen. Wat wij dan altijd dachten is dat de linkwaarde 5 iets zou verminderen, naar bijvoorbeeld 4.85. De redirect zorgt ervoor dat Google niet de opgebouwde waardering van de pagina compleet meeneemt naar de nieuwe pagina. Nou, dat is niet zo.

Matt Cutts, opperhoofd vanuit Google zelf, kwam met onderstaande video:

Ik hoor je denken: ah, lekker. Kan ik flink aan de slag met mijn 301’s. Nou, nee. Het is mooi dat de compleet opgebouwde linkwaarde meegaat op het moment dat je pagina verhuist en jij een 301 gebruikt. Maar dat is nog geen reden om je complete site met 301’s aan elkaar te hangen. Want dan vraag ik me hardop af of de linkwaarde wel 100% wordt doorgegeven. En laten we niet vergeten hoe langzaam je site gaat worden van al die redirects. Niet te vergeten wat voor signaal je daarmee aan Google geeft: hé, ik heb geen idee hoe ik de structuur van mijn website wil hebben, dus ik gebruik 301’s like it’s nobody’s business.

Conclusie: het is mooi dat een 301 redirect de complete waarde van de pagina meegeeft, maar blijf heel goed nadenken voordat je een 301 inzet. Overleg met je SEO-consultant of vraag een SEO-consultant om je daarmee te helpen. Het uitdenken en implementeren van een goede sitestructuur is de basis van je SEO.

3. Image search zakt in CTR, stijgt in conversie

Ongeveer een maand geleden heeft Google zijn image search een update gegeven. Waar je voorheen een thumbnail van de afbeelding zag, krijg je nu de volledige grootte van de afbeelding te zien in een zogenaamde lightbox. Dat wil zeggen dat een zoeker in Google image search blijft en op deze manier door foto’s kan bladeren. Klinkt positief voor de gebruiker en dat is het waarschijnlijk ook.

Site-eigenaren daarentegen zijn minder blij. Bij de lancering van dit nieuwe ontwerp waren er gelijk al kritische geluiden te horen. Nou kun je terecht zeggen: wanneer is dat niet zo als Google iets nieuws lanceert? En dan heb je ook een punt. Maar in dit geval waren site-eigenaren niet blij dat gelijk de complete afbeelding in goede kwaliteit werd getoond in Google. Een zoeker zou dan geen reden meer hebben om door te klikken. En dat blijkt nu ook zo te zijn.

Deze week kwam een eerste analyse van de nieuwe image search uit, waarbij een site-eigenaar met een website gericht op afbeeldingen liet zien dat zijn image search-verkeer met 80% was afgenomen. Is het dan alleen maar kommer en kwel voor jou als site-eigenaar? Nee, gelukkig niet. Het verkeer mag dan zijn afgenomen, de conversie vanuit Google image search is toegenomen! In het specifieke voorbeeld van hierboven zelfs met 60%. Genoeg reden om je image search-strategie eens onder de loep te nemen. En als je nu denkt: “Image search strategie? Wat?”, dan is het sowieso tijd om eens naar je afbeeldingen te kijken en het voordeel wat je hier mee kunt halen.

4. Google+ Sign-In

Je kon er op wachten: Google treedt ook toe tot de wereld van social sign-ins. Je weet wel, een website waar je eigenlijk voor moet inloggen. Je moet dus een account aanmaken, maar dankzij een Facebook of Twitter sign-in button hoef je niet dat ellenlange formulier in te vullen en ben je met twee button-clicks klaar. De informatie die tussen die twee clicks heen en weer wordt gestuurd, daar wil Google ook wel een stukje van. Deze Google+ sign-in is dan ook een directe aanval op Facebook, dat sinds 2011 marktleider is op dit gebied.

USP’s volgens Google zelf? Het is simpel, het is veilig en het voorkomt social spam. Daarnaast maakt het het delen van informatie een stuk gemakkelijker en selectiever. Tenminste, als jij wel een persoon bent die gebruikmaakt van je Google+-account. Want Google vindt dat je met Facebook aan het social spammen bent. Een berichtje delen op het grootste social netwerk van de wereld zorgt ervoor dat al je vrienden dit kunnen lezen. En ben je lekker actief, dan spam je je vrienden. Aldus Google. Google+ daarentegen heeft zijn nifty circles: selectief met groepen sociale connecties berichten delen.

Is er een keerzijde? Die is er altijd. Laten we eerlijk zijn, hoe graag Google het ook wil, de selectie gebruikers die over een echt een goed ingevuld en rijk gevuld Google+-profiel beschikt, is minimaal. Als developer wil je graag je website/app vullen met informatie vanuit iemands profiel. Om dat dan te gaan proberen met een laf ingevuld Google+-profiel met weinig sociale content kan dan een drempel worden. Zeker als je het afzet tegen de zee aan informatie vanuit Facebook. Het probleem voor Google met Google+-sign-ins gaat hem dus niet zitten in techniek, maar in de mensen die Google+ gebruiken.

Waarom staat dit ook in een blogpost over SEO? Omdat er waarschijnlijk ook een grote SEO-gedachte achter zit. Een SEO-stap in Google’s eeuwig voortdurend gevecht voor en tegen links, auteurs en spam.

Een dynamisch weekje dus. Ach, of zullen we toch maar gewoon zeggen: just another day at the office!

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

5 Reacties

    marcboers

    haha, er zat een luchtje aan bij Interflora! Grappig ook dat je juist BMW als voorbeeld zoekopdracht koos, die heeft toch ook een keer een penalty van Google gekregen (voor gemaskeerde tekst)?


    28 februari 2013 om 11:45
    sjongsma

    @Clicklinks: dank voor de toevoeging!

    @marcboers: goed onthouden! Precies om de reden die in het blog genoemd wordt, is BMW toen ook weer toegelaten. Uiteraard hebben ze wel hun site aangepast en alle onderdelen die tegen de richtlijnen waren eerst verwijderd.


    28 februari 2013 om 12:40
    Clicklinks

    Wou even polsen naar jullie mening: Heb een beperkte ervaring in de Nederlandse markt betreffende advertorials (nubijlage.nl, telegraaf.nl) via een grote klant, maar ik heb het gevoel dat die nog steeds “werken” (in die zin dat rankings stijgen).

    1. Ik heb het gevoel dat het algo vooral Engelstalig gericht is, en we dus voorlopig onder de radar zitten betreffende het vinden van Google van websites die Advertorials aanbieden met dofollows. Als dat zo is, dan moet nubijlage.nl volledig “getanked” worden, da’s niets anders dan dofollowed advertorial links

    2. Jullie in NL al onomstootbaar bewijs gezien van Penguin of Panda? eventueel via manual penalties (in Belgie nog maar 1 voorbeeld gezien van Panda, en dan nog twijfelachtig)

    Laat wat weten, geïnteresseerd…


    1 maart 2013 om 11:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!